Trekanttygel?

Centaur

Trådstartare
Tyskarna har tagit fram nåt dom kallar dreiecskzügel. Den går mellan frambenen, genom bettringen och fästes på sidorna av sadel/longergjord.

Den ska vara bättre än inspänningstygel vid longering eftersom den ger mer möjlighet att röra huvudet. Ska även gå att rida med. Jag antar att den funkar som en sorts fast graman som man fäster på sidorna istället för att hålla i.

Skulle va intressant att höra om någon har provat den här hjälptygeln och/eller om ni har några synpunkter på hur den verkar in på hästen! Jag har aldrig sett en sån förut.

Såhär ser den ut:

http://www.jw-reitsport.com/trensen/4800/dreinsverlauf.jpg

Sv: Trekanttygel?

Jag har på en tidigare häst longerat med graman som trätts över sadeln, det fungerar ju ungefär likadant fast övre fästet är något högre...

I mina ögon låser det hästens huvud rätt rejält och är inget jag skulle använda i någon större utsträckning.

Samma synpunkt från min sida på alla hjälptyglar utom chambon och korrekt använd normal martingal - den ger inte frihet framåt - nedåt, och är därför ingenting jag vill använda.

Huruvida den på utbildade hästar kan vara bättre än en vanlig inspänningstygel vid exvis longering låter jag vara osagt, spontant är jag tveksam till det men det är spontant.

Sådär spänner jag in min ponny, fast med snodd, när hon ska longeras.

Hon går då i en väldigt rund och djup form, vilket hon behöver för att få upp ryggen och jobba igenom sig i kroppen ordentligt.

nej men det gör inte en vanlig inspänningstygel heller, och det är ju rätt vanligt att man använder det på vuxna hästar.. att den inte ger frihet framåt nedåt är liksom uppenbart. :p

(själv longerar jag inte mkt, och då med gogue.)

ironwill; vad bra, en med egen erfarenhet. :) hur upplever du den inspänningen jmf med andra du testat på henne?

nej men det gör inte en vanlig inspänningstygel heller, och det är ju rätt vanligt att man använder det på vuxna hästar.. att den inte ger frihet framåt nedåt är liksom uppenbart. :p

(själv longerar jag inte mkt, och då med gogue.)

ironwill; vad bra, en med egen erfarenhet. :) hur upplever du den inspänningen jmf med andra du testat på henne?

Kanske skulle förtydligat att jag inte gillar vanlig inspänningstygel vid longering heller. Just för den inte ger eftergift. Longerar med chambon om jag longerar med hjälptygel.

Däremot på en äldre, rutinerad häst kan jag gå med på att det inte är hela världen att en vanlig inspänning inte ger eftergift, då tanken är att hästen kan/ska kunna bära sig korrekt i den form som bjuds av inspänningen. Men då ser jag ingen anledning att ha den där trekantshistorien heller, och kan spontant inte se att den skulle vara bättre för hästen på något vis.

Hon trivs väldigt bra med den, eftersom att det är en snodd och den inte är hårt spänd så kan hon springa med huvudet rakt upp i luften om hon skulle vara tjurig, men hon väljer att gå i en rund och mjuk form, hon kan, eftersom att snodden är så mjuk, välja vilken slags form hon vill gå i, lång och låg, eller i en lite högre form, mer lik den som vi rider i. Det känns som att hon vågar ta stöd på den här inspänningen än andra.

Sedan jag börjat longera henne 3-4 gånger i månaden med den här inspänningen så har hon börjat komma loss finare igenom ryggen, även om det mesta av arbetet görs när jag själv rider så ger det här ett litet + i kanten.

När jag haft annan inspänning på henne så har hon inte alls varit lika nöjd och harmonsik att longera, då har hon stretat, sprungit in i mitten och varit allmänt tjurig.

Jag har aldrig provat den.
Men jag tycker det ser ut som att hästens huvud skulle bli mer fastlåst än på en graman.
Skulle hellre rida på graman där man själv kan reglera.

Inget nytt under solen, den där tvångstygeln har vi sett förut.

Den ger snarare ännu mindre rörelsefrihet än vanliga inspänningstyglar eftersom huvudets rörelse uppåt begränsas.

Jag tycker den är bra hjälptygel till longering. Iom att den löper genom bettringarna så tillåter den mer eftergift neråt än en inspänningstygel.

Det beror naturligtvis på vilken typ av häst man har. Den passar bättre på hästar som inte vill sänka sig.

Man behöver dock inte köpa en speciell tygel utan det går lika bra med en gramantygel som går att dela på mitten, alternativt man klipper en hel graman itu. Sedan knyter man i gjorden (obs, med säkerhetsknutar som är lätta att lossa om det skulle hända något.)

Vi använde en liknande inspänning vid longering när jag jobbade i holland. Tycker att den funkade jättebra!

Jag fäster den precis som på bilderna, drar igenom snodden mellan frambenen igenom bettringarna och sedan fäster fast den i ringarna på en tömkörningsgjord!

en sådan har jag, och jag tycker att den är jättebra faktiskt.

tycker att det blir mer frihet än med andra inspänningar.

funkar kanon på min häst iaf.

Jag brukar använda graman och elastisk i kombination, en hemmagjord variant där man kan ha det elastiska fastspännt i ringarna eller mellan benna beroende på vad man vill åstakomma.
Fungerar jättebra när hästen behöver stretcha ryggen och sänka sig.

Liknande trådar

S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 796
Senast: C_L
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst... 2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka