Transportskydd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare caramelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 979
C

caramelle

Hur viktigt anser ni att det är med transportskydd som sitter bra, skyddar bra osv? Kan ni tänka er att köpa av billigare modell som kanske inte har ultimat passform eller är det dyrast - bäst som gäller?

Sv: Transportskydd

Ska man ha transportskydd så ska de sitta bra.

Just nu kör jag utan, då de jag provat suttit skit.

Sitter de illa så kan de göra mer skada än nytta.

Välsittande i bra kvalité är ju ett måste.
Hellre köp begagnade kvalitétskydd än att köpa ett par kassa nya.

Beror väl på hur mkt hästen rör sig i transporten. Jag har de som är billigaste från B*rjes. Jag sätter dom ända från marken för att skydda hovar och ballar, sen når de upp till ungefär halva senan. På bakbenen så når de inte heller runt hela kotan, men han har aldrig ens skrapat skydden hittills och han kan ju knappast trampa sig själv på utsidan av kotan (där det är öppet). Jag behöver inte bättre skydd än så.

Min häst har inte heller nånsinn rört skydden. Har också haft börjes billigaste till min första ponny. Han fick panik i transporten (aldrig hänt innan) det var de skydden. :cool:

Bara för att de är dyra betyde inte det att de sitter ultimat, det beror ju på hästens ben också. Jag själv tycker att passform är jätteviktigt. Skydden får inte glida, snurra sig, sitta löst eller trångt.

Visst, går skydden sönder får jag väl köpa nya. Men de har då hängt med två hästar (den ena rätt svårlastad). Har hållit hittills och jag ser ingen nödvändighet att köpa nya. ALLA hade ju sånna skydd innan de "höga" skydden kom (jag tycker många ser det som en statusgrej att ha höga - helt emot sån utrustning om det är för att det är "coolt") och det var inga problem då. Inga problem nu för mig. Sen om min häst skulle få panik i transporten så kanske han skadar sig, men det är få saker som håller för en häst med panik. Oftast inte ens hästen själv, oavsett om det händer i box eller transport eller hage.

Nu åkte min transport ca 10m hade detta hänt på motorväg så hade kanske inte det bara varit skydden som var trasiga.

För övrigt så köpte jag mina bucas höga transportskydd för 250:- så den som ser mina skydd och tänker status gör helt enkelt fel. Men konceptet är att jag kan inte tänka mig att köpa sämre kvalité på en sådan grej skulle det gå illa och det hade kunnat motverkas med väl inpassad utrustning hade jag aldrig förlåtit mig själv.

Jag kör utan, min häst trampar bara runt och försöker få av sig dom så hon står stadigare och säkrare utan. Däremot om jag hade skydd skulle jag köpa av bra kvalité och hållbara med bra passform, ska man ha skydd ska dom skydda också!

men mina skydd skyddar ju hela kotan/hoven och en bit upp på benet. Inte ända till knäet/hasen men nästan.

sen skulle jag också köpa bucas skydd om de fanns för 250kr, men tyvärr. de är oftast som alltid dyrare.

Jag köpte mina beg. i nyskick. Hade eskadron innan för 500:- på gbg horseshow. Grejen är att fynda jag är student och har inte råd att shoppa saker till fullpris :D

tycker det är jätteviktigt. Jag kör på det som har funkat bäst på mina hästar och det är Horseware Rhino transportskydd, Har provat andra som är lite mer klumpiga Pessa etc men har sålt dom, tycker inte dom har varit lika bra.

Passform och kvalite är det viktigaste för mig, inte priset.

Hittills har inga skydd överträffat mina jag har haft i massa år. Och hör och häpna, märket är Jacson :eek: (ja, jag är lite av en märkesbög annars för då får man oftast den kvaliten man vill ha) De kostade 500 kr nya för massa år sedan men maken till välsydda skydd alltså. Vissa av HW modeller sitter tom sämre än de. Dessutom är de väldigt stadiga och glider inte runt/ned alls. Trots en mängd tvättar genom åren.

Jag kör på att det ska vara mkt bra passform och kvalitet annars kan jag lika gärna lida.
Just nu har jag Bucas låga och BoT som transportskydd och de sitter bra på båda mina pollar som inte klarar av höga transportskydd.

Ah, jag är också en flitig rea-människa ;) Lär bli ännu värre nu när jag gått ut gymnasiet och inte hittat något jobb för i höst än :(

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 298
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har ett Rambo summer series, ett Rambo airmax cooler disc och ett rambo protector disc. Alla rambo och med disc front, samtliga... 2
Svar
26
· Visningar
1 544
Senast: ako
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 112
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka