tunn efter en hård vinter

Bobban

Trådstartare
Har en clydesdale som är 8 år, märker nu när hon fäller att vinterna har gått lite hårt åt på henne. Hon har blivit lite tunn tycker jag.Har fått tips om ge lusern pure och krafft oil, men är lite osäker på hur mycket hon ska få.
Någon som kan ge mig nått tips
 
Har en clydesdale som är 8 år, märker nu när hon fäller att vinterna har gått lite hårt åt på henne. Hon har blivit lite tunn tycker jag.Har fått tips om ge lusern pure och krafft oil, men är lite osäker på hur mycket hon ska få.
Någon som kan ge mig nått tips

Hur ser höanalysen ut?

Det är svårt att veta utan den om det är mer protein hästen behöver eller ren energi. För mycket protein kan också göra att vissa hästar bränner mer energi och således kan bli lite tunn (egen erfarenhet).
 
Tänder kollade? Kollat mask?


Tycker det är vanligt med såna teorier, men rent krasst så är det ju till 99% mer troligt som TS är inne på att det i första hand är foderstaten. Ffa om man inte har en analyserad foderstat.

Tandstatus märker man ju om hästen inte tuggar /äter sitt foder normalt. Och mask så ligger maskarna i vila under vintern och ”gör” inte så mycket den perioden.

(Jag förutsätter givetvis att folk både kollar munnar och mask regelbundet på sina hästar i övrigt. Mask kollar man ju inte vintertid alls om inget extraordinärt föranleder det eftersom maskarna då ligger i vila. )
 
Har en clydesdale som är 8 år, märker nu när hon fäller att vinterna har gått lite hårt åt på henne. Hon har blivit lite tunn tycker jag.Har fått tips om ge lusern pure och krafft oil, men är lite osäker på hur mycket hon ska få.
Någon som kan ge mig nått tips


Om du ingen analys har på grovfodret och hästen fallit ur så öka på i första hand med lusern och ev betfiber i kombo. Bägge är grovfoder och du kan ge obegränsat bara du vänjer in litegrann (krävs inget större invänjande innan du kan öka på rejält).

Om du ska fodra på med extra av detta i större givor så är det mer effektivt att ge minst ett par givor under dygnet snarare än en jättegiva lucernn/betfiber en gång/dygn.

Olja kan du också ge men det behöver inte vara krafts dyra det går bra med vilken vegetabilisk olja som helst . Oljan ska introduceras i mindre mängd innan den ökas på men man kan ge rätt stor mängd.
Du kan hitta allt ang rekommenderad mängd olja per kg kroppsvikt osv med en lätt googling .

Hästsverige.se är en väl förankrad site som har mycket bra och korrekt fakta om foder.

https://hastsverige.se/hastens-miljo/foderskola/kraftfoder/
 
Senast ändrad:
Har en clydesdale som är 8 år, märker nu när hon fäller att vinterna har gått lite hårt åt på henne. Hon har blivit lite tunn tycker jag.Har fått tips om ge lusern pure och krafft oil, men är lite osäker på hur mycket hon ska få.
Någon som kan ge mig nått tips
Lusern kan du ge i fri tillgång för det är samma sorts foder som hö och ensilage. Om du inte vet vad det är för innehåll i det foder hästen fått i vinter kan det vara så att det saknas både protein och energi eller bägge delar. Råden du fått redan uppfyller kraven för båda delarna. Lusern innehåller mycket protein och olja ger energi. Du behöver inte köpa dyra specialfoder som Krafft oil, det går bra med vanlig matolja. Själv använder jag solrosolja om jag behöver öka energin till en häst. Ska man ge olja till häst måste man vänja in det långsamt med kanske en deciliter om dagen i början. Lusern kan man ge större mängder fortare av och när hästen vant sig vid det kan man ge fri tillgång.
Till kommande år så var observant på din hästs foder under de perioder då det börjar bildas ny päls. Det är ungefär en månad innan dom börjar fälla. Mina brukar göra det i början av augusti för vinterpälsen och runt nyår för sommarpälsen. Att göra ny päls kräver en hel del protein och finns det inte tillräckligt i fodret blir det brist som påverkar hullet. Oftast när det gäller fällningen på våren ser man inte det förrän hästen fällerdet tjocka vinterpälsen.
 
Men nu är det snart sommar. Jag fick kritik för tunn häst på vårkanten en vår men jag vill ju verkligen att de ska ha bästa möjligheter att kunna gå ute på betena på sommaren med möjlig förmåga att hantera fångrisker. Fångest är jobbigt och accentueras nu. Blir det regn nu och värmen fortsätter så kommer gräset att explodera precis som ifjol, 2018. Var du glad över att hästen är lite tunn just nu och jag säger som fler, ge mer hö. Är hästen tunn i juli, augusti behöver du kolla mask och ge tillägg etc.
 
Men svaret att ge mer hö måste vägas mot vad höt innehåller. Mitt eget hö till exempel innehåller mycket låga värden av både protein och energi. Min häst hade därför inte fått sitt behov tillfredställt även om hon har fri tillgång, därför har jag fått ge bland annat potatisprotein denna vinter. Även min ponny som får höt utblandat med halm för att hålla lagom hull, har fått potatisprotein.
 
Men svaret att ge mer hö måste vägas mot vad höt innehåller. Mitt eget hö till exempel innehåller mycket låga värden av både protein och energi. Min häst hade därför inte fått sitt behov tillfredställt även om hon har fri tillgång, därför har jag fått ge bland annat potatisprotein denna vinter. Även min ponny som får höt utblandat med halm för att hålla lagom hull, har fått potatisprotein.
TS har inte analys på sitt hö vad jag såg i alla fall. Det är ju inte alls säkert att det är proteinbrist som hästen lider av, så mer hö är inte så dumt att börja med i så fall. Mitt hö har skyhöga värden protein, så att tillföra ytterligare protein till det skulle vara bortkastat.

Det verkar finnas en tendens att ha proteintillskott som som standardlösning. En lösning som inte alltid är så lyckad.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
711
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 097
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 160
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp