Tungt bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 159
S

Silly

Var får man tag på tunga bett? Finns det något som är tyngre än vanliga massiva bett? Någon speciell metall?

Sv: Tungt bett

Nu är jag bara lite nyfiken...: varför vill man ha ett tungt bett? Kanske varenda människa vet men jag har aldrig hört nån förklaring... ;)

Dom tyngsta bett jag träffat på som fortfarande varit hyffsat smala är några travbett. Med någon form av skänkel/parerstång som vägde en del.
Trevligt bett=)

castle_bar skrev:
Nu är jag bara lite nyfiken...: varför vill man ha ett tungt bett? Kanske varenda människa vet men jag har aldrig hört nån förklaring... ;)
En förklaring jag hört var att det skulle främja hästen att ha huvudet i lod. Om hästen har huvudet i lod så trycker inte bettet på lanerna, har du ett tyngre bett blir den effekten tydligare.
Jag tycker att många hästar blir lite lungnare i munnen om dom får ett lite tyngre bett.

Finns väl olika anledningar, men nyligen gav Peter Markne en kommentar till vad göra med häst som ej vill ta stöd på bettet, och om jag inte minns fel så rekommenderade han bla att ha ett väldigt tungt bett i munne på hästen.

De travbett som finns i stallet tycker jajg väger mer än mina tränsbett i rostfritt stål. Jag vet inte om det är gulmetall eller mässing, men det är halfcheeks i alla fall.

Jag vet inte vilken metall som är tyngst, men det akn jag ta reda på tills imorrn kväll om du vill :)

monchestre skrev:
Finns väl olika anledningar, men nyligen gav Peter Markne en kommentar till vad göra med häst som ej vill ta stöd på bettet, och om jag inte minns fel så rekommenderade han bla att ha ett väldigt tungt bett i munne på hästen.
samt att mer el mindre bara dra i tyglarna för att hästen skulle ta stöd, och longera med gummisnodd från sadelgjorden, genom bettringarna till sadelgjorden för att lära hästen att förstå att tryck från bettet inte är farligt :smirk: :crazy:

*kl*

Eftersom lätta (ihåliga bett) sägs göra hästen oroligare i munnen och man därför rekomenderar massiva bett till känliga hästar så borde ju tyngre massiva generellt oxå få bra effekt på känsliga hästar med orolig munn. Tror dessutom ju tyngre ju mer ligger bettet still, jmf ihåligt/massivt. Parerstänger, fasta ringar o dyl ger ju både mer stadga genomn utformning men nog även genom tyngd.

Ex sprengers bett tycker jag känns tyngre, iaf de gamla som min mor köpte i början på 90-talet. Är ju gjorda i ngn annan metall men jag vet inte vilken, vet inte om samma varianter fanns då som det finns nu (aurigan o argentan eller hur det nu stavades).

det får du jättegärna göra =)

monchestre de va ja som fråga så man måste ju prova vad som föreslås =)

Aha:)
Jag tycker också att man ska prova det som föreslås.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
502
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag söker tips på ryktsaker som inte skapar statisk elektrisitet. Det ska vara t.ex. ryktborstar i naturmaterial har jag läst men hur är...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka