Tränsbett med tungfrihet?

Muninn

Trådstartare
Min kära häst har opererat ut en tand, och ska sättas igång snart.
När vi var på förstabesöket hos veterinären/odontologen (har hela utbildningen från Torbjörn, jobbar i Helsingborg) pratade vi om hans väldigt speciella mun (förutom att vi hittade rotbölden som ledde till operation....).
Till skillnad från många andra islandshästar så har han en HÖG gom. Han behöver alltså något som är anatomiskt format för honom. Ett Bomber Happy tounge HADE varit perfekt om själva tungfriheten hade varit smalare, för hans gom är både hög och smal. Ett happy tounge går mot benstöden i överkäken.

Har ni några idéer?
Han trivs inte med hävstång, men jag ska prova med ett kimblewick med tungfrihet och bara sätta tygeln i ringen.
Han har aldrig funkat jättebra med något bett, men det kan bero på hans rotböld. Han blir ofantligt stark på bettlöst också, men samma där: Det kan ha tryckt på bölden. Han har antagligen gått med tandvärk :(

Det jag aldrig provat är nog vanligt tvådelat. Kan det funka på en sån här häst? Eller tredelat med en vääldigt kort mittendel? Finns det några tränsbett med vettig, smal, tungfrihet?

Hjälp!

Sv: Tränsbett med tungfrihet?

Om du vill ha en väldigt liten tungfrihet så kolla och googla på Magic bradoon, ett rakt bett med liten tungfrihet, billiga, brukar kosta runt £ 8-15 i England.
Min gamle arab som hatade ledade bett älskar sitt Magic bradoon.

Tack för tipset!
Vet du om det finns med högre eller lägre tungfrihet? För som jag förstod det är han ganska hög i sin gom.
Men, jag ska absolut ta med en bild till tandläkaren imorgon och visa! Tack!

Alltså, jag fattar inte varför tandläkaren anser att hästen behöver tungfrihet? Bara för att det finns utrymme så behöver man ju inte fylla upp det. Tungfriheten är ett verktyg för att fördela trycket mellan tungan och lanerna.

Hur som helst. Om du vill ha ett tränsbett som inte så lätt slår i kindtänderna, och som avlastar tungan ganska bra föreslår jag att du testar ett tvådelat baucherbett. Finns på Hööks för en billig peng.

Pja, jag tänker mig att man vill utnyttja det utrymme som finns så man trycker så lite som möjligt på olika delar i munnen? Ska fråga imorgon!

Håller med svea där, ..

Jag tror att det bästa är att variera mellan några olika bett som hästen trivs med. Då blir det ju olika tryck på olika delar i munnen :) Har man tungfrihet så trycker det istället på lanerna som är ganska känsliga; vet inte om det är så mycket bättre än tryck på tungan?

Med rörliga ringar kan hästen själv placera bettet där den vill ha det . Nosgrimman ska nog sitta löst eller helst utan vilket kanske inte fungerar. Kan det vara något.

Vad tror du om Peewee-bettet? Rakt, mjukt rundat och har en curbstrap i typ nylon.

Eller EE-bettet? Tredelat men oxå med en mjukt rundning.

Båda modellerna finns på h**ks

Men jag föreslår att du varierar bett mellan ett som belastar lanerna och ett som belastar tungan. Lanerna tar mer stryk än tungan eftersom de bara består av benhinna+tandkött medan tungan är en muskel.

Om bettet inte får åka bak mot tänderna så kan jag rekommendera Micklem-tränset!

Hoppas han blir bättre nu när det inte gör ont längre! (men vis av erfarenhet så kan smärtminnet hänga i länge...)

Tänk på att Shires bett har mindre tungfrihet än ett annat märke som heter Korsteel som även har större ringar, så lite olika finns att välja på :D

Ett lagom långt tvådelat med eller utan fasta ringar tror jag passar en sådan mun, man får väl prova sig fram lite och se vad hästen gillar :)

Tack Kvandi! Ja, det där smärtminnet :( Jag kände mig ju som världens sämsta ägare när vi upptäckte rotbölden, men veterinären sade till mig att detta inte synts innan (han är kollade av erkänt duktiga veterinärer med tandkompetens varje år), eftersom det antagligen börjat med en obetydlig spark, som har gett en rotböld, som gjort att tanden dött, och bölden blivit större. Inte förrän nu har man alltså sett något på själva tanden. Stackars påwnie :(

*kl*
Tack alla för tips!
Idag på återbesöket beskrev veterinären det såhär:
Han har en hög gom, och en tjock tunga. Han skall inte ha en HÖG tungfrihet, utan endast lite för att slippa ett hårt tryck på tungan vilket kan ge ödem på tungan. Vi vill alltså bara utjämna så att det är lagom tryck på både tunga och laner- inte MYCKET tryck på lanerna.
Hon vill ha ett rakt bett för att det är svårare att bita tag i och lyfta mot tänderna, vilket han säkert gjort under den här tiden för att försöka motverka sin tandvärk.

Så hon tyckte att det som poloplayer visade var kanon, eller ett pelham eller jaktkandar med liten tungfrihet. Vi ska prova oss fram när han får ha bett i munnen igen!
Nu väntar vi bara på att hålet ska läka utan komplikationer. det var ju ett stort ingrepp, med sövning. De gick in utifrån och knackade ut tanden :crazy:

OK. Då håller jag fast vid rekommendationen att testa tvådelat baucherbett. Du kan ju testa att linda latex (finns speciell latexlinda för bett) runt det för att begränsa rörligheten i leden och få en ännu jämnare belastning i munnen.

Markus Holst säljer jaktstänger och pelham med trevliga ganska smala tungfriheter.

Munnen läker nog fint om de har lyckats öppna upp alla infektionshärdar. Min ponny fick en liknande skada som tvååring, och när man väl hade knackat bort tanden läkte det snabbt. Han gick jättefint på vanligt tränsbett sedan. Tyvärr hade han en slarvig veterinär hos en fodervärd som under ett par år inte raspade ner motstående tand ordentligt. Därför har han mer problem nu än han hade behövt ha annars.

Även för mig tog det lång tid att upptäcka att något var fel. Han hade ett pyttelitet sår under käken som inte ville läka, det var allt som syntes. Tydligen hade han stuckit sig på något som hade gett en spricka, och där hade det krupit upp bakterier som även hade börjat smaska i sig tandroten.

Åh, vilket bra tips! Att jag helt glömt bort latex-lindorna!

Tack för att du delar historien om din häst. Det är otroligt vad något som man knappt ens märker kan ge så stora problem :( Att det dessutom var nästan omöjligt att få försäkringsbolaget att ersätta för det är en annan femma....... :meh:

Ja, de har ju nästan slutat ersätta sånt. Jag hade tur! Min lille behövde opereras två gånger och vi röntgade käken fem gånger, men försäkringen täckte allt. Men det var 16 år sedan nu...

Håller tummarna för att de har kommit åt hela infektionshärden på din pålle!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka