Tredelade bett

Blueberry

Trådstartare
Dagens upptäckt: Det finns ju massor av olika varianter på tredelade bett; med droppe, platta, lång platta, portal, osv... :idea:

Vad är det för skillnad på dem?
När är en lång platta att föredra framför en kort platta? När vill man rida på tredelat med portal och när vill man rida med droppe?

Har ni några kunskaper att dela med er av?

Jag har lagt upp en en bild på olika varianter >här<.

Sv: Tredelade bett

Först och främst är det vad hästen gillar att ha i munnen. Finns inget som säger att man ska använda det ena när man gör si och det andra när man gör så.

Droppe är ju i allmänhet det man ser oftast när det kommer till tredelade, och nu har även modellen med portal i mitten börjat komma om man kollar på t.ex. hööks. De andra är inte fullt så vanliga tycker jag.

Hur vida det egentligen blir någon avsevärd skillnad mellan t.ex. droppe eller platta det vet jag inte. Är ingen bettexpert. Men har tycker mig minnas att de med lång platta är aaaaaningens mildare än bett med kortare mittendel. Men kan ju ha fått fel för mig.

Det beror väl helst på vad hästen vill ha för tryck på tungan skulle jag säga! Jag upplever att en bred platta oftast fungerar bäst, droppen blir oftast klumpig i små munnar, och portalen oftast för skarp men funkar på hästar som inte vill ha lika mycket tryck mitt på tungan.

min häst tycker om liten mittdel med smalt bett och pessoa magic 3delade dropp bett,
har 4st 3delade bett, 1 med rörliga ringar och liten platta (som i figur 2), 1 fullcheek med liten platta (fig 2), 1 muff bett med större och grövre mittdel och pessoa magics 3delade, de hästen tycker bäst om är de med rörliga ringar, fullcheek och pessoa magic bettet.

Kika på skelettet i underkäken och du kommer se att EN led (som på ett tvådelat) typ precis får plats mellan lanerna. Mao trode tredelat inte vara så najs om hästen drar upp tungan minsta lilla vid inverkan. En lång mittdel borde oxå öka risken att klämma lanerna.

Min lilla utpräglat 2-delade häst klarar numera dock av att gå på ett Sprenger Dynamic RS. Liten fin droppe och vinklad, anatomisk mundel. Det tror jag är en av de mildaste varianterna av tredelat :)

Min tandläkare förespråkar inte ens tredelade. Egentligen får liksom inte ens de nättaste med korta mundelar plats. Men punkt ett och egentligen enda punkten är alltid: Fråga din häst! Och många hästar verkar ju trots allt gilal tredelat så då gör de ju mindre skada än något som hästen inte gillar :)

Jag är väldigt noga med att mittendelen inte är för lång om jag ska ha tredelat. Tar man bara ett lite ledande tygeltag hamnar länken direkt på lanerna annars, också klagar ryttaren för att hästen är stark och inte tar tygeltagen :grin: Förstår inte hur folk inte kan tänka på det när man ser länken typ utanför mungipan och ändå fortsätta dra...

Annars tycker jag inte det är så stor skillnad mer än om man har ett Dr.Bristol. Det är ett rätt skarpt bett med en ganska lång, bred platta som är lite vinklad så att den "ställer sig upp" och trycker på tungan med den smala delen när man tar i tyglarna. Har ridit på det några gånger och det är väl mest bra om man har en riktigt stark häst.

En intressant detalj är HUR det tredelade bettet är ihopsatt...

Den mittre delen ska vara den den del som isåfall är "högst" på bettet, dvs de "öglor" som mittdelen är förankrade i skall vara liggande!

Det finns nämligen flera felkonstruerade 3-delade bett, bla sweet iron på Hööks, Där är mittdelen liggande, liksom tvärtom.
På detta blir den högsta punkten på bettet, istället de 2 öglor som mittendelen är förankrade i, då de är "stående" och därmed inte får plats i en stängd mun...

Hoppas någon förstod :)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Hemmet Vart tvungen att köpa ny kaffebryggare med kort varsel då den gamla gick sönder. Valet föll på en Wilfa då den hade ett par saker jag... 2
Svar
27
· Visningar
879
Senast: TantAgda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka