Tuppjävel

Frågan är då om tuppen gjort hela skadan eller om resten tillkommit av att höns gärna går på sår. Det kan ha blivit ett sår som sedan förstorats av kompisarna.
För övrigt håller jag med övriga om att ungtuppar är hemska. De brukar lugna ner sig under försommaren som 1 åringar när hormonerna inte sprutar så hårt. Jag föredrar att ha några vuxna tuppar som håller lite pli på småglina och så nackar jag ut de som blir överdjävliga.
Upptäckte det på morgonen, på kvällen fanns ingen skada alls. De har haft släckt nästan hela tiden fram tills skadan upptäcktes så det måste hänt snabbt. Med tanke på slitvåldet är jag benägen att skylla helheten på tuppen. Han är numera i frysboxen.
 
Upptäckte det på morgonen, på kvällen fanns ingen skada alls. De har haft släckt nästan hela tiden fram tills skadan upptäcktes så det måste hänt snabbt. Med tanke på slitvåldet är jag benägen att skylla helheten på tuppen. Han är numera i frysboxen.
Måste ju varit några fler inblandade då? När det är mörkt brukar de ju bara sitta på pinnen.
 
Upptäckte det på morgonen, på kvällen fanns ingen skada alls. De har haft släckt nästan hela tiden fram tills skadan upptäcktes så det måste hänt snabbt. Med tanke på slitvåldet är jag benägen att skylla helheten på tuppen. Han är numera i frysboxen.

Kom skadan över natten? Då vet jag inte om jag hade varit särskilt villig att ge tuppen skulden, alls. De sitter ju på pinnen tills morgonen.
 
Trodde det var vanligt att tuppar var lite aggressiva, har alltid varit lite rädd för tuppar.

Nä, haft flera trevliga tuppar. Jag har dock inte något bekymmer med tuppar som helt uppenbart uppfattat något som ett hot och därför gått på någon. Har en sådan tupp i nuläget och ska jag in och kladda på hönorna får jag ha ett getöga på honom. För mig är det ett helt naturligt beteende och inget jag lastar honom för. Gammeltuppen som tyvärr gick bort för ett par veckor sedan gav min systerdotter stryk vid mer än ett tillfälle. :angel: Så går det om man inte ger fan i hönsen, trots tillsägelser.

Tuppar som går på trots att inget hot finns, eller som är rent dum mot hönor, slaktas.
 
Vi har också haft ett par jättefina tuppar, men fick avliva en som var rabiat (det gick inte gå nedåt bakgråden utan en räfsa i händerna) och en som helt enkelt var neurotisk. Det var inte bra för flocken.
Den ljuvligaste vi hade övertog vi från 4Hgården där jag hade hästen, han var verkigen helt perfekt. Hade inga problem med att ta över ett djur från en annan, känd grupp eller uppfödare.
 
Jag har ju fött upp och haft en jäkla massa tuppar. Jag har också testat kombinationer av tupp-par.

I höstas tog tupparna ihjäl två höns innan jag fattade att det var de. Trodde ju först att det var mården (den första, sedan fattade jag ju). Vi hade lika många tuppar som höns men de var väldigt unga och det var höst och jag tänkte att problemet, om det skulle bli något, skulle uppkomma till våren. Det var helt enkelt för många tuppar på antal höns. Stort misstag från min sida.

Med det i åtanke har jag aldrig haft en enda tupp som varit så på att hönorna fått stora sår i huvudet. Favoriten har fått ryggen naken och nacken plockad på fjädrar men inte mer.

En tupp haffade hönorna i farten och var riktigt ful, de skrek och försökte fly men aldrig att det blev sår ändå. Han lugnade sig inte ens andra året så det blev gryta på honom.

Numer är det i stort sett nolltolerans mot tuppar som får hönsen att skrika i protest, ung som gammal. Vi har så många tuppar per år att det är lättare att välja en som är snäll.
Den ena vi har nu är så tyst och mild och tydligen världens snyggaste att han bara behöver visa sig så lägger de sig platta. Den andra tuppen måste dansa och locka lite men han är snäll han också.

Nä, bort med tuppen och ersätt med en bättre. Det kan givetvis ändå bli fel och man kan råka välja fel men det finns 13 tuppar på dussinet så det är lätt att byta. De skänks oftast bort också.
 
Jag har ju fött upp och haft en jäkla massa tuppar. Jag har också testat kombinationer av tupp-par.

I höstas tog tupparna ihjäl två höns innan jag fattade att det var de. Trodde ju först att det var mården (den första, sedan fattade jag ju). Vi hade lika många tuppar som höns men de var väldigt unga och det var höst och jag tänkte att problemet, om det skulle bli något, skulle uppkomma till våren. Det var helt enkelt för många tuppar på antal höns. Stort misstag från min sida.

Med det i åtanke har jag aldrig haft en enda tupp som varit så på att hönorna fått stora sår i huvudet. Favoriten har fått ryggen naken och nacken plockad på fjädrar men inte mer.

En tupp haffade hönorna i farten och var riktigt ful, de skrek och försökte fly men aldrig att det blev sår ändå. Han lugnade sig inte ens andra året så det blev gryta på honom.

Numer är det i stort sett nolltolerans mot tuppar som får hönsen att skrika i protest, ung som gammal. Vi har så många tuppar per år att det är lättare att välja en som är snäll.
Den ena vi har nu är så tyst och mild och tydligen världens snyggaste att han bara behöver visa sig så lägger de sig platta. Den andra tuppen måste dansa och locka lite men han är snäll han också.

Nä, bort med tuppen och ersätt med en bättre. Det kan givetvis ändå bli fel och man kan råka välja fel men det finns 13 tuppar på dussinet så det är lätt att byta. De skänks oftast bort också.
Tack för input. Jo, tuppen är borta vilket känns som rätt beslut. Hönsen verkar nöjda ändå och lite lugnare stämning faktiskt. Hönan med såret ser ut att gå åt rätt håll. Kommer dock få ha henne isär från de andra ett bra tag till, även om läkningen fortsätter framåt. Hålet in till nacken har tillslut dragit ihop sig nästan helt, så det enda som kan gå åt pipan nu är om huden dör av och släpper för tidigt i området.

Ungtuppar finns det många av inom rasen har jag sett. Äldre klart färre. Men jag tänker att även ungtupparna blir ju äldre, och man kan ju ta en född förra året först till hösten, så är den första våren avklarad redan sas.
 
Tack för input. Jo, tuppen är borta vilket känns som rätt beslut. Hönsen verkar nöjda ändå och lite lugnare stämning faktiskt. Hönan med såret ser ut att gå åt rätt håll. Kommer dock få ha henne isär från de andra ett bra tag till, även om läkningen fortsätter framåt. Hålet in till nacken har tillslut dragit ihop sig nästan helt, så det enda som kan gå åt pipan nu är om huden dör av och släpper för tidigt i området.

Ungtuppar finns det många av inom rasen har jag sett. Äldre klart färre. Men jag tänker att även ungtupparna blir ju äldre, och man kan ju ta en född förra året först till hösten, så är den första våren avklarad redan sas.
Du kan lägga ut en annons själv? Det kan finnas många anledningar till att en lite äldre tupp blir "över" och då kan du se om den verkar snäll mot folk och höns innan du tar hem den.
 
Tack för input. Jo, tuppen är borta vilket känns som rätt beslut. Hönsen verkar nöjda ändå och lite lugnare stämning faktiskt. Hönan med såret ser ut att gå åt rätt håll. Kommer dock få ha henne isär från de andra ett bra tag till, även om läkningen fortsätter framåt. Hålet in till nacken har tillslut dragit ihop sig nästan helt, så det enda som kan gå åt pipan nu är om huden dör av och släpper för tidigt i området.

Ungtuppar finns det många av inom rasen har jag sett. Äldre klart färre. Men jag tänker att även ungtupparna blir ju äldre, och man kan ju ta en född förra året först till hösten, så är den första våren avklarad redan sas.
Jag tror att många avstår från att lägga ut annons på äldre tuppar så det kan helt klart vara en idé att annonsera efter en sådan.
 
Jag tror att många avstår från att lägga ut annons på äldre tuppar så det kan helt klart vara en idé att annonsera efter en sådan.
Ska lägga in en annons till sommaren låter det som :)
Hönan klarade sig. Dock är hon fortfarande separerad med galler från de andra, vilket är lite drygt för oss alla, men vill att hon ska få läka lite till och se vad som händer med skorpan som finns kvar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om jag satte tråden rätt, har inte tidigare skrivit om hundar på detta forum, men nu behöver jag få lite synpunkter av andra...
Svar
7
· Visningar
786
Senast: Piaff
·
Lantbruksdjur Hjälp jag bryter snart ihop på mina hönor... Jag är lycklig ägare till två hönor, 1 hedemora (hönan från helvetet???) och en vit...
Svar
8
· Visningar
3 420
Senast: _Yggdrasil_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp