Vad gör man med ett vääääldigt envist sår?

L8P8

Trådstartare
I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et" var kanske 2-3 cm och det var som en flik, huden hade alltså släppt. Det var inte djupt, bara precis under hudlagren. Jag tog ut vet med en gång och även om det såg nygjort och rent ut så valde han att inte sy. Vi tvättade av det med koksaltlösning och bandagerade sedan med kompress, gasbinda, bomull och vetwrap. Ganska snart föll hudfliken av och såret var då som en dryg femkrona. Efter det så skapades (?) även hudfickor runt såret och huden över fickorna föll av efterhand, så såret var till slut som två femkronor ungefär. Jag bytte bandage var tredje dag och när jag gjorde det så använde jag även min Photizo (LED-ljus) och såret läkte väl, men ganska långsamt.

I slutet av dec hade det äntligen läkt och det var riktig hud över hela såret. Då gjorde jag misstaget att låta henne vara utan bandage på natten. Nästa morgon var såret öppet igen. Det var då inte alls lika stort, men ändå en reva på ca 1,5 cm. Jag förbannade min egen dumhet och började bandagera igen. Av en annan veterinär hade jag fått tips om Sorbacts kompresser med spritgel och de använde jag som kompress. Jag var inte helt nöjd, när man byter bandage var tredje dag så hann gelen absorberas av kroppen och kompressen fastnade i såret och även om jag löste upp det med koksaltlösning för att inte sabba läkningen för mkt, så stördes ju såret varje gång ändå och läkningen gick bara långsamt framåt.

Sen pratade jag med en klubbkompis, som jobbar på Apoteket, och hon tipsade om andra kompresser som var behandlade med vaselin. Tror de heter Jelo.. ngt. De var bra, de fastnade inte alls och såret läkte på en dryg vecka! Nu började jag ha henne ute på dagarna utan bandage, men på natten så vågade jag inte ha henne utan skydd på benet (det var ju ff oskyddad hud, ingen päls har naturligtvis hunnit växa ut), så då lindar jag henne med vanlig pad och fleecelinda på natten och det funkade bra. Ända tills det blev kaos hemma en dag och jag var lite förvirrad vid insläpp och glömde linda.

Nästa morgon hade sårhelv---et naturligtvis gått upp igen. Bara en liten reva, men ändå. Jag fattar verkligen inte hur hon lyckas med det, hon har tidigare bott i boxen i 1,5 år utan att skada sig och jag vet verkligen inte hur hon lyckas. Det var bara litet och ytligt och eftersom vädret var ok så släppte jag ut henne utan bandage, jag tänkte att det blir nog en skorpa under dagen. Det blev det och på kvällen gick jag tillbaka till att linda med pad och fleecelinda för att skydda det när hon är inne. Det har gått bra, men jag tycker inte att det läker riktigt. Det händer lixom ingenting. Det blir inte värre, men inte bättre heller och i förrgår hade såret av ngn anledning gått upp lite på natten och det hade hunnit börja torka igen, så skorpan fastnade i padden och såret gick upp lite igen. Nu är såret en knapp cm i diameter. Runt om har pälsen vuxit ut.

Hon rids som vanligt, hon är varken varm, svullen eller halt. Det har hon inte varit mer än precis inledningsvis.
Jag är sjukt trött på detta och undrar om det finns någon som har erfarenhet av så här envisa sår och vad ni gjort för att få såren att läka?
 
Sv: Vad gör man med ett vääääldigt envist sår?

Om det vore på min häst skulle jag inte göra nånting, spola benen vid intag på kvällen inte röra exktra på såret utan bara spola av ben/hovar från lera å smuts (om det inte blir infekterat) sen bara låta det vara.
 
Sv: Vad gör man med ett vääääldigt envist sår?

Det är ju det jag gör nu. Eller jag spolar inte, för det finns ju en skorpa och dessutom blir hon inte lerig så högt upp på benet. Men med tanke på att såret funnits där i 4 mån så börjar jag tappa tålamodet... Hon har varit olindad nattetid två gånger sedan såret kom och dessa två gånger har såret gått upp igen. Så lindningen nattetid vågar jag nog inte låta bli.
 
Sv: Vad gör man med ett vääääldigt envist sår?

Det låter som såret har bildat svallkött. Det finns medel att ta på eller så kan din vet. behöva "skrapa rent" såret. Ring vet. och fråga.
 
Sv: Vad gör man med ett vääääldigt envist sår?

Min prins hade ett sår i höstas på insidan skenbenet som aldrig ville läka eftersom han heeela tiden slog upp det. Trots att jag försökte ha benskydd i hagen och vid ridning. Det läkte när han skadade sig och stod på klinik i 2 veckor.
Han har även tidigare haft sår som tagit flera månader att läka och tyvärr tror jag att det bara är att ha tålamod och försöka skydda det så mycket som möjligt om det sitter på ett utsatt ställe.
 
Sv: Vad gör man med ett vääääldigt envist sår?

Hade oxå ett L-format sår på min häst en gång som aldrig läkte. Av en händelse tryckte jag på ovansidan såret och ut kom en stor varbluppa, efter att varet hade kommit ut läkte såret jättefort, så är du säker på att det inte har bildats någon ficka med var i bakom?

Prova att linda med Animaltex (våtomslag) och se om det kan suga ut ngn skit som sitter där.
 
Sv: Vad gör man med ett vääääldigt envist sår?

Honungspray/salva (manuka), brukar vara effektivt på diverse svårläkta sår.
 
Sv: Vad gör man med ett vääääldigt envist sår?

Skriver under på det! Min häst har haft extremt svårläkt rasp som i flera omgångar behandlats med antibiotika efter skrapprov men det har inte hjälpt. Har nu använt Manukahonung i ca två veckor och nästan alla skorpor är borta och det växer redan ny päls på huden. Dock så läste jag på lite om honungen och visst kan man köpa av vet, 50gr för 375 + moms, eller så köper man 500gr på burk som jag gjorde för ca 310:- på hälsokost. Jag rekommenderar att man håller sig till Manukahonung från märket Comvita vilket var den jag oxå köpte. Se länk:
http://www.biodlingsforetagarna.nu/bedrageri-med-manukahonung-har-avslojats-mer-sald-an-producerad-honung/
 
Sv: Vad gör man med ett vääääldigt envist sår?

Det låter som att det läker utifrån och in, istället för inifrån och ut.
Alltså att det läker ihop ovanpå men så fort det får chansen så spricker det för att det inte är läkt under.
Hade det varit min häst hade jag haft det öppet så mkt som möjligt och låtit det spricka upp lite så länge jag ser att det minskar. Dock vara noga med att klämma ut var, hålla rent och kanske fylla med aloevera gel ovanpå som läker sår otroligt bra. Hade ett liknande sår på min och det satt mellan armbågen och knät = helt omöjligt att bandagera. Det var öppet länge men man såg verkligen hur det läkte inifrån och ut, och får det göra det så är allt helt när det väl ser helt ut :) Kanske ligger det någon skit under som kroppen vill bli av med, därför läker det inte helt?
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt 3-månaders föl rev sig på insidan av skenan vänster fram för ett par veckor sedan. Såret är ca 2x2 cm, inte djupt, inte infekterat...
Svar
7
· Visningar
822
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 167
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Min lilla shettis har en rätt stor sårskada på insidan av hasen, ganska långt ner på hasen. Den är ett par veckor gammal, hon har varit...
Svar
19
· Visningar
3 028
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt...
2
Svar
21
· Visningar
6 621
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp