Tung andning vid ansträngning

Ainon

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att en häst har tung andning vid ansträngning (låter som att den har svårt att få luft), inga symptom vid vila inte enns hosta?

Några ideer?

Veterinär har självklart kallats ut, kunde dock inte hitta några problem.
 
Sv: Tung andning vid ansträngning

Astma kanske?

Min pojke fick diagnos kronisk bronkit efter en "andningsnödsattack". Hade aldrig hostat eller nått sånt.

Han har nu fått en astmamask som han ska använda vid behov. Har dock inte behövd använda den än. *Peppar peppar*

Eller kan det inte vara så att hästen inte har den kondition som du kräver?
 
Sv: Tung andning vid ansträngning

Det kan vara strup pipning men det borde väl veterinären veta?!
 
Sv: Tung andning vid ansträngning

Har bestämt att ta in hästen på klinik nästa vecka, han verkar inte bry sig om det själv men man blir lite orolig...

Struppipning har jag tänkt på men det har jag fått för mig bara är vid väldigt hård ansträngning, han låter även när han travar lungt, dock inte i skritt.
 
Sv: Tung andning vid ansträngning

Om det inte är så allvarligt, utan att det bara är när han anstränger sig, så kanske han blir andfådd? Eller andas tyngre. Många hästar som gör det. Hoppas du hittar felet på din häst.
 
Sv: Tung andning vid ansträngning

Har själv en häst som haft problem, dock inte vid ansträngning. Fick goda tips om havsalger som tydligen botar många hästar med lung/andningsproblem. Finns en klinikchef som lovordar detta. Skulle kanske vara idé att prova. Hälsningar Gavvan
 
Sv: Tung andning vid ansträngning

Har läst i tidningsartikel tidigare om en klinikchef i södra Sverige, som rekommenderar havsalger för hästar med luftrörsproblem. Han menade att det fanns inte så mycket annat som hjälpte. Kanske värt ett försök. Röda havsalger skulle det vara enligt rek. naturligtvis. Hälsningar Gavvan
 
Sv: Tung andning vid ansträngning

Hej! Min 26 åriga häst hade samma sak för ett halvår sedan. Tog såklart ut vetrinären men han kunde inte hitta något, han sa att det var av åldern och att det inte skulle bli bra, han gav honom Antibiotika "i fall att det var ngt iallfall". JAg lät honom vila i 14 dagar och sen skulle antibiotikan ha tagit bort det här, ifall det var ngt annat en ålderskrämpor. men det var kvar, såfort han travade började han andas konstigt, som precis innan man hostar. Men inget hostande! Jag började ge honom en ört-blanding.. Breath-care heter den.. dyr, men ortoligt nog! Den funkade! han lever än i dag =) Och rids som vanlig häst - med vanlig andning.
Så, jag rekomenderar att du tester Breath-care.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
13
· Visningar
491
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: Ajda
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 023
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
24 881
Senast: Gilette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp