Träna häst att stå still

Bregen

Trådstartare
Hur tränar ni era hästar att stå still? Jag tänker både när man spänner för och när man sedan kör. Jag håller på att köra in min häst och hon blir snabbt otålig och sparkar med frambenen när man gjort halt.
 
Det finns säkert fler sätt, mem jag brukar försöka stå stilla i halten en kort stund i början, så att hästen inte hinner börja tröttna. Och sen utöka tiden efterhand.
Till salen hör väl också att jag i princip alltid är ensam när jag tömkör. Det är sannolilt lättare om man har en medhjälpare.
 
Jag har inga bra råd annat än när man redan spänt för hästen och den vill iväg.

Eftersom jag blev mer än galen när han ville bestämma själv när han skulle gå så gjorde jag så att jag bestämde t.ex att vi skulle stå still i 4 minuter. Minsta han rörde sig (lyfte en hov, flyttade den eller liknande) så började jag räkna om (hade tidtagarur).

Första gången tog nästan 45 minuter så när vi skulle iväg så blev det en jäkligt liten tur för jag hade inte tid med mer. Nästa gång tog det ca 20 minuter och sedan sänktes det till noll ganska fort. Det var effektivt.
Detta kan man givetvis göra i vilken situation som helst men man måste vara beredd på tiden det tar så man kanske måste vara strategiskt nära stallet eller förstå att den dagen kanske inte blir så mycket motion.
 
Jag har inga bra råd annat än när man redan spänt för hästen och den vill iväg.

Eftersom jag blev mer än galen när han ville bestämma själv när han skulle gå så gjorde jag så att jag bestämde t.ex att vi skulle stå still i 4 minuter. Minsta han rörde sig (lyfte en hov, flyttade den eller liknande) så började jag räkna om (hade tidtagarur).

Första gången tog nästan 45 minuter så när vi skulle iväg så blev det en jäkligt liten tur för jag hade inte tid med mer. Nästa gång tog det ca 20 minuter och sedan sänktes det till noll ganska fort. Det var effektivt.
Detta kan man givetvis göra i vilken situation som helst men man måste vara beredd på tiden det tar så man kanske måste vara strategiskt nära stallet eller förstå att den dagen kanske inte blir så mycket motion.
Har lite detta problem med min häst ibland. Mest när man spänt för och ska iväg, sjukt glad och ivrig häst. Kan stå tills man satt sig i vagnen men sen ska man banne mig iväg. Kan sedan stå länge länge ute på turen medan man stannar och pratar med en granne t.ex. Ibland har hon stora problem med halt även ute på turen men då är hon generellt orastad och mycket pigg. En ”normal” dag funkar ändå halterna rätt bra medan man jobbar.

Så hur göra när hästen blir mycket otålig? Hur betedde sig din, förökte gå eller slog, skrapade..? Jag blir orolig att hon ska göra något dumt, typ börja slå och få ett ben över skakeln, eller försöka svänga runt och allt viker sig. Hon kan ju stå, när det passar henne. Tar gärna tips. :) Har tränat mycket på halter både i körningen och annars och det blir såklart bättre när man tränar mycket på det. Men känner att jag saknar metoder (och mod?) de gånger hon blir riktigt otålig.
 
Eller träna halter i slutet av tömkörningspasset, njut av framåtbjudningen och träna på allt annat som svängar, volter, tempoökningar och övergångar. Gå på konstiga underlag och helst inhägnat. Sen börjar du från början med halterna precis som dom andra skrivit. Först halvhalter och sedan ökar du på.

Lyllo dig vad med massor av roligt arbete du har framför dig.
(Hon med pälsdjursallergisk son som gör att det inte funkar med hästintresset.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
813
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
840
Senast: BernT
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: Amanda_F
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp