tungan över bettet, hjälp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lkn02001
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 999
L

lkn02001

jag har testat lite olika bett till min kallblodstravare, vanligt tvådelat, tredelat, pessoa, och nu jaktkandar. Eftersom hon behöver hjälp med att få ner huvudet i form har jaktkandaret varit utmärkt. Det är rakt med tungfrihet. nu har hon de senaste två gångerna jag ridit slängt över tungan över bettet! har jag inte varit med om på ngt av de andra betten. Däremot verkar det som om hon bara gör det när det blir lite jobbigt i arbetet.
någon som har några tips och idéer vad jag ska göra. ska jag leta efter ngt annat bett som funkar, sätt på en sån gummiflärp som ska hindra henne eller inte arbeta henne så hårt? (hnon är stel i vänster varv och när jag säger att hon faktiskt får lov att ha med sig bogen blir det jobbigt för vänster bak och tungan åker över, detta tycker jag själv att jag måste jobba med och inte kan tillåta henne att gå med bogen åt fanders).
!!!

:cool:
lisa

Sv: tungan över bettet, hjälp!

Jag red halva ridpasset i fredags på en varmblodstravare som hade tungan över bettet. Fast det var visserligen bara för hon kände sig tvungen att fundera över bettet, hon hade inte haft det i munnen förut. Sen när hon var nöjd la hon tillbaka tungan igen. Din häst är uppenbarligen missnöjd med nånting. Prova bettlöst. Hur går du tillväga för att rida din häst på tygeln?

lkn02001 skrev:
Eftersom hon behöver hjälp med att få ner huvudet i form

:confused:
Enligt min erfarenhet kommer huvudet i rätt position när hästen arbetas rätt. Du verkar börja i den andra änden, vilket är helt förkastligt.

Immer

Tungfelsbett funkar det tro?

Tungfelsbett och tungstickor är ungefär likadant som att ha en häst med brutet ben, spjäla det ordentligt och sen rida....

jag anser att det är bättre att visa henne vägen till en korrekt form än att bråka med henne på ett tränsbett då hon böjer halsen uppåt istället, detta är något jag funderat mycket på och till en början hade jag också den inställningen att det är förkastligt. men som sagt, så tycker jag det är bättre än att bråka, slita och dra. När hon hamnar i rätt läge har jag egentligen hängande tyglar. Det är bara denna "vägledning" hon behöver. Sen får alla ha sin åsikt om det.

Det intressanta är att hon på alla andra sätt verkar gilla detta bett mer än något annat jag provat. Annars är hon ganska orolig i munner och försöker gärna bita på bettet, med detta är hon helt still och lugn och verkar väldigt frimodig. så bara detta när det blir jobbigt... (vilket är den enda anledning jag kan hitta).

naturligvis kan jag prova och sätta på aachen, men det löser ju inte det egentliga problemet....

lisa

för att få min häst i form leder jag och flyttar framdelen, först i en sidverts för lösgörande, sedan i öppna för samlande. Det fungerar väldigt bra, blir hon spänd räcker det med några öppnor så är vi tillbaka i arbetet igen.

lisa

lkn02001 skrev:
jag anser att det är bättre att visa henne vägen till en korrekt form än att bråka med henne på ett tränsbett då hon böjer halsen uppåt istället, detta är något jag funderat mycket på och till en början hade jag också den inställningen att det är förkastligt. men som sagt, så tycker jag det är bättre än att bråka, slita och dra. När hon hamnar i rätt läge har jag egentligen hängande tyglar. Det är bara denna "vägledning" hon behöver. Sen får alla ha sin åsikt om det.

lisa

Släpper du efter på tyglarna helt och låter henne gå helt utan kontakt lär du henne att det är bra att inte söka kontakt i bettet. Sådär rider akademikerna i mitt område. Form handlar ju inte heller bara om halsen. Jag har försökt rida sådär jag också på en häst som har den galnaste underhals jag sett i mitt liv men det var faktiskt lättare att börja i bakändan än med huvudet.

Har du provat att rida utan bett?

Efterssom hon verkar trivas med bettet och bara uppträder på detta viset när hon tycker det blir för jobbigt skulle jag inte ändra betsling, utan snarare träna upp henne så att hon inte tycker att det är så jobbigt... Eller är jag helt ute och cyklar? Att lösa det med annat bett eller hjälpmedel är ju onödigt om hon aldrig annars visar upp detta beteendet. Försök att jobba med hennes svagheter så att hon får upp styrkan att klara av det du begär utan att det för den skull blir så jobbigt att hon vill lägga tungan över bettet och slippa undan...

Om hon bara gör så när hon tycker det är jobbigt så löser du lika lite med att betsla upp som du gör om du sätter på en snokrem. Om hästen släpper formen för att den inte orkar och du tvungar ner huvudet på den, så har den helt enkelt bara huvudet nere och bakbenen bakom sig.
Du måste rida, och låta hästen muskla upp sig så att den orkar gå i form längre än vad den orkar nu. Att hon dessutom slänger tungan över bettet tyder på att hon inte trivs med det.

om jag nu vill testa att rida bettlöst, finns det något sätt att prova det utan att köpa svindyrt bettlöst träns... kan man få samma funktion genom någon smart lösning... och när ni säger bettlöst, tänker ni då typ sidepull eller hackamore?

jag hänger med på ert sätt att tänka att jag inte löser några problem med detta träns. och jag ska överväga det igen, jag är villig att testa bettlöst och se vad som händer men jag tycker fortfarande att det är onödigt att bråka med henne. VAd gäller bända ner henne på falsk tygel är det inte det jag gör alls, hon får ha huvudet i vilken position hon tycker är bekvämast - bara hon inte går MOT bettet och hugger tag i det, tillfällen när jag kommit åt henne ordentligt i öppnan har hon gått väldigt öppen, och när hon inte har med rig rumpan så går hon bakom tygeln. Så det handlar itne om att bända utan leda - ett ledande tygeltag nedåt s.a.s.

lisa

Du kan ju köpa en billig remontnosgrimma som du fäster tyglarna i, du kan prova att rida i vanlig grimma osv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 531
Hästvård Först och främst hästen ska kikas av veterinär, så det behöver ni inte oroa er för. Vill bara höra vad era tankar på om vad det kan vara...
Svar
13
· Visningar
2 022
Utrustning Har en häst på 4 år.inriden i april. Han lägger tungan över bettet här testat olika huvudlag olika bett. Som tex nova rakt tredelad...
Svar
11
· Visningar
2 448
Senast: Efwa
·
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 645
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka