Trendspaning

Sleepy

Trådstartare
Något jag funderat på är en känsla av avintellektualisering på flera håll. I media är det många ggr inte längre möjligt att läsa en artikel, utan nu erbjuds ett "klipp". Jag vill inte ägna två minuter åt att lyssna på ett klipp, jag föredrar att läsa en text. Då kan jag styra tempo och fokus själv, vilket blir betydligt effektivare - men det valet ges inte. Resultatet blir att jag hoppar över inslaget helt. Jag blir även galen på klipp som autostartar och aktivt måste stängas av för att slippa dem. Samma sak i datorer och mobiler; allt serveras i färgglada bilder att klicka på. Uppläggen känns som gjorda för barn. En trend jag inte uppskattar.

Vilka trender ser ni omkring er, förändringar ni noterar?
 
Jag noterar samma sak, och att det påverkar min konsumtion av nyheter både i omfattning och i kvalitet. Ännu större är nog det övergripande skiftet från papper till web, vilket ju i sig inte måste medföra en avintellektualisering.

En annan tråkig trend jag tycker mig se är en ökande polarisering i politiska diskussioner, tillsammans med ett högt tonläge från domedagsprofeter som beskriver det kaotiska, dysfunktionella och krisartade läget i Sverige i generella och reservationslösa ordalag.
 
Jag noterar samma sak, och att det påverkar min konsumtion av nyheter både i omfattning och i kvalitet. Ännu större är nog det övergripande skiftet från papper till web, vilket ju i sig inte måste medföra en avintellektualisering.

En annan tråkig trend jag tycker mig se är en ökande polarisering i politiska diskussioner, tillsammans med ett högt tonläge från domedagsprofeter som beskriver det kaotiska, dysfunktionella och krisartade läget i Sverige i generella och reservationslösa ordalag.
För min del innebär det ett striktare val av nyhetsmedia. Jag behöver inte papper (har reklam att tända i brasan med) men jag vill läsa nyheterna och jag uppskattar långa, djupgående och välskrivna artiklar i intressanta ämnen.

Tyvärr finns det ju ett recept att locka väljare genom att först måla upp Det Stora Problemet för att därefter erbjuda sig själv som Lösningen. Något som hade känts aktuellt under den stora depressionen eller liknande; not so much idag när ekonomin går som tåget och det går bra för landet. Det finns dock alltid väljare som är dåligt insatta och lättmanipulerade, tyvärr. Ett problem i sig.
 
Jag har uppfattat detsamma, och det irriterad mig oerhört. Finns inte på kartan att jag först ska titta på en reklamsnutt och därefter titta på film där folk pratar. Jag vill läsa, inte bli matad.

Och för att spåna vidare på det så verkar många ha stora problem med att skriva nu för tiden. Inte bara stava och att låta bli att särskriva, det är också fullt av syftningsfel, ord som använts fel och meningar som är uppbyggda så de blir obegripliga. Reflekterar över om detta hänger ihop med att folk inte behöver läsa lika mycket skriven text nu för tiden utan istället blir matade med bilder.
 
Jag har uppfattat detsamma, och det irriterad mig oerhört. Finns inte på kartan att jag först ska titta på en reklamsnutt och därefter titta på film där folk pratar. Jag vill läsa, inte bli matad.

Och för att spåna vidare på det så verkar många ha stora problem med att skriva nu för tiden. Inte bara stava och att låta bli att särskriva, det är också fullt av syftningsfel, ord som använts fel och meningar som är uppbyggda så de blir obegripliga. Reflekterar över om detta hänger ihop med att folk inte behöver läsa lika mycket skriven text nu för tiden utan istället blir matade med bilder.
Precis, det blir både en avintellektualisering och en passivisering. Klicka och bli serverad. Ta inga initiativ själv.

Ja att läsa mycket är ju en utmärkt metod att vänja sig vid hur saker och ting ska stavas/skrivas. Så mindre läsande ->mer stavfel. Jag är med dig i den tanken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp