transportgolv

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Camillab
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 4 387
C

Camillab

Jag och min syster tänkte köpa en transport tillsammans. Nu är det så att hon har blivit rädd för att hästen ska trampa genom golvet.
Vad finns det för olika golv? Vad är bäst?
Hjälp mig att reda ut detta.
Camillab

Sv: transportgolv

Plywood, plywood med någon slags coating av glasfiber, ren glasfiber och aluminium.

Bäst? Beror på vad du menar med bäst...

det finns trägolv (riktigt gamla transporter), laminat golv och antagligen olika varianter av stål också.
det vanligaste är laminatgolv.
här är det viktigt om man skall byta att man köper rätt golv.
lättast är att åka till ett byggvaruhus och beställa dessa plattor i rätt storlek på en gång. det är 9 eller 12 lager, och är inget som lagerförs någonstans. det är samma botten i princip alla släp.

trampa genom... golven håller... OM man ser till att sköta dem.
låt dem inte stå blöta, varken av urin eller efter man spolat.
man skall vika upp eller ta ut gummimattan så att golvet kan torka fritt. då är risken för att golvet går sönder litet.

jag har hört talas om 2 olyckor då hästar trampat genom, och då är det nästan uteslutande riktigt gamla transporter med trägolv.
du är ju själv inne i transporten och går, så du märker ju av om golvet börjar bli dåligt eller sviktar.
man får vara observant.

sedan så vet jag inget om er budget för det här, men lägg er i prisklassen runt 20 000 och uppåt, så får ni en bra transport.
under 20000 finns det mycket skräp, oftast därför de kostar under 20000.

ytterväggar är lätta att fräscha upp, det man skall se upp med är bromsar, och axeln/ar.
man bör fråga sig om man vill kunna ha fronturlastning, eller om man vill kunna öppna där bak med dörrar eller lem, boggie eller enkelaxlat (boggie är skönt både för dig och hästen, och för bilen)

kolla upp så släpet inte väger för mycket för er bil. många bilar får dra 1200-1300, medans många släp har en totalvikt på nästan 1400

testa att köra med det, att öppna alla luckor osv...

titta på ventilation.

är man orolig, besikta släpet innan köp, precis som en bil.

man kan ju för en 1000 lapp köpa enkelt kamerasystem med en liten tv i bilen och kamera i släpet så man ser vad som händer där, kan vara bra om man är orolig så man slipper stanna bilen och kika in hela tiden, vilket gör hästen orolig...

några korta råd.

Många transporter har golv av marinplyfa. Att transporten har gått igenom besiktningen är ingen garanti för att golvet är bra, för det kontrolleras inte där (konstigt nog). Ta en skruvmejsel eller liknande och stick i golvet för att se om det börjar bli ruttet. Det är inte speciellt svårt att byta golv själv, vi köpte marinplyfa på Granngården och sågade till.

marinplyfa?

bara du inte kör med det vanliga 'fuktskyddade' plyfat, för det är bara 1/2 så kraftigt som det golv du skall använda.

hade de det plyfat i lager?
har ju jobbat på gg och aldrig hört att någon av butikerna med brädgård skulle haft det rätta materialet på lager, just därför att man skall måttbeställa det.

Jag tror det var så att de beställde hem åt oss, en stor skiva som vi sågade till själva. Det är en speciell sorts plyfa som man skall använda (extra tjock), om jag inte minns fel kallades den marinplyfa.

nja, ½ kanske var grovt uttryckt, men man skall bara inte ha den vanliga som golv, det är bara inte bra.

Nej, det är just det, en speciell extratjock plyfa som man har till bl.a. golv i transporter. Den "vanliga" är för klen helt enkelt.

Camillab skrev:
Jag och min syster tänkte köpa en transport tillsammans. Nu är det så att hon har blivit rädd för att hästen ska trampa genom golvet.
Vad finns det för olika golv? Vad är bäst?
Hjälp mig att reda ut detta.
Camillab
Vi bytte golv och väggar i vårat släp i våras.Köpte då formplaywood. Man bör ha minst 12mm till golvet. Vi betalade hos Woody 1500:- för en färdigskuren.

"Marinplyfa" är mkt riktigt den typ av plywood som man använder till transportgolv!

För att återgå till frågeställningen är det nog svårt att säga att ett golv är bättre än det andra. Som allt annat kan man ha tur och otur med kvalitén på vad man än köper.
Personligen har jag ett gott öga till aluminiumgolv. Har själv en Boj vars golv har 15 års garanti. Även Ume har Al-golv.
Glasfiber skulle jag inte röra som golvmaterial, vilket jag inte grundar på faktakunskap utan ren instinkt.
Trä (marinplyfa) är bra så länge man sköter det och kan hålla i åratal. Har man dock en häst som pissar ofta i transporten tror jag att man ska överväga att välja Al-golv med vulkad gummimatta istället (eller glasfiber om man har förtroende för det).

Christ Carat är skitbra (lagom dyr också) rent utsagt! Du kan kolla på dom på www.vibygard.se om du bor i närheten eller har möjlighet att ta dig till Eskilstuna i Södermanland. Jätteprisvärd! :)

18 eller 21mm plyfa golv är väl det vanligaste, men måste bytas med jämna mellanrum pga att det ruttnar..

Försök att få tag på och lägg ett aluminiumgolv, det är dyrt men håller bra. Gjut då ett gummigolv på alugolvet så att inte urin kommer in på aluminiumet. Har för mig att aluminiumet gärna erjar i långvarig kontakt med urin.

mul skrev:
18 eller 21mm plyfa golv är väl det vanligaste, men måste bytas med jämna mellanrum pga att det ruttnar..

Försök att få tag på och lägg ett aluminiumgolv, det är dyrt men håller bra. Gjut då ett gummigolv på alugolvet så att inte urin kommer in på aluminiumet. Har för mig att aluminiumet gärna erjar i långvarig kontakt med urin.
Ja du har rätt 18mm ska det va minst..jag råkade skriva 12mm i förra inlägget jag gjorde. Ett tips kan också va att ta sparkplåten och bocka ut den så att den skyddar den lilla springa som kan bli mellan golvplattan och väggplattan.På så vis hindrar man också vätska att komma imellan.Sen använda silikon (byggsilikon) som extra skydd när man ska fästa sparkplåten.

På min har de då aldrig kollat, jag har stått bredvid och tittat!

Dom transporter som jag haft och besiktigat, har besiktningen aldrig kollat golvet på öht. Dom har tyvärr inte heller kollat draget på bilen jag köpte i maj -05 heller tydligen. Fick tvärnita för en som vimsade på min sida av vägen och draget lossnade och drog med sig golvet i skuffen.. Hade transport och häst med mig då kan tilläggas. Bilderna som bes tog på bilen ska vara runt skickade i sverige så det inte händer igen.. Men man vet ju aldrig.. Så kolla själv för säkerhets skull..

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: warg
·
Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 312
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka