Travare, galopp

Feliciakrlsson

Trådstartare
Tjenare, mitt första inlägg här och jag har en fundering angående en travare. Han används just nu som en skogsmulle och rids en del men enda problemet är galoppen. Det enda vi gör på honom är att skritta och trava då han blir så sjukt exalterad i galoppen så han gör bockserier och går inte att få stopp på. Vi har försökt många gånger men vi flyger bara av eftersom han blir så glad. Detta har resulterat till att vi undvikit galopp totalt i mer än ett år. Frågan är nu hur vi ska gå till väga? Tacksam för alla tips
 
Har ni kollat igenom honom med veterinär, om inte så börja där, hans beteende kan bero på smärta.
 
Tjenare, mitt första inlägg här och jag har en fundering angående en travare. Han används just nu som en skogsmulle och rids en del men enda problemet är galoppen. Det enda vi gör på honom är att skritta och trava då han blir så sjukt exalterad i galoppen så han gör bockserier och går inte att få stopp på. Vi har försökt många gånger men vi flyger bara av eftersom han blir så glad. Detta har resulterat till att vi undvikit galopp totalt i mer än ett år. Frågan är nu hur vi ska gå till väga? Tacksam för alla tips

Om vet säger att hästen mår bra, utrustningen passar etc kan ni ju testa ta hästen i tömkörning på volt alt longera för att hästen ska få enklare att lära sig galoppera utan ryttarvikt som kan störa. Och ni behöver inte åka i backen så ni dels inte kan rida igenom momentet och riskerar skada er.
 
Tjenare, mitt första inlägg här och jag har en fundering angående en travare. Han används just nu som en skogsmulle och rids en del men enda problemet är galoppen. Det enda vi gör på honom är att skritta och trava då han blir så sjukt exalterad i galoppen så han gör bockserier och går inte att få stopp på. Vi har försökt många gånger men vi flyger bara av eftersom han blir så glad. Detta har resulterat till att vi undvikit galopp totalt i mer än ett år. Frågan är nu hur vi ska gå till väga? Tacksam för alla tips

De ridtravare jag har ridutbildat, tränade jag enbart fattning några få steg, avsaktning, fattning några få steg, avsaktning länge länge... just för att få in tanken/känslan hos hästen att det var precis lika vanligt som skritt och trav. Det var ju också ett sätt till muskeluppbyggnad, från trav- till ridhäst. :heart

Jag använde samma tillvägagångssätt till "gamla vana ridtravare", som ridits in på "det är väl bara att hoppa upp och rida - häst som häst" - tänket. Vilket till sist ledde till, trevliga lyhörda och glada ridtravare till promenad och lättare dressyrridning.
 
Tjenare, mitt första inlägg här och jag har en fundering angående en travare. Han används just nu som en skogsmulle och rids en del men enda problemet är galoppen. Det enda vi gör på honom är att skritta och trava då han blir så sjukt exalterad i galoppen så han gör bockserier och går inte att få stopp på. Vi har försökt många gånger men vi flyger bara av eftersom han blir så glad. Detta har resulterat till att vi undvikit galopp totalt i mer än ett år. Frågan är nu hur vi ska gå till väga? Tacksam för alla tips


Jag är inte säker på att han blir så himla glad? Det låter mer som att han inte kan hålla balansen och ramlar iväg, särskilt om ni aldrig någonsin lyckats få stabila fattningar.

Är ni säkra på att han är fräsch i kroppen? Galopperar ok i hage/paddock utan ryttare? Ta den på lina och se om galoppen funkar överhuvudtaget som Tuapha skriver. Att det går lite fort är ok i början.

Be om hjälp från någon på plats så att det blir rätt. Har ni nu försökt galoppera många gånger och hästen vant sig vid att den ska bocka iväg, ni ramlar av, och det är vad som händer vid en fattning - då får ni träna om beteendet vid fattningen och sen hjälpa hästen att bygga upp sig så den klarar att hålla galoppen.

Det finns många cavalettiövningar som kan vara en hjälp som styrketräning senare. Men börja med att se till att den är fräsch och kan galoppera utan ryttare.
 
Klart att enstaka bocksprång är normala, men när en häst "inte går att få stopp på" är det väldigt sällan/aldrig glädje som ligger bakom, utan uttryck för obehag av någon sort.
Även om hästen är fräsch och inte har ont, så kan det ju vara så att den markerar att galoppen är väldigt jobbig på det viset. Inte alls ovanligt att travare tycker att galoppen är lite otäck innan de lärt sig hitta balansen.

Jag hade, som tidigare föreslagit, också jobbat med longering eller tömkörning på volt. Det har vi gjort med de flesta av våra starthästar innan vi börjat galoppera uppsuttet, så att de får lära sig balansera sig samt bygga styrka i fattningarna utan vikt på ryggen.
Ta gärna hjälp av någon som är van vid outbildade travare, eller åtminstone duktig på tömkörning/longering.

Är det så att den ändå beter sig likadant vid galopp utan ryttare borde ni utreda hästen veterinärt innan ni gör något vidare.
 
1. Låt en veterinär gå igenom hästen så den inte har ont i ryggen/benen/någon annanstans i kroppen.
2. Få hjälp av kunnig att kolla att utrustningen sitter bra.
3. Jobbar galopp från marken, tex på lina, löst i paddocken, löshoppa låga hinder på max 40 cm för att se om det kan hjälpa hästen i galopp fattningen. För att på så vis stärka hästen galopp från marken innan hästen får ryttare på ryggen.

Hur man bäst lär galopp är individuellt beroende på hästen.
Tex mitt varmblod behöver komma upp i snabb trav och sedan ha något för att hjälpa honom fatta tex en stock över vägen, och sedan behöver han få galoppera mycket för att bygga upp galopp musklerna, för att kunna ta fattning direkt från trav.
Andra hästar kan träna på fattningen direkt från trav utan att bygga upp galopp musklerna först.
Men i ditt fall det som det är något fel eller något som stör hästen.
 

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 212
Senast: Stekspaden
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 135
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 027
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 065
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp