Trotsig ettåring

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare velande
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 394
V

velande

Har ett 1-årigt sto som är snäll i all hantering utom att ledas i grimma då hon ibland sliter sej och bara drar iväg... Någon som har ett bra råd?

Sv: Trotsig ettåring

1. Lär henne vara fastbunden.
2. Se till att aldrig mer släppa henne. Utsätt dig inte för situationer som gör att hon har plats/tid/lust att slita sig.

3. Sätt grimskaftet i sidoringen på grimman, så har du lättare att vika hennes huvud.

Tack för tipsen. Vara fastbunden är hon van vid sedan ganska lång tid och det är absolut inga problem. Står snällt och närmast njuter när man pysslar om henne. Sätta grimskaftet i sidoringen har jag inte testat, verkar vara en bra idé, ska testa.

Vår unghäst är en buse men märkte att det var mycket enklare att leda honom i kapson. Då fick man rejäl kontroll på honom! Kanske värt att testa!:)

kl.
Att ha ett låångt grmiskaft kan hjälpa, man blir starkare och tappar dem inte lika lätt.

Linda grimskaftet ett varv runt nosen när du tar henne från hagen, se till att det går runt så att det ej lossnar om hon drar, när hon sedan drar tycker hon då att det blir obehagligt att dra mer.

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Pinus
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 006
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka