Transportera långt i värmen

Brukar blöta hö’t jag har i hönät, lägger det i blöt en 20-30 min före jag hänger upp det om det körs någon lägre tur. Så det inte dammar och det ger lite mer vatten.
äpplejos?

När Länsstyrelsen besiktigade min transport för långa resor sa hon att man inte ska blöta höet, p.g.a att det snabbt bildas bakterier i värmen som ökar risken för transportsjuka. Fukt+värme= hög bakterietillväxt
 
Ja, jag önskar verkligen att jag hade kunna göra det, men av olika anledningar är det inte möjligt. Vi kommer behöva lasta och köra hemåt runt 15-tiden.
Tänkte köpa en trådlös termometer och ha i transporten, men med 25-30 grader ute, vad kan man förvänta sig/tolerera för temperatur i transporten?

Alltså en termometer där du inifrån bilen kan se temperaturen i transporten under färd? En sån behöver jag också! Var hittar jag en sån?
 
Ja, jag önskar verkligen att jag hade kunna göra det, men av olika anledningar är det inte möjligt. Vi kommer behöva lasta och köra hemåt runt 15-tiden.
Tänkte köpa en trådlös termometer och ha i transporten, men med 25-30 grader ute, vad kan man förvänta sig/tolerera för temperatur i transporten?

Säg att du kör och har kommit halvvägs och termometern visar att det är alldeles för varmt i transporten. Vad gör du då?
 
Säg att du kör och har kommit halvvägs och termometern visar att det är alldeles för varmt i transporten. Vad gör du då?
Stannar, vädrar, svampar, erbjuder vatten? I allra värsta fall kör till en plats med skugga där det känns ok att stå några timmar tills solen går ner, om vi gör bedömningen att vi inte kan köra vidare. Hästen är lugn på transporten och skulle antagligen acceptera det. Som sagt, vi kan inte planera att köra nattetid men olyckor och extremomständigheter kan alltid ändra förutsättningar. Det är ju lite som att säga "du är på väg till tävling 40 minuter bort men blir halvvägs stående mitt på motorvägen pga våldsam olycka en bit fram - vad gör du då?" Ett sådant scenario känns ju betydligt mer problematiskt.
 
Stannar, vädrar, svampar, erbjuder vatten? I allra värsta fall kör till en plats med skugga där det känns ok att stå några timmar tills solen går ner, om vi gör bedömningen att vi inte kan köra vidare. Hästen är lugn på transporten och skulle antagligen acceptera det. Som sagt, vi kan inte planera att köra nattetid men olyckor och extremomständigheter kan alltid ändra förutsättningar. Det är ju lite som att säga "du är på väg till tävling 40 minuter bort men blir halvvägs stående mitt på motorvägen pga våldsam olycka en bit fram - vad gör du då?" Ett sådant scenario känns ju betydligt mer problematiskt.

Det är rätt stor skillnad på 40 minuter med en häst i tävlingskondition och 30 mil med en äldre häst.
 
Ok, och sen då? Temperaturen i transporten lär inte sjunka förrän utetemperaturen sjunker. Då står man där men en häst och en alldeles för varm transport.

Det är klart att det blir svalare i transporten om den står i skugga utan varm häst i en stund. Sen blir det ju såklart varmt igen när man börjar köra igen, men då har ju hästen fått ett break.
 
Jag tycker också att en så lång transport verkar för riskabel i en vanlig transport även om man stannar emellanåt och kyler av hästen med vatten. Går det inte att köra på natten hade jag kört en annan dag.
 
Jag tar till mig av vad ni säger och vi försöker jobba för att senarelägga resan så mycket det går. Troligtvis kommer vi kunna starta hemfärden strax efter 18 istället vilket kanske åtminstone ger lite lättnad fram mot sista timmarna av körningen. Det ska fortfarande vara varmt men åtminstone inte stekande sol.
Det är ett nyare släp med goda ventilationsmöjligheter.
 
Elektrolyter är ju bara salter egentligen så accepterar hästen salt i maten är det ett billigare alternativ än att köpa elektrolyter. Preppa minst ett par dagar innan.
Har ni möjlighet att ta med frysbox så kan ni ta med lös is och använda för att kyla vattnet ni svampar honom med.
 
Jag har kört 25-30 mil i hetta flera gånger. Så länge man kör är det ofta rätt behaglig temperatur bak i släpet om man ser till att ha maxad ventilation. Det är när man stannar det fort blir varmt.
Jag läste en av dina gamla trådar angående transport i hetta innan jag skapade denna, och det hade ju gått bra :D
Skönt med lite betryggande röst som motvikt till en del katastroftänkande i tråden ;)
Nu har vi kunnat senarelägga hemresan till start absolut senast 1930, så det i kombination med välventilerat släp och vad det verkar lite moln på vägen hem gör att jag känner att det är genomförbart :)
 
Jag läste en av dina gamla trådar angående transport i hetta innan jag skapade denna, och det hade ju gått bra :D
Skönt med lite betryggande röst som motvikt till en del katastroftänkande i tråden ;)
Nu har vi kunnat senarelägga hemresan till start absolut senast 1930, så det i kombination med välventilerat släp och vad det verkar lite moln på vägen hem gör att jag känner att det är genomförbart :)

Ja hittills så jag har varit nojig innan osv. Men sen i realiteten har det gått hur bra som helst. Och kan ni åka såpass sent ska det nog gå utmärkt.
 
Hemresan startade strax efter 19. Lite bråkig häst första timman och lite kvavt i transporten, men inte mer än att det fungerade. Sen blev det moln och så småningom riktigt skönt och svalt. Hästen var osvettig, pigg och fräsch när vi lastade av vid midnatt. 😊
 
När Länsstyrelsen besiktigade min transport för långa resor sa hon att man inte ska blöta höet, p.g.a att det snabbt bildas bakterier i värmen som ökar risken för transportsjuka. Fukt+värme= hög bakterietillväxt

Det fick jag + för när mitt släp kollades.
Men har med mig mer hö och mina har inte hö hela tiden. Utan fodrar Som vanligt. Har de ätit upp 1:hönätet fodras det nästa ggr vid vanligt tid. Och hänger upp ett nytt hönät.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp