Ok då förstår jag hur du menar och håller med, till del. Tomtar och troll kan ju dock absolut vara en del av en kulturs livsåskådning, har ju varit en del i vår syn på världen här och fanns "på riktigt" för oss.@Badger Alltså jag är inte ute efter att dra någon gräns mellan Gud och tomtar och troll eller nåt. Det jag säger är att det första är en helt annan "grej" än det andra. När jag säger att religion är bredare och komplexare och kan betyda nåt helt annat syftar jag på kultur, folk, språk, liturgi, historia, förtryck, geografi, filosofi, litteratur, gemenskap, socialt samspel etc etc. Det är inte SAOB som definierar vad ordet tro innebär.
Generellt obs - jag debatterar helt teoretiskt, är ateist och tillhör en minoritet. Jag försöker diskutera sakligt och inte för att hävda min egen livsåskådning.
Men jag tycker väl också att religion tex kristendom + tro på näcken och andra skogsvarelser/förfäders andar är bredare och komplexare än att tro lite på spöken i grannhuset och mer modern prata med andar.
Men jag tycker fortfarande båda ligger på ett kontinuum. Och det ena kan stamma ur det andra.
Jag var bara nyfiken på om du tyckte att andra religioner än rent monoteistiska kanske rent av schamanistiska "var på riktigt" eller mer som mina lärare en gång, antydde var hm inte riktigt lika bra. Eller hur man skulle kunna uttrycka det.
Jag känner verkligen respekt för (mycket) religion, men mer ju mindre de försöker aktivt sprida sig eller påverka folk som inte vill ha just den religionen eller vill ha den religionen på ett annat sätt än de vill.
Senast ändrad: