Tuggande valp - hur länge?

skuggi

Trådstartare
Vi har en cockerpoo-valp :p på 14 veckor. Han har hela tiden varit väldigt oral, både att han vill "hålla" i en med tänderna, men även att han tuggar lite mer, käftarna glappar mest hela tiden kort sagt :D

Vi försöker på olika vis avstyra bitandet, dels hålla undan kroppdelar som är "frestande", gny till, säga nej, morra lite och även sätta honom i valphagen om han är alltför upprymd ;)
Jag vet att det är normalt att valpar gör såhär, frågan är bara hur länge det är normalt?
Typ, när ska man börja se det som ett "problem"?

Han bits väl mindre nu än från början, och är väl lite lugnare överlag, men ändå, vill gärna veta när man kan börja kräva mer?
 
Sv: Tuggande valp - hur länge?

Oh, räkna med några månader till.

Istället för att säga nej och gå undan så kan ni ge valpen tillåtna alternativ som den får tugga på. Den tuggar för att den har ett behov (kliar i tänderna, de växer och byts).

Om jag hade en bitig valp skulle jag vara 100% konsekvent med att det inte får tuggas på folk. Sen kan man kanske inte kräva att valpen ska förstå det, men det är målet man jobbar mot.
 
Sv: Tuggande valp - hur länge?

Arwen var också väldigt oral när hon var mindre, hon kunde verkligen hugga efter oss och nafsade gärna tag i näsa och händer när man gosade med henne utan förvarning. Hon blev bättre runt 5 månader men nafsar fortfarande lite, är snart 9 månader.
 
Sv: Tuggande valp - hur länge?

Jo, vi försöker ge alternativ att tugga på, men inte alltid att det finns eller accepteras. Ibland ÄR det bara mattes näsa som duger :D

Men skönt att höra att det är normalt bra länge till :bow: då behöver man inte börja oroa sig ännu på bra länge då.

Han "får" inte bita i folk, och vi försöker hindra honom att gå alltför hårt åt möblerna. Tänker att det är bra att redan tidigt försöka visa var man kan bita och var man inte ska det. Tycker han slutar fint när man säger "nej" eller gnyr till(som om det gjorde ont) och då berömmer vi såklart.

När byter de tänderna då? Är det som på hästar att det är flera fällningsperioder eller trillar alla ut samtidigt? :crazy::p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 235
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
705
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp