Transport med hel bom fram

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Anol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 569
Sv: Transport med hel bom fram

När vi skjutsar runt på sto+föl lånar vi en VV som är runt 5-8 år gammal. Ägaren till hästarna har själv en Henra Caliber som inte har hel bom fram.

För att på vissa märken/vissa typer av bommar så är det mellanväggen som håller ihop bomdelarna. I andra är det en stolpe från golv till tak.

En där mellanväggen håller ihop blir man helt utan bom fram om man tar ut den.

Därför.

*knapplån*
Lägger till Läckösläpet (ny+beg) och Dalavagnen (beg) som har helbom som standard.

Trane av senaste årsmodell har delade bommar har jag för mig, men antar att det går att få helbom istället.

XX-trail Jade, som jag har, kan fås med helbom fram och bak som tillval. Detsamma gäller som tidigare nämnts de flesta "EU-släp".

tack för alla svar:)

Donkey, som sagt så körde vi sto med föl och när mellanväggen skulle tas ut så upptäckte vi att det var delade bommar som satt fast i mellanväggen.

Bara att inse att antingen har man helbommar som tillval när man köper ny transport (inte så tokigt som några av er gjort att ha båda alternativen) eller också får jag fråga när jag hittar en beg transport av intresse så jag säkert vet när jag ska åka och titta att det är en transport jag kan använda till sto med föl...

Egentligen var det ju tur i oturen att detta hände för tänk om man köpt en transport som det var delade bommar fram på och man inte upptäckt det förrän det var dags att köra sto med föl... då ni då hade jag inte varit glad:grin:

Jag har en Trane från -91 som har hel bom fram så det finns även på de äldre modellerna.

Men det måste ju finnas en bom fram. Man ska inte köra stora hästar i transport utan bom fram. Det kan bli enorma skador om man måste tvärnita och bommen inte finns där för att fånga upp hästen.

I de flesta vagnar har också bommen en stabiliserande verkan.

Har en Värmlandsvagn, minns däremot inte hur gammal den är men den är nog runt en 15 år iaf.
De är hel bom i den :)

Jag har en Henra Caliber-07 köpte till helbom fram och bak för 500 kr styck för att kunna köra utan mellanvägg. Inte speciellt dyrt tycker jag.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
481
Senast: warg
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 178
Senast: Robina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 183
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 201
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma