Träning av gångarter

Ajda

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på hur jag ska träna galoppen på min 6åring.
Hon orkar inte hålla galoppen i paddocken utan endast ute och då i ett friskt tempo endast.

tölten har vi kommit igång bra me dnu, hon kan tölta rent och bär upp sig längre sträckor.
traven blir jättefint efter vi travat på en liten volt en stund först...

Meningen är väl att det ska diskuteras på detta forum, inte att man ska hänvisas till ett annat?

Låter bra.
Är hon 4- eller 5-gångare? Hur är galoppen, stor och ren eller markbunden och fyrtaktig? I vilken form går hon?

Har du testat löslongering?

Ska man löslongera? Jag vill hellre att min sexåring ska få väldigt bra kondition först av jobb genom mig. Innan jag "pressar" honom på löslongering?? Om man inte orkar i paddocken är det väl för att man inte har kondition till det?

Hon är 4 gångare.

galoppen är inte stor. hon är mer lång och markbunden. takten är bra... då man har ett friskt tempo, annars blir hon stöttig och orkar inte hålla den ordentligt.

Hmm... jag tror faktiskt hon har kondition till det, men inte styrkan riktigt. Hon galopperar ju inte i form heller så då är det inte så lätt att rida henne i ett sakta tempo med bärighet.

Det är nog oftare balansen än konditionen som tryter om man håller till på volten. Det krävs inte särskillt mycket kondis för att börja löslongera, man behöver ju inte hålla på så länge. På ridbanan och vid longering så ändrar man riktning mest hela tiden och det kräver mycket av den ovana hästen.

En häst som inte klarar av balansen alls kan ju förståss reagera med att försöka springa ifatt balansen och då blir det jobbigt.

En bra och rolig avsutten galoppträning, som många hästar tycker är kul, är att göra en löshoppningsbana. Den kan man variera på olika sätt.

Ett exempel är att på första sidan starta med en kavalettiserie, nästa sida något/några ensamhinder med hjälpbom framför och tredje sidan en studsserie.
Fjärde sidan tom för infångande och belöning innan man släpper iväg hästen på ett varv till.

Liknande trådar

Islandshäst Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av... 2
Svar
30
· Visningar
1 554
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 175
Senast: Emuliiaa
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 341
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Sparven har tre gånger på 4 år dragit sönder samma sporre. Jag håller den kortklippt, så det är inte längden som är problemet. Jag...
Svar
3
· Visningar
320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka