Trasigt täcke vid utsläpp, vad händer?

Oavsett om det gick till som du tror, eller inte, så går det inte att bevisa om du inte var där och såg det.
De kunde ha varit oaktsamma, men det kunde lika gärna ha varit hästen som strök sig utmed boxsidan tills något hakade i.

Du vet att det är olagligt att ha stallet arrangerat på ett sådant sätt att hästen kan haka i på det sättet du nämner?

Och det är inte TS som behöver vara närvarande, NÅGON måste ha sett det om man vill ha ett vittne vid en tvist.
 
Du vet att det är olagligt att ha stallet arrangerat på ett sådant sätt att hästen kan haka i på det sättet du nämner?

Och det är inte TS som behöver vara närvarande, NÅGON måste ha sett det om man vill ha ett vittne vid en tvist.

Ja, på ett sätt som *hästen* kan haka i. En häst är ändå inte ett täcke med spännen och remmar.

Eller så är de allra flesta ridskolornas arrangemang olagligt, då man ofta har någonting att hänga en grimma på, ofta en sån här :

710244-10-10200-upp-fra-01.jpg


Den kan ett täcke fastna i om man verkligen anstränger sig. Vissa boxlås har också detaljer som det går att haka tyg eller en rem i, men inte en häst.

Jag är mest fundersam dock hur ett välsytt täcke kan gå sönder så mycket av att bara krokas i?Det borde ta tvärstopp, alternativt lämna ganska ordentliga brännmärken.
Sydda saker är ganska svåra att riva sönder om man inte har något vasst. (av egen erfarenhet... till och med de klenaste plagg är skitsvåra att bara riva sönder hux flux)
 
@Youma hästen lär ha fastnat rejält om ett rambotäcke (eller egentligen vilket utetäcke som helst ) slitits sönder så totalt . Därav i sammanhanget anledningen att jag ställde frågan till TS om stallägaren/personalen hörde av sig till TS "kompis" ang incidenten direkt ang det inträffade .

Man hör rimligen av sig allmänt om det skett en större incident och då inte pga ett söndertaget täcke i sig, utan för att om en häst nu på ngt sätt fastnat och slitit sönder ett utetäcke så rejält så borde en viss kalabalik ha skett och sånt rapporterar man rimligen då även djuret kan ha skadat sig även om det inte syntes /bedömdes just då .

Saknar TS svar i tråden allmänt .
 
Senast ändrad:
Antingen fastnade rejält (syntes något på hästen?) eller fastnade i något vasst, men allt är ju teorier tills någon har faktiskt sett det hända.
Det är svårt att avkräva ansvar utifrån en teori utan vittne eller konkreta belägg.
 
Vanliga boxlås av typen där man drar ut en cylinder går lätt att fastna i med. Något de flesta inte tänker på förrän det skett. Och är inte på minsta vis vassa.
 
Du vet att det är olagligt att ha stallet arrangerat på ett sådant sätt att hästen kan haka i på det sättet du nämner?

Och det är inte TS som behöver vara närvarande, NÅGON måste ha sett det om man vill ha ett vittne vid en tvist.
Olagligt? Det kan vara något tillfälligt trasigt, någon kvarglömd utrustning, någon hästkompis som bitit tag när man passerade, ett träd på väg till hagen som hästen fastnat i. Vi har inga detaljer och därmed är det direkt tveksamt att tala om olagligheter. Ett täcke kan haka fast i mycket helt lagliga saker som många typer av boxlås. Vi har helt godkända skydd över täckeshängare på boxdörrarna (för att hästarna inte ska kunna fastna om de biter i dem) som ett täck skulle kunna fastna i om det är mycket oturligt, om hästen tränger sig nära och drar rakt framåt. Eller om någon lämnat dörrnyckeln i sadelkammardörren. Eller vattenkranen/vasken.


Om man bara tillåter kala väggar, och ingen utrustning eller någon form av utskjutande lås så kan man möjligen ordna det. Men inga reglar eller låsanordningar någon stans. Det finns mycket som
 
Senast ändrad:
Olagligt? Det kan vara något tillfälligt trasigt, någon kvarglömd utrustning, någon hästkompis som bitit tag när man passerade, ett träd på väg till hagen som hästen fastnat i. Vi har inga detaljer och därmed är det direkt tveksamt att tala om olagligheter.

Det står ju redan i trådstarten att hästen fastnade i boxdörren och slet sönder täcket. Tycker du inte det är tillräckligt detaljerat?

Redan i inledningen står det
"Inredning och utrustning i stallet får inte skada din häst
Inredning och utrustning i stallet får inte riskera att skada din häst eller på något annat sätt vara en risk för hästens hälsa."

Kan hästen fastna (med täcke eller sig själv) har någon antingen slarvat vid uttaget (inte öppnat ordentligt t ex) eller så är stallmiljön bristfällig. Ja, jag står fast vid det. Man har inte fastnat lite om man drar sönder ett utetäcke på väg ut ur boxen.
 
Det står ju redan i trådstarten att hästen fastnade i boxdörren och slet sönder täcket. Tycker du inte det är tillräckligt detaljerat?

Redan i inledningen står det
"Inredning och utrustning i stallet får inte skada din häst
Inredning och utrustning i stallet får inte riskera att skada din häst eller på något annat sätt vara en risk för hästens hälsa."

Kan hästen fastna (med täcke eller sig själv) har någon antingen slarvat vid uttaget (inte öppnat ordentligt t ex) eller så är stallmiljön bristfällig. Ja, jag står fast vid det. Man har inte fastnat lite om man drar sönder ett utetäcke på väg ut ur boxen.
Eller så har man oturen att täcket fastnat i en godkänd låsanordning eller något som gått sönder i samband med att man tar ut hästen.

Hästen blev inte skadad endast täcket.

Tyvärr finns det inget som är idiotsäkert och det du citerar är inte någon lagtext. ska hästen verkligen inte kunna skada sig under några omständigheter så finns det inte ett enda godkänt stall.
 
Jag har sådana boxlås med cylinder man drar ut, vad det heter står still. Haft i alla år utan problem. Vi talar 30 år utan problem, flera olika hästar. Tills den dag en häst lyckades, hur kan jag inte ens med facit i hand förstå, fastna med täcket. Det gick sönder - vilket jag tackar för.

Så, det här med ett helt säkert stall, det är lite en utopi, naturligtvis ska man göra vad man kan, men vissa saker ser man inte risken med förrän den dag den där udda olyckan händer. Som aldrig behöver upprepas på 30 nya år t ex.

Eller inackorderingsstallet där min (!) häst som aldrig stökat i sitt liv på okänt vis lyckades sparka ut ett fönster en natt. Fönstret satt ca 1.80 upp, och det var galler på insidan. Min ca 150 cm höga häst lyckas sparka mellan gallret, sparka ut fönstret och få tillbaka foten. När vi sen provade med hennes sko mot gallret gick skon inte emellan på något vis som kändes rimligt att ett sparkande hästben kunde komma. Men hänt hade det ju oavsett hur..

Helt skadefritt så inga hinkar, inga vattenkoppar, inga galler, inga fönster. Etc. För förr eller senare kan the odd accident hända. Ska man skydda sig mot det är det som nån skrev helt slätt som gäller.
 
Just därför att ingen är helt säkert, gäller det ju att eliminera det som man ser är en potentiell risk. Vilken arbetsplats jobbar inte med det?

Och varför skulle det tänket inte applicerat på hästbranscehn? Här rör det ju sig om ett ställe med personal, alltså en arbetsplats. Där man ska jobba med avvikelser, analyser och eliminering av risker.

Bortsett från det sunda förnuftet att vi inte vill skada våra hästar.
 
Just därför att ingen är helt säkert, gäller det ju att eliminera det som man ser är en potentiell risk. Vilken arbetsplats jobbar inte med det?

Och varför skulle det tänket inte applicerat på hästbranscehn? Här rör det ju sig om ett ställe med personal, alltså en arbetsplats. Där man ska jobba med avvikelser, analyser och eliminering av risker.

Bortsett från det sunda förnuftet att vi inte vill skada våra hästar.
Du är den första som ens hittar att man inte ska försöka eliminera risker eller ens diskuterar aspekten i tråden. Det känns som du vill avleda uppmärksamheten från vad du skrivit tidigare. Oavsett vilket så bollar jag tillbaks frågan till dig då du verkar vara den enda som ens kommit på idén att inte vilja eliminera risken.
 
Du är den första som ens hittar att man inte ska försöka eliminera risker eller ens diskuterar aspekten i tråden. Det känns som du vill avleda uppmärksamheten från vad du skrivit tidigare. Oavsett vilket så bollar jag tillbaks frågan till dig då du verkar vara den enda som ens kommit på idén att inte vilja eliminera risken.

Jag kan dessvärre inte bemöta dig, för jag förstår inte vad du syftar på.
 
Jag kan dessvärre inte bemöta dig, för jag förstår inte vad du syftar på.

Det syftas på halmdockan av att någon skulle vara emot att minimera skaderisker.
Ingen här är det.
Sen händer saker ändå, fast man använder godkänd utrustning enligt konstens alla regler.
Ta Alexandra_W's exempel med fönstret. Det var nära att det skedde en osannolik, men allvarlig olycka. Ska man då mura igen alla fönster i stallet?

Själv fastnade jag i ett litet slätt och avrundat spänne i sadeln häromveckan och rev sönder ridbyxorna.
Jag konstaterar dock att ingen jag vet har gjort samma bragd, och jag gör det troligtvis aldrig heller, inte att spännet är farligt och måste bort.

"Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att skaderisken minimeras. Väggar och dörrar måste kunna stå emot hästsparkar och de ska vara byggda så att din häst inte kan fastna med till exempel hovar eller käke i dem." (från jordbruksverkets hemsida).

Märk väl att det står minimeras, inte elimineras. Det är för att det är inte möjligt att eliminera risker helt. Man minimerar de risker som har en sannolikhet att inträffa. Sen kan det ändå hända saker ingen har räknat med.
 
Jag har sådana boxlås med cylinder man drar ut, vad det heter står still. Haft i alla år utan problem. Vi talar 30 år utan problem, flera olika hästar. Tills den dag en häst lyckades, hur kan jag inte ens med facit i hand förstå, fastna med täcket. Det gick sönder - vilket jag tackar för.

Så, det här med ett helt säkert stall, det är lite en utopi, naturligtvis ska man göra vad man kan, men vissa saker ser man inte risken med förrän den dag den där udda olyckan händer. Som aldrig behöver upprepas på 30 nya år t ex.

Eller inackorderingsstallet där min (!) häst som aldrig stökat i sitt liv på okänt vis lyckades sparka ut ett fönster en natt. Fönstret satt ca 1.80 upp, och det var galler på insidan. Min ca 150 cm höga häst lyckas sparka mellan gallret, sparka ut fönstret och få tillbaka foten. När vi sen provade med hennes sko mot gallret gick skon inte emellan på något vis som kändes rimligt att ett sparkande hästben kunde komma. Men hänt hade det ju oavsett hur..

Helt skadefritt så inga hinkar, inga vattenkoppar, inga galler, inga fönster. Etc. För förr eller senare kan the odd accident hända. Ska man skydda sig mot det är det som nån skrev helt slätt som gäller.

Man är som stallägare skyldig att se till att galler är dimensionerat så att en häst inte kan få en hov igenom. Ett problem är dock att det inte verkar finnas nån klassning på det man köper så det är svårt att veta hur mkt ett galler tål.

Men om hästen bara genom muskelkraft kunde få hoven tillbaka genom gallret så låter det ju inte som att det var av kraftigare sort.
 
Man är som stallägare skyldig att se till att galler är dimensionerat så att en häst inte kan få en hov igenom. Ett problem är dock att det inte verkar finnas nån klassning på det man köper så det är svårt att veta hur mkt ett galler tål.

Men om hästen bara genom muskelkraft kunde få hoven tillbaka genom gallret så låter det ju inte som att det var av kraftigare sort.

Gallret var intakt. Utan åverkan. Inte ens böjt. Hästens sko gick vid kontroll inte att få igenom på vis som rimligt överensstämde med hur ett hästben kan vinklas. Gallret följde dåvarande måttbestämmelser och skulle klara dagens bestämmelser.

Men faktum kvarstår. På något jävligt knepigt vis, sånt som troligen händer en gång på miljonen, vinkla hoven så den gick igenom, och få ut den samma väg. Man skulle troligen kunna låta femhundratusen sparkar av lika stora hovar träffa mot gallret utan att hoven skulle gå igenom/fönstret krossad. Men min häst var verkligen det där extremt udda undantaget. Som statistiskt inte ens finns, inte ens ska kunna hända. Men som once in a blue moon händer när det är hästar inblandade.
 
Man är som stallägare skyldig att se till att galler är dimensionerat så att en häst inte kan få en hov igenom. Ett problem är dock att det inte verkar finnas nån klassning på det man köper så det är svårt att veta hur mkt ett galler tål.

Men om hästen bara genom muskelkraft kunde få hoven tillbaka genom gallret så låter det ju inte som att det var av kraftigare sort.

Vilket i sig också blir jäkligt vanskligt; att du som icke yrkeskunnig inom hållfasthet ska ha ansvar för en sådan grej när inte någon levande människa testat hur hårt en häst kan slå och inte är det då heller specificerat för varken fabrikstillverkade eller egentillverkade galler.

Du blir skyldig fast ingen har ett svar på vad du behöver.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp