Hostande häst vid ridning

Grodhopp

Trådstartare
En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han är i bättre kondition, då märks inga hostningarna alls.

Efter de här hostningarna så är det inga hostningarna alls under ridpasset, ingen snuva som märks eller så heller. Hästen är ganska kraftig pga lite motion och mycket bete, men har ändå helt ok ork för att inte gå mer än ett par gånger i veckan max. Galopperar flera varv och hoppar lägre hinder utan problem, men blir svettig.

Hostar inget i vila, i skritt, i hagen eller i stallet.

Min vän och jag diskuterar vad hostan beror på. Googlar man så kan det bero på allergi, astma, inget alls eller så är det en dödsdom. 🤷🏼‍♀️

Tanken är att min vän ska träna upp hästen och tävla den lite lätt.

Utefter beskrivningen på hostan, vad säger er erfarenhet att den beror på?
 
En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han är i bättre kondition, då märks inga hostningarna alls.

Efter de här hostningarna så är det inga hostningarna alls under ridpasset, ingen snuva som märks eller så heller. Hästen är ganska kraftig pga lite motion och mycket bete, men har ändå helt ok ork för att inte gå mer än ett par gånger i veckan max. Galopperar flera varv och hoppar lägre hinder utan problem, men blir svettig.

Hostar inget i vila, i skritt, i hagen eller i stallet.

Min vän och jag diskuterar vad hostan beror på. Googlar man så kan det bero på allergi, astma, inget alls eller så är det en dödsdom. 🤷🏼‍♀️

Tanken är att min vän ska träna upp hästen och tävla den lite lätt.

Utefter beskrivningen på hostan, vad säger er erfarenhet att den beror på?
En veterinär kan kolla den med kamera så får du bäst svar. Kan dock säga att det handlar inte konditionen när en häst hostar. En frisk häst hostar inte.
 
Jag vet en häst som hostade några enstaka gånger under första galoppen på ridpasset. Men aldrig annars. Den var i tävlingskondition. Jag vet inte varför den gjorde det. Så vitt jag vet blev det inte sämre och påverkades inte av installning vs bete dygnet runt.
 
Haft en häst som alltid hostade ett par gånger när man började trava första gången under ett ridpass. Inga fel alls på den hästen. Hostade aldrig annars.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 463
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 150
Senast: Ace
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 986
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp