Tränsbett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bazzochic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 366
B

bazzochic

hej har ett problem...rider på pelham och pessoa men behöver rida på ett vanligt tränsbett. :( vilka av dessa betten kan jag lättast få samma effekt som ett vanligt tränsbett ger? :confused: typ att man har tygeln och sidostycket i den vanliga bettringen på pessoa bettet eller ngt liknande?
mvh jannike

min Hemsida

Sv: Tränsbett?

Betten du nämner är ju till för att du SKA rida på dem som det är menat, alltså inte sätta tyglarna i annan bettring eller så.
Ska du byta till vanligt tränsbett så rekommendrear jag 3-delat.

Av vilken anledning rider du på pessoa och pelham?

de är d enda betten som ägarn har...och de kan inte köpa ngt bett just nu...eller ngt sånt...så jag tänkte göra det bästa av detta. han gick jätte bra på pelham innan men har börjat medd ngt konstigthan låser hela högersidan och sen bara går han ...det går inte att få stopp på honom...jag rider då bara med en tygel i den översta ringen på pelhammet
images.jpg

Byta till ett rakt pelham, de andra är bara plågsamma...
antagligen därför han biter tag om pelhamet, för då verkar det inte.
Ett tredelat tränsbett kostar ung 150 kronor. har inte DU råd med det då?

Pessoat är ju ett kasst bett i sig själv, men har du tygeln i den stora ringen så blir det ett tränsbett, nästan. Så har du absolut inget val, rid på pessoat. Och han lär inte bli mjukare dirkekt utan det krävs markarbete och känslighet från din sida.
Sen tycker jag du ska ta ett snack med ägarna, för hästen har de två mest kända betten för hästar som inte lyssnar, med ägare som inte vet bättre, och betten gör det inte bättre, bara ondare för hästen.
Rider du för någon? Det är en bra idé när man fastnat i en dålig cirkel.
Det kvittar om det är en instruktör eller bara en duktig kompis som kan se från marken.
Lycka till,

Tycker verkligen du ska investera i ett 3-delat bett till hästen.
Det är ett väldigt bra bett tycker jag, fungerar ofta bättre på "svårstannade" hästar än vanligt 2-del, men att rida på så skarpa bett som pessoa eller pelham för att hästen inte går att stanna med ett svagare bett tycker jag också är fel.

jopp jag vet jag rider inte på de betten bara för att han e svårstoppad utan rider på dem för att det inte finnsa andra....och tyckte pelhammet var det bästa av dem båda....jag ahr som det ser ut nu inte heller råd med ett bett tyvär....snålt att vara student...

Jo det kanske kan vara ett problem med pengar, men som Snigelfarmor skrev så kostar det bara runt 100-200 kr. Ska du nu rida på ditt pessoa bett, så använd bara vanliga tyglar, och fäst tyglen i den "vanliga" bettringen. Då bblir det inte lika skarpt som om du har det i någon av de undre ringarna.

Tänk bara på att skaffa ett annat bett så fort du kan..
Inte nyttigt att rida hästen på ett onödigt skarpt bett.

Och TRÄNA mkt med honom/hon, lär den stanna på kommando mer eller mindre, som du kan ha användning för när du rider. För att få en lyhörd häst kan jag rekommendera lite lättare NH-övningar, leta på internet. Har testat lite med min kille, och hästen blir mycket uppmärksammare på dig och kan faktiskt acceptera dig bättre som ledare, om det nu är en lite dominant häst med mkt egen vilja du har.

Det finns billa å bra bett på en känd auktionssite (t******.com)

Tipsa gärna ägaren om den sidan då de kanske kan invester i bättre bett själva åxå....

corzette skrev:
Det finns billa å bra bett på en känd auktionssite (t******.com)

Tipsa gärna ägaren om den sidan då de kanske kan invester i bättre bett själva åxå....

*radera?? Ja, det har du rätt i!! Mkt billiga saker där..
Men nu var det inte jag som skulle ha bettet, utan trådskaparen! :)

hej köpte ett tredelat...svart var själva bettet och ringarna silvriga...tyckte att d va bra....köpte lite mer oxå...ett globus träns-ochsadelsåpa och sadelbalsam...hihi kan ju inte bara köpa ett bett.... :smirk:

bazzochic skrev:
hej köpte ett tredelat...svart var själva bettet och ringarna silvriga...tyckte att d va bra....köpte lite mer oxå...ett globus träns-ochsadelsåpa och sadelbalsam...hihi kan ju inte bara köpa ett bett.... :smirk:

Akta bara.. du kan hamna i shoppingträsket som jag.. :devil: :angel: :D

lugnt min ekonomi tillåter inte det..... :smirk:

Inte just nu kanske.. :)

Bettet känndes bra att rida på då?
Kan tänka mig att det inte blir lika stumt i munnen och att hästen säkert blev gladare! :idea:

red inte idag han fattas en baksko...ägaren skulle fila till hoven lite så att jag kan rida honom på slingan som jag kallar det...så imorrn blir det dags :D

Varför är det så infekterat när man andvänder pessoabett? Andvänder det själv och tycker att det är bättre än att dra i munnen hela tiden när dom inte lyssnar på mildare bett + en säkerhetsgrej om man inte får stopp på en häst som tvärvänder o drar järnet när dom blir rädda

Spatt skrev:
Varför är det så infekterat när man andvänder pessoabett? Andvänder det själv och tycker att det är bättre än att dra i munnen hela tiden när dom inte lyssnar på mildare bett + en säkerhetsgrej om man inte får stopp på en häst som tvärvänder o drar järnet när dom blir rädda

Inte direkt så jag menade. Men om man inte är väldigt rutinerad så rekommenderar jag inte någon att rida på något skarpt bett. Hästen blir ju inte mjukare i munnen om man har ett skarpt bett på en häst som tar bettet och sticker? Har själv ridit en av mina förra hästar på pessoa, en nordsvensk på 18 år, STENHÅRD i munnen, stack till stallet när man var ute och red utan att man ens kunde få stopp på henne genom att såga henne i munnen!!
Red på pessoat 2 ggr! Så FORT man tog i tygeln på henne, så backade hon, slängde sig och blev nästintill helt knäpp. :eek: Och det är lite väl med tanke på att hon verkligen var den hårdaste i munnen jag ridit.

hmmm...ja d va väl så där med detta bettet...han e väldans het när man rider ut....inget skoj alls med den drakampen för jag vann den inte :crazy: men men när jag skrittade honom lyssnade han fins på bettet...så pelham vid uteritt och tredelat annars....till en början iaf :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?

Hästrelaterat

Tillbaka