Trickträning skadligt?

_EVL_

Trådstartare
Vet inte riktigt var jag borde lägga den här tråden men vi testar här...

Jag har börjat lära min häst att gå ner på ett framknä. Men jag är alltid så rädd att hon ska sträcka sig eller skada lederna på något sätt...är det stor risk för det tror ni? eller känner hästen själv var det tar stopp?
Tränar henne givetvis när hon är uppvärmd, och börjar försiktigt...

Sv: Trickträning skadligt?

Kolla på rubriken Lära hästen konster... som just nu ligger på halva nästa NH-sida med trådar. Där finns lite adresser till länkar om just trickträning. Jag skulle kontakta "en som vet" för att veta var man börjar och för att träna detta på ett bra sätt...

Lycka till!
Camilla

Känner man sin häst så ser man rätt tydligt om det finns ett visst obehag i samband med rörelser.
Skall man träna trick skall man försöka göra det liksidigt, alltså låta de går ner ömsom på höger som på vänster sida.

Tvingar man inte fram en rörelse så är det inte skadligt.
Men att värma o stretcha tycker jag är sunt.
Kolla hingstar som slår varandra ner på knä.
De är gjorda för att tåla lite...

Då konster och trick utförs korrekt skall detta vara gymnastik för hästen.
Hur lärde du hästen att gå ner på båda framknänä?
Lycka till!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Jag tränar henne genom att se till att hon står ganska långt bak med sina bakben, tar upp en av hennes framben, och sedan lockar jag med godis mellan frambenen. Sedan stödjer jag upp henne ganska mycket med benen jag håller i...så hon inte ska bli rädd att falla...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 149
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 170
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka