Bukefalos 28 år!

Transportera en shettis

P

Pernie

Jag undrar hur man kan transportera en liten shettis på 95cm på bästa sättet... Vissa säger att dom ska var lösa, men det tycker jag känns fel... Om det skulle hända något flyger ju bara hästen! Men bomarna i transporten går ju inte att sänka till 50cm höjd... Har en ny Star Trailer. Tack på förhand! :smirk:
 
Men så lågt som 50 cm behöver/bör man inte sätta bommen, då går ju bara hästen över.

Kommer inte ihåg exakt hur högt bommen i min trailer sitter, men generellt sett så tycker jag att den kan vara rätt hög så länge de kan luta sig mot bommen utan att huvudställningen påverkas så att det blir obekvämt för dem.
 
Nu vet jag inte om 50cm är onödigt lågt eller inte, men det räcker iallafall inte att sätta bommen på det lägsta i en star trailer. Min shettis på 95 cm kan gå under den då!! Det är ju absolut inget stöd.

Jag har hört sägas att det bästa är om man kan skaffa en fölvägg och ha shettisen lös. Jag har haft min uppbunden men det är inget jag rekommenderar om man ska åka någon längre sträcka.
 
Vi byggde en vägg som är väldigt snabb och smidig att sätta in och ta bort. Den har en ring på varje sida att binda fast i om man skulle vilja, och den går också att ha mellanvägg till, liksom att ha hästen lös om man vill (eller om man har föl i tranporten). Den sitter fast med spännband fram och/eller i frambommen.
 
Baklänges, bind i bommen så kort att den inte kan vända sig. Verkar som om de trivs att åka baklänges.
 
Parentes: Man ska i alla fall inte göra som mina föräldrar gjorde på 70-talet - transporterade en shetlandsponny i folkvagnsbussen!
 
Vi har bommen på lägsta, vilket är för högt för shettisen, och sedan sätter vi en spånbal framför honom på tvären, så att han inte kan krypa fram. Att den står på tvären hindrar att den åker bakåt mot hästarna, väggen tar emot. Funkar jätte-bra, men så är lill-plutt väldigt lugn och stilla i transporten också :love:
 
Sänk bommen så lågt d går å surra fast spån-/hö-/halmbalar upp till bommen (framför bommen) så hästen inte kommer under bommen. Tänk på att sätta fast balarna ordentligt. Bind ponnyn i bommen som vanligt...
Annars tror jag inte att det är så farligt å ha hästen lös...
 
Kan man inte sänka bommen så kan man inte.
Jag har min shettis lös i släpet, men nu åker han alltid själv.
Annars kan man ända dom så att dom står fastbundna i bakbommen...= kan inte hoppas äver precis :D
 
När min shettis åker transport så åker han oftast med en annan häst. Jag binder honom som en normal stor häst, sänker inte bommen.. Lägger inte någon hölbal framför honom utan han brukar ställa sig normalt på rätt sida om bommen. Brukar knyta ett balsnöre om dörren (på utsidan) så att han inte öppnar den från insidan! Detta funkar iaf på min shettis..
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 630
Senast: verser
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp