Trasigt täcke..

miiiiiiia

Trådstartare
Igår när jag kom till stallet för att ta in min häst, så såg jag att det var trasigt, han går nu med ett fjolårsföl, och det är antagligen han som har tagit en tugga. Jag vet inte om det går att laga, hur gör man i så fall? Men om det inte går att laga, ska jag bara acceptera läget och köpa ett nytt själv, eller är det rimligt att ägaren till fölet betalar ett nytt täcke i samma prisklass?

Sv: Trasigt täcke..

Att ha täcke på sina hästar medför att man får ta den risken att dom kan gå sönder tycker jag. Det brukar gå bra att laga täckena och sen får man pröva sig fram om det funkar att spraya på antibit spray.

Men som sagt vill du garanterat ha täckena hela så får du nog ha din häst ensam. Dom blir ju speciellt utsatta när man har unghästar som är lekna i hagen.

Jag hade inte krävt att ägaren till någon av de andra hästarna skulle betala.

Men visst är det trist.

Tycker inte att det är rimligt att kräva fölägaren på ett nytt täcke. Att täcken går sönder får man räkna med och som oxo sa, vill man vara 99% säker på att inte få ett trasigt täcke får man ha hästen ensam.

Om du har något gammalt trasigt täcke kan du klippa ur en bit yttertyg ur det och sen sy på lappen över hålet, impregnera och sen spreja täcket med anti-bit. Trasiga täcken är det många som har problem med. Har sett en häst vid ett tillfälle som fick sitt täcke sönderslitet till trasor av de andra hästarna, var nästan bara kantbanden och spännena kvar som satt ihop.

Har man hästar som biter i täcken så får man ha starka täcken som håller för det, det går inte med typ Höökstäcken utan det är Horseware som gäller (och liknande). Vi har en häst som ibland drar i de andras täcken och det funkar med starka täcken. Han får ibland ha 'munkorg' i perioder om det är mycket slitande i täckena, men nu har det gått bra länge. Får se till sommaren när insektstäckena ska på, de är ju mindre hållbara..

Vi brukar laga genom att sy ihop hålet eller sätta en lapp, och limma på sömmen så det inte läcker igenom.

Visst är det tråkigt, men jag har fått låna symaskin av mamma så jag ska se om jag kan sy ihop det, men jag har inga laglappar eller gamla täcken.. Räcker det att sy ihop och limma med textillim? eller måste man ha någon form av lapp? Kan ju testa, han brukar dock bara ha detta när det är uppehåll..:)

Det mesta går att laga om man bara lägger ned en stund på det.
Jag lagar alltid mina hästars täcken för hand, med hantverkarnål och björntråd, limmar sömmarna sedan med superlim.Tycker att det är på tok för bökigt att knöla in täcket i symaskinen, och dessutom blir maskinen så full i hästhår att det blir en mardröm att rengöra den efteråt.

Nej, i min värld är det enklare & snabbare att sömma för hand och limma efteråt :)

Jag brukar ge fasiken i att sy och limma ihop med Rubber Glue så blir det helt vattentätt :)

Funkar kanonbra :)

Okej, jag ska se hur jag ska göra när jag kommer hem!

Funkar det att testa med vanligt textillim, eller ska man ha något mer special?

Rubber Glue är det enda limmet som jag testat hittils och tycker att jag får ett hållbart resultat med.

Okej, jag ska se hur jag ska göra när jag kommer hem!

Funkar det att testa med vanligt textillim, eller ska man ha något mer special?
Textillim har jag hoppat över, tar ofta lång tid för att torka. Kör med vanligt karlssons klister ( vanligt lim med andra ord) eller med snabb lim. Har hittills funkat prima även vid ösregn. Att sy i täckena drar jag mig för, det blir ju bara fler hål då.

prova att limma, täcket kan ju inte bli mer än trasigt.

/B

Att täcken skadas nån gång ibland, får man räkna med när man har hästen ihop med andra hästar. Blir det mer frekvent (och riktigt trasiga täcken), och samma häst varje gång, skulle jag ta upp det med ägaren till hästen alt. prata med stallägaren om att få byta hage.

Mina två 50g-täcken har båda fått lagas flera gånger under den här vintern - inga enorma hål men likväl. Både småskador och en eller två mer rejäla revor. Dessa har jag lagat med "Stormsure" (har jag för mig att det heter...); ett lim som tillverkas av Horseware. Det har funkat bra på alla skador hittills, utom revan precis intill ena bogspännet - där blev jag tvungen att sprätta bort, lappa och sy ihop igen. Limmet är väldigt starkt, och såhär långt har resultatet bara varit bra. Använder lapparna som medföljde (köpte ett lagningskit).
Tidigare har jag lagat täcken med lapp (vikt in kanterna) och symaskin, också det med goda resultat, men åtminstone på de mindre skadorna upplever jag limmet som smidigare.

Att hästar - synnerhet unga hästar - drar i varandras kläder så att de går sönder i hagen är inget man kan kräva någon annan på pengar för.

Ett tips för att få dem att sluta är att spraya diskmedel på täcket. Köp en vanlig blomspruta och häll i diskmedlet där. Har funkat väldigt bra på våra unga herrar.

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 753
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 100
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 861
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka