Trollhasselextrakt

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jezzscar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 912
J

jezzscar

Hej!

Är det någon som testat använda trollhasselextrakt på sår? Blev rekommenderad att göra ett omslag över natten och det utlovades att såret skulle börja ta ihop direkt. Nån som vet om det stämmer? Och hur exakt man ska göra?

Tacksam för svar!

Sv: Trollhasselextrakt

menar du avkok eller ekstrakt med alkohol? har aldrig hört att det används på sår, det används som kylande liniment på hel hud. lär svida rejält!

vill du använda örter så lägg på ringblomssalva (finns på hälsokosten) eller gör en kompress av ringblomma och vallört.

Man köper det färdigt på flaska, trollhasselextrakt heter det, det är nåt engelskt märke som har en massa örter och sånt (har förstås tagoir flaskan till stallet idag). Hon i affären sa att jag skulle blöta en stor bomullstuss och låta det sitta kvar över natten. Det skulle tydligen vara jättebra som sammandragande av sår och de skulle börja läka direkt. Ville kolla om nån har erfarenhet av det innan jag vågar utsätta hästen för det...

det är visserligen samandragande men nää... inget jag vill använda på sår. det är mer för blåmärken och svullnader, lite samma effekt som arnika.

dessutom vill man gärna inte att sår ska dra sig saman för snabbt, det ska läka inifrån annars kan du få problem med var och infektioner. därav man oftast sätter drän när man syr djupa sår.

jag råder dig att använda ringblomssalva istället, det påskyndar läkningen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 169
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 132
Senast: Mint
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 025
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka