trångt i etta !!

Lyraolissy

Trådstartare
Bor tillfälligt i en etta på 35 kvm och har bott i hus.
Får fullständig panik !
Hur sjutton gör man ?
Lämnar jag tre klädesplagg och en tidning framme är det redan stökigt !
Går knappt att laga mat finns inget utrymme att ha framme skärbräda och kastruller samtidigt i pribcip!
Jag trampar nästan på hundarna dagligen !
Går inte vädra igenom eller få in ljus eftersom fönster bara finns åt ett håll !
Dagens i landstråd!

Hur ser planlösningen ut? Köket går ju att utvidga med ett sidobord på hjul (IKEA har flera små hjulförsedda "köksöar"). Hur många är ni i hushållet? Hur stora är hundarna? Jag bor på 26 kvadrat och tycker att jag har massor med plats. Men då bor jag själv i en välplanerad etta med mycket förvaring. Allmänna förvaringstips är: mer än du tror, upp från golvet och dörrar att dölja stöket med. Jag älskar krokar och har ett tiotal utplacerade på strategiska platser - perfekt för att snabbt bli av med kläder som man inte orkar sortera in i garderoben.

Jag bor på 22,5 kvm.
Jag lämnar aldrig tre klädesplagg och en tidning framme. Allt plockas undan direkt, det är en vanesak.
Maten lagas i två steg, först hacka/skära sen tillaga. Och sen diska.
Man vänjer sig!!

Kolla på tex styleroom och sök på ord som "compact living" eller "förvaring", då får du fram en mängd smarta lösningar som folk har i sina hem :) Själv tyckte jag att min 1a på 36kvm var lagom stor och i den bodde jag med två hyfsat stora hundar. Då var hallen minimal och badrummet även det väldigt litet, så det fanns gott om utrymme till annat.

Instämmer om förvaring. Hyllor och garderober, upp med grejer på garderoberna, fixa förvaring innanför garderobsdörrarna om möjligt, krokar på dörrar, osv osv osv. Försök fixa smart förvaring inne i de förvaringsmöbler du har.
Ang köket så hade jag samma problem när jag hade en kokvrå på 4 kvm. Löste det med en byrå och fick både bänkyta och en hel del förvaring på köpet. Mina väskor som tog sjukt mycket plats i en garderob tar numera knappt någon plats alls bakom badrumsdörren istället och vips så fick jag en massa ledigt förvaringsutrymme :up:

Får fullständig panik !
Hur sjutton gör man ?
Går knappt att laga mat finns inget utrymme att ha framme skärbräda och kastruller samtidigt i pribcip!
Går inte vädra igenom eller få in ljus eftersom fönster bara finns åt ett håll !
Dagens i landstråd!

Man har inte så mycket grejor. 35 m2 låter ju ändå som en helt ok etta, då borde du ha kök och rum, och inte bara rum med kokvrå?

Men bästa rådet är helt enkelt att inte äga så mycket saker, då får man plats.

Upp på höjden med grejerna! Hyllor, skåp och annan förvaring är a och O :) Hur ser din säng ut? Min är platsbyggd med totalt 6 lådor under och resterande utrymme fritt för andra grejer (dammsugare etc).

Vanliga köksstommar m luckor går att använda för förvaring på många sätt. Tex som underbäddförvarin, ställ ihop dem skruva fast i varandra på m resårbotten och bäddmadrass där kan du förvara sängkläder linne filtar mm går även att sätta i hallen upp mot taket = plats för vantar jackor som inte används mm skoskåp och sängskåp spar mkt plats. Tänk mkt på att utnyttja höjden överlag :D

Får fullständig panik !
Hur sjutton gör man ?
Dagens i landstråd!
Man kan ju också vänja sig vid att ha det lite stökigt ;) :p

Men ditt kök låter lite litet för en etta på 35 kvadrat, mer i stil med andrahandstvåan på 30 kvadrat med kök i garderoben som jag bodde i ett år. Jag åt saker som gick att laga allt i en panna eller färdigrillad kyckling.

Senast ändrad:
Åh, jag och sambon bodde på 35m2 i 2,5 år.
Jag planerade den lägenheten själv, och skippade t.ex. överskåp i köket helt (av estetiska skäl)
Gick hur bra som helst.
Det som var bäst förvaringsmässigt var väl kanske sängen, som stod på malm-byråer.
Jag är absolut inte lika pedant som min sambo, men jag är väl medveten om det och kan därför planera hela lägenheten utefter det.
-En stor krok vid sängen att hänga kläder på istället för att de läggs i en hög någonstans.
-Stora krokar i hallen för att slänga jackan på (jag kommer aldrig att hänga jackan på galge)
-Avlastningsyta i hallen med inbyggd förvaring, i perfekt "lägga handväskan höjd" - Annars hamnar handväskan mitt innanför dörren. :angel:

Jag gillar ju att slänga saker runt omkring mig hemma. Så har man tex krokar innanför en skjutdörr så är det liksom bara att skjuta igen dörren när man får gäster.
Ha snygga korgar/lådor överallt där man märker att det samlas saker, så gör det väldigt stor skillnad.

Åh, jag och sambon bodde på 35m2 i 2,5 år.
Jag planerade den lägenheten själv, och skippade t.ex. överskåp i köket helt (av estetiska skäl)
Gick hur bra som helst.
Det som var bäst förvaringsmässigt var väl kanske sängen, som stod på malm-byråer.
Jag är absolut inte lika pedant som min sambo, men jag är väl medveten om det och kan därför planera hela lägenheten utefter det.
-En stor krok vid sängen att hänga kläder på istället för att de läggs i en hög någonstans.
-Stora krokar i hallen för att slänga jackan på (jag kommer aldrig att hänga jackan på galge)
-Avlastningsyta i hallen med inbyggd förvaring, i perfekt "lägga handväskan höjd" - Annars hamnar handväskan mitt innanför dörren. :angel:

Jag gillar ju att slänga saker runt omkring mig hemma. Så har man tex krokar innanför en skjutdörr så är det liksom bara att skjuta igen dörren när man får gäster.
Ha snygga korgar/lådor överallt där man märker att det samlas saker, så gör det väldigt stor skillnad.

Just att hitta sådana mönster hos sig själv och planera därefter tycker jag gör en himla skillnad för ordningen hemma. Jag klarar t.ex. inte av att vika kläder. De gånger jag haft olika former av byråer etc för klädförvaring så slutar det alltid med att byrån står tom och kläderna ligger i en hög på golvet. Lösningen är galgar och krokar i överflöd och numera så används faktiskt klädförvaringen som den är tänkt. En annan grej är disk: jag diskar sällan och därmed ofta mycket på en gång. Samtidigt så har jag inte plats att ha enorma diskställ stående framme. Lösningen: dubbla diskställ som rymmer mycket men som jag kan stapla och trolla bort ovanpå ett köksskåp när de inte används.

Jag klarar t.ex. inte av att vika kläder. De gånger jag haft olika former av byråer etc för klädförvaring så slutar det alltid med att byrån står tom och kläderna ligger i en hög på golvet. Lösningen är galgar och krokar i överflöd och numera så används faktiskt klädförvaringen som den är tänkt.
Den får jag snällt tacka för! Brukar bara slänga in allt i en hög i garderoben och har flera klädstångar jag inte använder, ska fan kolla om det inte funkar att omorganisera lite där! :bow:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka