Tuggummi - hur fÅ loss???

muppia

Trådstartare
Snabbt svar behövs, han hade trampat på nån tuggummi när vi varit ute och gått... Hur får jag bort den? Sitter ordentligt på trampdynorna :(

Sen så får jag se till så han lägger sig på sidan med våld för han vägrar annars, har ni tips hur jag får honom att tryggt lägga sig på sidan? Godis funkade i nån sek sen lägger han sig på magen. Det skulle underlätta otroligt mycket i det här fallet eftersom han sprattlar något så fruktansvärt, samma sak med kloklippning som förvisso går bra men med positionen liggande på sidan skulle göra det ännu lättare.

Sv: Tuggummi - hur fÅ loss???

Lägg in han i frysen

Förlåt.. Jag kunde bara inte låta bli... :o
Har tyvärr inga bra tipps.. Pilla, pilla, pilla... Typ.

:rofl:

Han skulle visserligen överleva frysen... Men skulle frysen överleva honom, det är frågan... :D

Pilla, jag har fått bort det mesta och vill INTE gå ut förrän jag fått bort mer eftersom vi bor ute på landet = mycket grus. Och grus fastnar ju i tuggummit så kan börja skava i tassen.
Vi får skylla oss eftersom det är nån av oss som spottat ut tuggummit därute... :p Nu får vi tänka om o spotta antingen inomhus eller där INTE hunden går... :angel:

Ha på lite fin sand, mjöl eller nått, så det inte klibbar längre. Sen kommer det skavas bort ute. Spring på lite asfalt :idea:

Det är väl typ bensin elelr aceton som gäller på tuggummi, och det känns inte riktigt tillämpligt i det här fallet ;)

Men du... Har ni helt barmark...? För blir det inte hårdare om ni trampar omkring i snön?? Om ni har nått kvar vill säga.. Då kanske det blir lättare att få loss.. Typ frystricket men ändå inte..

Det är ungefär hälften kvar och det sitter hårt mellan trampdynorna, vågar inte klippa, tänk om jag klipper i huden :( Har nog inte nån nagelsax så det blir otympligt med kökssax eller dylikt.
Tror han är skitnödig, brukar skita så här dags så får gå ut ändå, blir i snön o hoppas då att tuggummit fryser lite iaf.

Mer tips behövs... Kan inte riktigt tro att jag är helt ensam om det problemet med tanke på hur många hundar som finns i stan ;)

Jo vi har en hel del snö och is kvar på åkrarna, vi beger oss dit nu! Så ska vi se hur det tar sig. Gårdsplanen är helt smält så det blir en del grus på vägen ändå...

skuggi - Asfalt syns inte på en bra bit och vi går inte så långt ännu...

Jag återkommer!! :banana:

Har inte hunden ett utmärkt verktyg för borttagning av tuggummi inbyggt :confused: Mina har en vit, emaljerad tandad sax i fram, och sedan en rosa trasa däremellan. :idea: Klipper sällan sönder skinnet, och brukar demontera det mesta ur pälsen. ;)

Gick inte, det var så pass lite som satt så jävla hårt att det inte var någon idé, tuggummit var väldigt hårt också. Ska ta fram trevliga verktyg o se om jag kan skrapa loss och chansa med att klippa. Känns så jävla surt.

Ja, det lutar väl att låta honom sköta det jobbet men jag är rädd det ska fastna mer skit däremellan. Han har inte heller visat någon som helst intresse att försöka bita loss det... Leverpastej på tassen kanske? :rofl:

Men hur farligt är det för hundar att få i sig xylitol?? Och om än så i så små mängder??

En bra fråga men jag tror det har hänt att en och annan hund fått i sig det o bara skitit rakt ut... Tuggummi kan väl inte upptas någonstans? Hoppas jag iaf... Tror bensin eller nåt är värre :p

det där med tuggummit har jag inget tips på,men att få honom att lägga sig på sidan:)

Min tik var omöjlig att få omkull, spelade ingen roll och jag tog alla 4benen och tippade henne, hon stod eller låg på magen ändå.
Så jag bad en kompis komma och hjälpa mig, hon tog fram och jag bak, åsså tippade vi omkull henne, sen höll vi i och jag klappade och gosade massor med henne tillsslut slappnade hon och då fick hon resa sig och få godis:)

Sen har jag fått omkull henne själv, vi utgår alltid från att hon ligger, då lägger hon ju benen på sidan, så sitter jag på knälite snättbakom henne, vid baken. Och tar med båda händerna framänden och tippar omkull henne sen klappar jag och gosar med henne, i början la jag mig bakom henne och myste.

Nu när vi ska klippa klorna tar jag fram tången sätter mig på golvet och vips så ligger hon på sidan själv:love: då gosar vi, sen klipper jag klorna, sen gosar vi mer och sen får hon resa sig :)

Det tog kanske 6-7 ggr innan hon slappnade av helt och lät mig tippa omkull henne, vi tränade 1 gång om dagen :)
Lycka till

Har inte hunden ett utmärkt verktyg för borttagning av tuggummi inbyggt :confused: Mina har en vit, emaljerad tandad sax i fram, och sedan en rosa trasa däremellan. :idea: Klipper sällan sönder skinnet, och brukar demontera det mesta ur pälsen. ;)

:idea:
:rofl::rofl:

Det stämmer nog, tycker mig ha sett nått liknande även på vår vovve :idea: fast vår "uppsättning" demonterar inte bara skräp i pälsen :rofl:

Ja men så gör jag. Men behöver bättre godis är frolic, han gillar inte frolic så värst. Sambon får komma hem med korv så får vi träna på det :D
Jag vill passa på när han är så liten och inte har bra balans. Han ser dock rädd ut :( Men det är väl det enda sättet, våld för att få honom att lägga sig på sidan men sen bara gos och godis.

KL
Läste om xylitol - man spottar ju ut tuggummit när man inte känner smaken längre så då är det mesta nog borttuggat. Förhoppningsvis är det mitt tuggummi eftersom jag kan tugga på samma tuggummi i flera timmar :o Tror inte det är så farligt då för vår lille vovve.

Jaa det är ju en dominansövning så han blir nog osäker, men sen när han märker att det betyder massor med gos och korv:) så går det förhoppningsvis lättare:)

Fast jag använder inge våld, är väldigt lugn och tar bara i försiktigt, jag puttar undan det ena frambenet med 1 hand medans jag tippar omkull henne med den andra handen, jag har nog armen emot henne åxå så jag får lite mer syrka och kan tippa hela henne inte bara bogen.. sen tippar lixom jag med så vi hamnar på sidan båda 2 :) haha!

Våld är bara för han krafsar och sprattlar runt, så fort han slappnar av så lättar jag direkt :) Annars får vi inte ner honom på sidan :crazy:

Har nog en väldigt envis valp men det tar sig nog, han lär sig snabbt. Jag ber först honom att lägga sig och sen lockar jag med korv men när han vägrar så får jag ta tag i honom o lägga honom tillrätta. Det finns nog inget annat sätt.

haha ja men klart man ska vara envis som valp:)
Hoppas det löser sig när han känner att det är mysigt och när han mognar på lite:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 734
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 922
Senast: Dino
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 951
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka