Tränsbett/Bridongbett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MisterLillen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 5 030
M

MisterLillen

Säkert något som alla andra vet som självklart men inte jag.
Vad är skillnaden mellan ett vanligt tränsbett och ett bridongbett :confused: ? Jag har alltid glömt att kolla i verkligheten och i katalogerna tycker jag att de ser väldigt lika ut.

Sv: Tränsbett/Bridongbett?

Träns kan vara båda smala och tjockare men har alltid "normala" ringar till storleken sett.

Bridong har alltid ringar understigande 8 cm i diameter (eftersom man inte får ha större ringar i ett kandar) och är oftast smala.

Så det är alltså storleken på ringarna som är avgörande vad jag har lärt mig just pga bestämmelsen om kandar.

Rider på ett bridongbett 14mm. (utan kandarstång till)
Tycker inte att ringarna känns så små.. ska mäta dom.

hur smala bridonger finns det att få eg? :confused:
tycker kanske att mitt 14mm hade blivit för tjockt med en stång...

Det är precis samma sak, men vid tävling på kandar får bridongbettets ringar inte vara större än 8 cm i diameter.

"Förr" var det mera viktigt att sära på dem, eftersom det ansågs snällare med tjocka tränsbett, som dock inte rymdes i hästens mun tillsammans med stångbettet. Det som ansågs vara "tunnt och skarpt" förut är nog mera normal tränsbettjocklek idag.

Tackar alla :bow:
Nu förstår jag, tror jag :crazy: . Man har det alltså när man rider med kandar dvs ett bridongbett + en stång?
Skillnad på ringstorlek.
Men om man nu köpt ett bridongbett och hästkraken äntligen trivs med ett bett, så måste det väl funka att använda det som ett vanligt bett?

Maria/långt från kandarvärlden...men trivs i skogen :p

Jamen det är ju det jag skriver! ;)
Det är ju ingen skillnad på dem egentligen längre. Och ska du inte använda bettet tillsammans med en stång på tävling har du inget mer att bekymra dig om än att hästen accepterar bettet. Sk*t i vad bettet kallas för! :D

Japp, det är just vad jag har gjort. Struntat i vad det heter. Men jag funderar starkt på att inhandla ett lika i reserv för nu har herr trasselmun äntligen fått ro.
Men det är ju alltid kul att lära sig mer även om det ligger utan för mitt område: skogsluff :love: !

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: dukie
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår