Tror ni på övernaturliga fenomen?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Voeux
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 389
  • Visningar Visningar 21 642

Bukefalos 30 år!

Ok, jag kanske blandade ihop varsel med det som förekommer i "hemsökta hus". Jag kan inte motbevisa dig vad

Ok, jag kan ha blandat ihop vad folk menar med varsel och att ett hus är hemsökt sådär som vi upplevde på torpet. Både Lazarus, som Jesus väckte upp då han varit död flesta dagar, och han själv senare visade sig inte bara tillfälligt utan stannade kvar. Vill du diskutera kristen tro så starta en egen tråd. Och att din fars blev som i en film får du stå för. Men han fick säkert hakan uppbunden han med, det är rutin. Vårdpersonalen binder upp den innan likstelheten inträtt och tar bort den senare när den inte längre behövs.
Vad är ditt problem? Du tjatar om kristen tro i flera trådar, inte jag. Du var inte där när min far dog, det var däremot jag och hur de gjorde sedan med kroppen spelar ingen roll. Han dog efter en långdragen dödskamp där vi vakade i flera dygn och du har ingen som helst jävla anledning att tro att jag sitter och hittar på hur han dog.

Kan du lämna min döde far ifred nu?! :rage:

Jag tycker Deja Vu hände hela tiden när man var tonåring, och de flesta. Åh dejavu! sa vänner hela tiden. Jag med. Ingen av oss förknippade det med något annat än en lustig minnesglitch. (Faktum är jag tror detta är första gången jag någonsin hört någon förknippa detta med övernaturligt grejs) Några gånger har jag iofs förknippat det med tex ett platsminne från när jag var yngre men som jag senare glömt bort från aktivt minne. (jmf om man var på Kolmården när man var 4 och kommer tillbaka när man är 14, sådana händelser har definitivt minskat, jag har nog varit tillbaka på de flesta platser jag varit på som liten igen vid det här laget.).

Inte hänt på senare år, men nu såg jag på wiki att det var ganska mycket vanligare med yngre. Sedan har jag inte rest så mycket på sistone. Och om man tex inte sov så mycket, det missade jag en del på som tonåring, kunde läsa till klockan 4 på morgonen alldeles för ofta.

Ja alltså deja vu skämtades det mycket om i skolålder... de jag tänker på som hänt mig är ett fåtal ggr jag kört bil på vägar jag vet att jag inte kört på förut. Det är möjligt att jag åkt på de som barn (inte alla för det har hänt en gång i Australien med) men mina deja vu har varit liksom exakt.
Exakt i den bilen jag kört, exakt det landskapet och exakt "den händelsen", exakt den låten på stereon, exakt de kläderna jag bär (färg på tröja som jag ser på min egen arm tex) osv.... svårt att förklara helt enkelt. Hänt bara några fåtal gånger efter att jag fyllt 18 eftersom de oftast sker när jag kör...

Ja exakt. Jag har dem nu som då men klar mer i tonåren. Men jag har heller aldrig hört att nån skulle koppla ihop det med nåt övernaturligt. Matrix, på sin höjd. :D
Haha ja det är såklart Matrix som gjort det! Jag var 24 när Matrix kom :laugh:. Härligt vilken påverkan filmer kan ha. Så nu sedan Matrix är alltså Dejavu med i övernaturligt grejs. Undrans om det var det i USA innan eller om det bara är från filmen.

Ja alltså deja vu skämtades det mycket om i skolålder... de jag tänker på som hänt mig är ett fåtal ggr jag kört bil på vägar jag vet att jag inte kört på förut. Det är möjligt att jag åkt på de som barn (inte alla för det har hänt en gång i Australien med) men mina deja vu har varit liksom exakt.
Exakt i den bilen jag kört, exakt det landskapet och exakt "den händelsen", exakt den låten på stereon, exakt de kläderna jag bär (färg på tröja som jag ser på min egen arm tex) osv.... svårt att förklara helt enkelt. Hänt bara några fåtal gånger efter att jag fyllt 18 eftersom de oftast sker när jag kör...
Ah, jag har för mig att jag var med om någon gång (eller ok flera gånger), i tidiga tonår, att jag visste vart saker skulle vara på en plats, hittade jordkällaren precis just där osv. Men det var en plats jag hade varit på som pytteliten insåg jag (i stil med att hon som bodde där tidigare var farmors gamla väninna). Ganska härlig känsla. Men som sagt misstänker platsminnen sitter ganska hårt i personer, som om de är kvar långt efter att händelsen försvunnit.

På wiki stod något om strukturer som har likhet eller trötthet eller press. Det är kanske bilkörning eller split perception, fokuserad på körning går något in i huvudet och sedan gör den det igen medvetet.

People who travel more or watch more movies are more likely to experience déjà vu than other
(Det måste ju vara platsigenkänning (dels tex att Paris kändes omedelbart hemma för det liknade städer jag vuxit upp i). Att tex känna igen New York ur dataspel kör ju mitt barn på (om man ser en film placerad i New York kan han veta vilken byggnad som kommer härnäst). Fatta vilken dejavusmäll han lär få om han reser och besöker Central park när han är 17 eller så. Utan att då faktiskt rakt av minnas hur mycket Lego Marvel han spelat som nioåring (De har startzonen i central park :D.).

En annan förklaring är att minnet uppfattar någon strukturell likhet med det upplevda, och personen tolkar denna likhet som en igenkänning.

Furthermore, people also tend to experience déjà vu more in fragile conditions or under high pressure, and research shows that the experience of déjà vu also decreases with age

Senast ändrad:
Ja men jag upprepar mig väl lite då, hack i skivan här, men lyssna på Institutet! :D

16 minuter om Deja vu med en forskare:
https://sverigesradio.se/artikel/5062159

En jäkligt simpel sammanfattning: Deja vu orsakas av att delen i hjärnan som styr "igenkänning" helt enkelt går igång utan anledning. Det finns inget att känna igen eftersom det är en ny plats/ny situation men ändå kickar den igång. Så egentligen samma förklaring som mycket annat, hjärnan kaosar ur :D

Ok, jag kanske blandade ihop varsel med det som förekommer i "hemsökta hus". Jag kan inte motbevisa dig vad

Ok, jag kan ha blandat ihop vad folk menar med varsel och att ett hus är hemsökt sådär som vi upplevde på torpet. Både Lazarus, som Jesus väckte upp då han varit död flesta dagar, och han själv senare visade sig inte bara tillfälligt utan stannade kvar. Vill du diskutera kristen tro så starta en egen tråd. Och att din fars blev som i en film får du stå för. Men han fick säkert hakan uppbunden han med, det är rutin. Vårdpersonalen binder upp den innan likstelheten inträtt och tar bort den senare när den inte längre behövs.

Det är inte alls rutin att binda hakan på döda människor överallt.Jag har aldrig varit med om det, men tagit hand om många döda. Finns nog olika rutiner på olika ställen dock.

Det är inte alls rutin att binda hakan på döda människor överallt.Jag har aldrig varit med om det, men tagit hand om många döda. Finns nog olika rutiner på olika ställen dock.

Ja, det där med att binda upp hakan var nog vanligare förr?!? (Har hört talas om det) 🤔. För de gånger jag varit med vid iordningställande när jag jobbade en period på palliativ avd för några år sedan har jag aldrig varit med om det!

Ja, det där med att binda upp hakan var nog vanligare förr?!? (Har hört talas om det) 🤔. För de gånger jag varit med vid iordningställande när jag jobbade en period på palliativ avd för några år sedan har jag aldrig varit med om det!
Båda mina föräldrar fick en sån där vit halskrage sedan de avlidit, samma som man får om man skadat nacken eller man misstänker nackskada.

Till exitussetet på vårt sjukhus hörde linda att sätta kring huvudet för att inte munnen skulle öppnas. Alla som dog hade dock stängd mun. Det var inte så jättemånga år sedan.

Angående uppbindning av hakan: Det har väl blivit mindre vanligt i och med att begravningsentreprenören har andra sätt att hålla munnen stängd om kroppen ska visas? Eller pratar ni bara om på sjukhus?

Jag vill väcka den här tråden till liv, för det är så länge sedan man kunde läsa spännande berättelser om spöken på bukefalos. 👻 Jag har inte varit med om så mycket själv (egentligen bara en grej). Jag vill bara så gärna få ta del av fler av era berättelser. Men eftersom jag väcker tråden till liv så kan jag berätta min enda grej.

Jag bodde hos min mormor en sommar. Jag har alltid fått rysningar av att gå upp på ovanvåningen ensam. Jag brukar t.o.m. be min mormor att stå i trappan och vänta medan jag går på toaletten. 🙈

Sommaren då jag bodde hos min mormor så hände en kuslig grej en natt. Jag vaknade mitt i natten och tittade ut mot det mörka rummet. Då såg jag en liten flicka (kanske 7 år). Massa små ljuspunkter ringade in hennes siluett. Jag såg henne i profil. Hon började springa (på stället) och så sprang hon fortare och fortare tills hon försvann. Jag kan så klart ha varit i ett tillstånd mellan dröm och vaken, men känslan var att jag var klarvaken.

Jag kände själen försvinna från både Ping och Pärla när de somnade in. Jag låg med huvudet mot dem och händerna runt dem och så plötsligt så blev hela rummet och hundarna iskalla i några sekunder och när det blev varmt igen så kände jag att de var helt borta och det bara var kroppen kvar. Jag fick aldrig den känslan med Poppy trots att jag låg hos henne länge. Jag tänkte att jag nog hade inbillat mig med Ping och Pärla, men under kanske ett halvårs tid så kände både jag och pojkvännen av Poppy flera gånger. En gång satte jag mig tex på henne när jag satte mig upp i sängen. Jag kunde verkligen känna henne när hon hoppade undan! Jag vet inte varför hon stannade kvar och jag vet inte varför eller exakt när hennes närvaro till slut började suddas ut och hon försvann helt. Jag väljer att inte tänka för mycket på det för jag har redan tillräckligt mycket dåligt samvete för Poppy från när hon levde och jag har tillräckligt mycket strul i huvudet som det är utan att blanda in fler världar i det också

Kort sagt så ja, jag har varit med om såpass mycket nu att jag inte kan förneka att det finns..någonting.
Jag kallar det "en bugg i Matrix", väven mellan vår sinnevärld och resten är tunn, ytterst tunn, och ibland bildas en reva i den som gör att saker som egentligen inte kan ske, sker iallafall.

Uppe i skogen här finns ett runt litet fält, går man in i det fältet som ser ut som en vändplan för timmerbilar fast det aldrig varken lagrats timmer där eller varit några timmerbilar där eftersom det bara finns en stig dit känner man att man passerar någon sorts gräns, mobilen tappar täckning och kan bete sig underligt, har man radiolurar dör signalen, djuren passerar aldrig genom cirkeln utan går runt den och att försöka rida genom den, glöm det, dessutom tystnar allting, det känns som att gå in i ett vacuum.

En kompis jag har trodde inte på detta så jag tog med honom dit, mobilsignalen dog, han kände något som kan liknas vid elektrostatisk laddning och plötsligt började mobilen försöka ringa upp alla som stod i telefonboken samtidigt innan den tvärdog. När han skulle gå genom cirkeln och starta upp mobilen på andra sidan blev han helt desorienterad och hittade inte ut, jag fick guida honom åt rätt håll.Det var sista gången han försökte håna mig för att jag "trodde på spöken" som han sa, där fick han för sitt hånfulla "hehehe".

Jag besöker ibland platsen eftersom den finns i "min" blåbärsskog och att sätta sig därinne i "strålningszonen" och fika är så himla lugnt och avstressande och när jag fikat klart och går ut från zonen är jag full av energi och var jag tung i huvudet och trött är det som bortblåst efter en liten tid därinne.

En sommar var det ett par som var på cykelsemester och hade hittat den perfekta tältplatsen, trodde dom, när jag skulle släcka ytterlampan kom det ett par cyklister i full kareta på grusvägen förbi mitt hus och cyklade som galningar där i natten, det visade sig vara cyklisterna som hals över huvud flytt och vad dom varit med om vet nog bara dom själva.

Jag kände själen försvinna från både Ping och Pärla när de somnade in. Jag låg med huvudet mot dem och händerna runt dem och så plötsligt så blev hela rummet och hundarna iskalla i några sekunder och när det blev varmt igen så kände jag att de var helt borta och det bara var kroppen kvar. Jag fick aldrig den känslan med Poppy trots att jag låg hos henne länge. Jag tänkte att jag nog hade inbillat mig med Ping och Pärla, men under kanske ett halvårs tid så kände både jag och pojkvännen av Poppy flera gånger. En gång satte jag mig tex på henne när jag satte mig upp i sängen. Jag kunde verkligen känna henne när hon hoppade undan! Jag vet inte varför hon stannade kvar och jag vet inte varför eller exakt när hennes närvaro till slut började suddas ut och hon försvann helt. Jag väljer att inte tänka för mycket på det för jag har redan tillräckligt mycket dåligt samvete för Poppy från när hon levde och jag har tillräckligt mycket strul i huvudet som det är utan att blanda in fler världar i det också
Tack fina @Lyan för allt det du delade med dig av. ❤️ Jag blev väldigt berörd av det du berättade. Jag har känt min farmors närvaro. Och även mina hästars. Men jag har inte riktigt känt min älskade hunds närvaro, trots att jag "kallat" på honom ibland för att få tröst när jag är ensam.

Jag tänker likadant. Jag undviker också att tänka på det övernaturliga (alltså mina egna upplevelser) eftersom jag har så mycket andra utmaningar, och vill inte bli distraherad (förlåt om det var en konstig förklaring).

Jag vet inte om det är någon tröst. Men jag ville bara säga en sak. Snälla ha inte dåligt samvete. Jag loggar sällan in, men jag har läst en hel del på bukefalos de senaste åren. Och om det är någon som bryr sig om sina djur så är det du. Min magkänsla är att du är en av de finaste människor jag nånsin "mött". ❤️ ❤️ ❤️

Jag kallar det "en bugg i Matrix", väven mellan vår sinnevärld och resten är tunn, ytterst tunn, och ibland bildas en reva i den som gör att saker som egentligen inte kan ske, sker iallafall.

Uppe i skogen här finns ett runt litet fält, går man in i det fältet som ser ut som en vändplan för timmerbilar fast det aldrig varken lagrats timmer där eller varit några timmerbilar där eftersom det bara finns en stig dit känner man att man passerar någon sorts gräns, mobilen tappar täckning och kan bete sig underligt, har man radiolurar dör signalen, djuren passerar aldrig genom cirkeln utan går runt den och att försöka rida genom den, glöm det, dessutom tystnar allting, det känns som att gå in i ett vacuum.

En kompis jag har trodde inte på detta så jag tog med honom dit, mobilsignalen dog, han kände något som kan liknas vid elektrostatisk laddning och plötsligt började mobilen försöka ringa upp alla som stod i telefonboken samtidigt innan den tvärdog. När han skulle gå genom cirkeln och starta upp mobilen på andra sidan blev han helt desorienterad och hittade inte ut, jag fick guida honom åt rätt håll.Det var sista gången han försökte håna mig för att jag "trodde på spöken" som han sa, där fick han för sitt hånfulla "hehehe".

Jag besöker ibland platsen eftersom den finns i "min" blåbärsskog och att sätta sig därinne i "strålningszonen" och fika är så himla lugnt och avstressande och när jag fikat klart och går ut från zonen är jag full av energi och var jag tung i huvudet och trött är det som bortblåst efter en liten tid därinne.

En sommar var det ett par som var på cykelsemester och hade hittat den perfekta tältplatsen, trodde dom, när jag skulle släcka ytterlampan kom det ett par cyklister i full kareta på grusvägen förbi mitt hus och cyklade som galningar där i natten, det visade sig vara cyklisterna som hals över huvud flytt och vad dom varit med om vet nog bara dom själva.
Tack för allt du delade med dig av! 😯 Jag reagerade extra mycket på det med djur, alltså när de känner av någonting. Jag har hört berättelser flera gånger om hästars "sjätte sinne". T.ex. om en häst blivit avlivad vid en viss plats, och att andra hästar vägrar gå förbi den platsen flera år efteråt.

Tack för allt du delade med dig av! 😯 Jag reagerade extra mycket på det med djur, alltså när de känner av någonting. Jag har hört berättelser flera gånger om hästars "sjätte sinne". T.ex. om en häst blivit avlivad vid en viss plats, och att andra hästar vägrar gå förbi den platsen flera år efteråt.
Förra platsen jag bodde på där fanns det ett kärr som enskilda lilla vägen korsade som kallades ryttaren, inte nåt bottenlöst kärr utan bara lite stadig sumpmark som bar både häst och ryttare när man enkelt korsade kärret inne i skogen. Jag hade en fjording då och kom man ridande sent på kvällen på våran lilla väg och hörde hästtrav så stannade hästen tills den osynliga hästen passerat, den färdades alltså i kärrets längdriktning från sjön och upp mot skogen och alltid från sjön och aldrig åt andra hållet. Fjordan skyggade inte utan stannade bara och väntade tills spökhästen passerat och sen började hon skritta igen. Det var aldrig nån i bygden som tyckte det var konstigt, det var en gammal trakt med mycket lämningar från förhistorisk tid och att hitta stenyxor lite då och då det gjorde alla.

Här i min verkstad är det "någon" som röker pipa emellanåt och jag är rätt säker på vem det är, han följde med från ett annat ställe och var smed och eftersom jag håller på med metallbearbetning och teknik är han säkert bara nyfiken på hur långt tekniken hunnit sen han var verksam, han är jättevälkommen här att hänga över axeln för han vill verkligen vara nära och se allt.:)

Förra platsen jag bodde på där fanns det ett kärr som enskilda lilla vägen korsade som kallades ryttaren, inte nåt bottenlöst kärr utan bara lite stadig sumpmark som bar både häst och ryttare när man enkelt korsade kärret inne i skogen. Jag hade en fjording då och kom man ridande sent på kvällen på våran lilla väg och hörde hästtrav så stannade hästen tills den osynliga hästen passerat, den färdades alltså i kärrets längdriktning från sjön och upp mot skogen och alltid från sjön och aldrig åt andra hållet. Fjordan skyggade inte utan stannade bara och väntade tills spökhästen passerat och sen började hon skritta igen. Det var aldrig nån i bygden som tyckte det var konstigt, det var en gammal trakt med mycket lämningar från förhistorisk tid och att hitta stenyxor lite då och då det gjorde alla.

Här i min verkstad är det "någon" som röker pipa emellanåt och jag är rätt säker på vem det är, han följde med från ett annat ställe och var smed och eftersom jag håller på med metallbearbetning och teknik är han säkert bara nyfiken på hur långt tekniken hunnit sen han var verksam, han är jättevälkommen här att hänga över axeln för han vill verkligen vara nära och se allt.:)
Åh Gud... Jag ryser, men bara på ett positivt sätt! :heart:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka