Bukefalos 28 år!

Travtränare anmäld för brott

(Laholms Tidning) En travtränare bosatt söder om Halmstad misstänks för brott mot djurskyddslagen efter att ha kört travhästar till Jägersro utan de tillstånd som krävs. Återkommande kontroller Av de 40 kontroller som gjordes på Jägersro var 21...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travtränare anmäld för brott

jaha, då är det Mattias Gårdlund igen som är ute och hellre kollar hästtransporter med tävlingshästar än verkliga djurskyddsfall, snacka om prioriteringar, och sen klagar djurskyddsinspektörerna på stor arbetsbelastning och hinner inte med alla anmälningar och verkliga missförhållanden på grisfarmar och liknande.
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

De kontrollerna är väl ändå styrda? Det är väl ett visst beting som SKA kontrolleras. Det är inte direkt så att djurskyddsinspektörerna bara kontrollerar det de själva känner för.
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

Vi har sett att själva djurskyddet har varit gott, men att det har funnits brister i dokumentationen, säger han.
Han menar att djuren hade det bra och just när det gäller hästtransporter till tävlingar är man ofta extra mån om att djuren mår bra under transporten för att kunna prestera bra på tävlingen.


Herregud, när det gäller ett saknat papper, 5 cm för trång dörrbredd eller något liknande då finns resurser, men det kan stå vanvårdade hästar i åratal med flera anmälningar på ägaren och då finns det inget folk att skicka :mad:
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

KL

Vet ej vad som saknas i detta fall. Men för yrkesmässig transport krävs

Kompetensbevis
Godkänd transport
Transportören skall vara registrerad hos Jordbruksverket
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

EU har ålagt Sverige att utföra fler kontroller av transporter än vad som tidigare gjorts, antalet kontroller som ska göras per år är alltså inget varken Jordbruksverket, länsstyrelsen eller den enskilde inspektören kan styra över. Ska Sverige få sina pengar från EU så får man snällt utföra dessa kontroller oavsett vilka andra typer av kontroller som också behöver utföras.

När det gäller vad som ska kontrolleras är det heller inget den enskilde inspektören kan påverka. Punkterna finns i en checklista utformade efter lagstiftningen, oavsett om djuren mår bra eller inte. Jämför med att polisen kontrollerar om man har körkort, många kan köra bra utan körkort, men lagen säger att man behöver det eftersom det visar att man genomgått ett prov som visar att man är en lämplig förare.
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

Varför ska man blunda för små problem bara för att det finns stora?
Visst är det så att det behövs krafttag mot riktig djurplågeri, men det ena bör ju inte utesluta det andra.

Sen är det ju lätt hänt att små överträdelser leder till stora överträdelser, så då är det ju bättre om man har uppmärksammat det i tid så finns det iaf en möjlighet att de inte gör stora överträdelser.
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

jaha, då är det Mattias Gårdlund igen som är ute och hellre kollar hästtransporter med tävlingshästar än verkliga djurskyddsfall, snacka om prioriteringar, och sen klagar djurskyddsinspektörerna på stor arbetsbelastning och hinner inte med alla anmälningar och verkliga missförhållanden på grisfarmar och liknande.

Och den här kommentaren visar tydligt att du inte har en susning om vad länsstyrelserna har för krav på sig när det gäller prioriteringar etc.
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

M.G. har vi haft här omkring som djurskyddsinspektör och han är duktig och noggrann och framför allt kan han hästar. Han har höjt rösten många gånger för illa skötta djur och gör vad han kan för djurskyddet.
Tycker därför det är taskigt att hoppa på honom på det viset du gör när han gör det han är ålagd att göra. :mad:
Och varför ska man inte kolla transport av häst? Jägersro är ju kostnadseffektivt att kolla då många är samlade. Jag har betalt för mina tillstånd m.m. och tycker lika illa om tillstånds-smitare som skatte-smitare, förstår inte folk som inte vill göra rätt för sig :confused:
Bestämmelser som inte kollas har en tendens att ignoreras av vissa människor så det har ett viktigt preventivt syfte också.

Vänligt men bestämt
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

SJÄLVKLART ska väl den som livnär sig på hästeriet ha sin verksamhet i ordning?! Hur kan man ens skriva något om att det skulle vara onödigt eller byråkratiskt?!

Det är inte konstigt att hästnäringen ses som oseriös, när utövare tycker att det är helt onödigt att följa de lagar och regler som ställs upp. Jag tycker tvärtom att det skulle vara betydligt hårdare kontroller. Ribban är lagd så lågt att om man inte klarar det man åtagit sig, borde man verkligen lägga ner och syssla med något annat.
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

M.G. har vi haft här omkring som djurskyddsinspektör och han är duktig och noggrann och framför allt kan han hästar. Han har höjt rösten många gånger för illa skötta djur och gör vad han kan för djurskyddet.
Tycker därför det är taskigt att hoppa på honom på det viset du gör när han gör det han är ålagd att göra. :mad:
Och varför ska man inte kolla transport av häst? Jägersro är ju kostnadseffektivt att kolla då många är samlade. Jag har betalt för mina tillstånd m.m. och tycker lika illa om tillstånds-smitare som skatte-smitare, förstår inte folk som inte vill göra rätt för sig :confused:
Bestämmelser som inte kollas har en tendens att ignoreras av vissa människor så det har ett viktigt preventivt syfte också.

Vänligt men bestämt
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Men MG stog ju i Tv och beklagade sig över tidsbrist när skandalen med grisfarmerna var för ett tag sen, han föredrog istället att åka till Flyinge och kolla alla transporter på avelschampionatet och han har ju tidigare drivit just kurser för kompetensbevis i egen regi, men blev sen förbjuden av sin arbetsgivare att göra det då en sån bisyssla ej var tillåten.
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Det är väl ingen nyhet eller hemlighet att djurskyddet har för dåliga resurser?

Att bedriva företag kräver att man som lägsta nivå ser till att ha de godkännande som krävs, och att man följer regler och lagar. Och självklart ska det följas upp.

Själv tycker jag det är rent ut sagt för djävligt att vissa företagare anser sig stå över vad de tydligen anser vara trams som lagar och förordningar, trots att de i det här fallet tillkommit som ett skydd för djuren.
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

Frågan är väl hur man prioriterar sina resurser, om djurskyddsinspektörer tycker det är viktigare att kontrollera kompetensbevis vid ett avelschampionat före att åka på fall av uppenbar och anmäld vanvård på grisfarmer är något fel i min sinnevärld, men jag kanske har totalt fel. (vid den tiden hade MG kurser, och det var alltså i eget intresse att kolla kompetensbevisen, fler deltagare på hans kurser.)
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

Dels är INTE den enskilde inspektören som bestämmer vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras, och dels så prioriteras inte kontroll av djurtransporter före anmälningar av vanvård. Olika inspektörer arbetar med olika arbetsuppgifter, och dessa utförs parallellt. En del av resurserna SKA läggas på kontroll av djurtransporter oavsett hur mycket det finns av andra arbetsuppgifter.

I Skåne är man ålagd att utföra ett visst antal kontroller av djurtransporter, och då är det effektivt att göra detta i samband med tävlingar där många transporter finns samlade på ett ställe.
 
Sv: Travtränare anmäld för brott

Jag tycker det är oerhört resurssnålt och välplanerat att göra en sådan räd, när det finns många näringsidkare på samma plats med transporter. Det kan ju inte rimligen göras bättre för mindre insats.

Ska vi sluta anmäla inbrott för att våldtäkt är värre?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den djurskyddsinspektör som anmäldes för brott mot djurskyddslagen, har enligt länsstyrelsens beslut brutit mot lagen. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En djurskyddsinspektör i södra Sverige har blivit anmäld för brott mot djurskyddslagen. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett stall i Värmdö kommun misstänkts för brott mot djurskyddslagen. Länsstyrelsen har polisanmält företaget för att de drivit...
Svar
0
· Visningar
985
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp