literealistisk

Trådstartare
Hej,
Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset ser ut såhär just nu. Jag funderar på hur bekymrad man ska vara över hur mycket de har att tugga på under dygnet. Han är lite rund och skulle helst gå ner lite men samtidigt vill jag ju inte ha problem med magsår eller kolik för att han inte får tillräckligt med foder proportionerat över dygnet. Just nu får han ca 2-3 kg hösilage en gång om dagen när jag är där. De har ingen halm av bra nog kvalité att äta i hagen. Min fundering är om det räcker med gräset och det höet för magens? I vinter kommer de ha fri tillgång. Halm av bra kvalitet eller fler fodringar är inte möjligt tyvärr. Det är att ha det som det är nu eller ge fri tillgång som är alternativet. Hur hade ni gjort?
 

Bifogade filer

  • E1EE4D03-738D-4484-AD59-63AD0B0187B1.jpeg
    E1EE4D03-738D-4484-AD59-63AD0B0187B1.jpeg
    959 KB · Visningar: 68
Svårt att se på bilden hur mkt gräs det är.
Jag tycker det ser rätt så klent ut, men vet inte om jag ser rätt eller inte.
Men verkar hästen hungrig? Hur reagerar den när du ger hö?
 
Svårt att se på bilden hur mkt gräs det är.
Jag tycker det ser rätt så klent ut, men vet inte om jag ser rätt eller inte.
Men verkar hästen hungrig? Hur reagerar den när du ger hö?
Jag tycker också att det är svårt att veta hur mycket det är 😅
Han äter glatt upp 2-3 kg och sen tappar han intresse. Tycker inte att han tappat mycket i vikt (han ska som sagt gärna tappa lite, men han får ju inte rasa och det har han inte gjort)
 
Jag tycker också att det är svårt att veta hur mycket det är 😅
Han äter glatt upp 2-3 kg och sen tappar han intresse. Tycker inte att han tappat mycket i vikt (han ska som sagt gärna tappa lite, men han får ju inte rasa och det har han inte gjort)
Våra islandshästar har också bete i den mängden, ungefär, och äter också 2-3 kg hö per häst och dag. De ratar fortfarande hö i hagen, men äter glatt när de kommer in på kvällen.
 
Jag går mer på hur nöjd hästen verkar vara, hur noga den äter upp höet, om det är möjligt att se hur snabbt den ätit upp, hur bajset ser ut och såklart hur hullet utvecklas. För att jämföra så fick min tjockis 4 kg hö/dygn trots att grässtripen började bli nedbetad nu några dagar då han gick själv. Han är 155 och väger en bra bit över 500 kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 281
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 078
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 928
Senast: Cambrie
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 211
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp