Tratt eftre kastrering

*tove*

Trådstartare
Hur länge ska man ha tratt efter man kastrerat hunden? Jag kastrera Douglas i tisdags (är kryptorchid) och stygnen ska tas på fredag. Vet sa inte hur länge jag skulle ha den. Han verkar inte särskilt intesserad av såren, bara av att slicka på frambenet där han hade infusionskateterna. Tycker ni att jag kan ta av tratten när han är under uppsikt, eller är det dumt att låta han slicka på frambenet?

Sv: Tratt eftre kastrering

Man bruakr i alla fall låta tratten vara på tills stygnen tas. Verkar han vara besvärad av att ha tratten på?

Skulle behålla kragen på.
Ett slick på såret med stygnen och det kan bli infektion.
Om han är jätteintresserad av att slicka där han hade kanylen så tvätta rent där med klorhexidinlösning. Låt honom inte ligga och slicka.

*halv kl*

Tack för svaren. Nej, han verkar inte särskilt besvärad, mest matte som tycker synd om honom ;). Får väl ha på tills fredag då iaf och se vad vet säger.

klorhexidinlösning? Är det något medel el är det koksaltlösning?

Våran togs stygnen 2½ vecka efter ingreppet (vet. bortrest) han hade tratten i nästan 2 veckor, men var såklart utan vid lek och promenad.

Husse lät honom gå in utan tratt efter 1 vecka, eftersom han inte visat något intresse alls att slicka. Och det tog bara nån min så hade han dragit i trådarna.

Aha. Ja, han får verkligen behålla tratten på tills fredag då iaf. Även om han inte visat något större intresse av att slicka där så vore det ju typiskt om han drog tag i stygnen precis när jag kika bort.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden har fått hotspot och därmed tratt. Självklart är allt elände just nu. Hon tycker hon knappt kan röra på sig och fattar inte hur...
Svar
11
· Visningar
978
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 047
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 750
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 582
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår