Bukefalos 28 år!

Två döda i frontalkrock mellan hästtransport och personbil

En kvinna i 45-årsåldern och en man i 20-årsåldern har dött i en frontalkrock mellan en hästtransport och en personbil vid Vreta.
En kvinna i 20-årsåldern har förts till sjukhus med ambulanshelikopter.
Polisen rubricerar ärendet som grovt vållande till annans död.
 
Vet inte hur jag ska formulera det här riktigt men vad vet du som gör att du vill kalla det dråp?
Undrar jag också. De säger ju tex inte vilken bil som var på fel sida.
Om jag inte missminner mig så är det en väldigt skarp/obehaglig kurva nära/vid olycksplatsen. Jag saktar alltid ned riktigt rejält där och kör med lugn häst. Om hästen fick panik av något precis vid kurvan kan det orasakat riktigt ostabilt för föraren (förutsatt att det var en vanlig bil och släp då.

Undrar om det vräkte ned regn på olycksdagen, det kan ha varit vattenplaning eller lövhalka då.
Och eventuellt förarare som inte kpnner den vägen väl. På väg till Mälarkliniken tex...
Men obehagligt är det oavsett.
 
Undrar jag också. De säger ju tex inte vilken bil som var på fel sida.
Om jag inte missminner mig så är det en väldigt skarp/obehaglig kurva nära/vid olycksplatsen. Jag saktar alltid ned riktigt rejält där och kör med lugn häst. Om hästen fick panik av något precis vid kurvan kan det orasakat riktigt ostabilt för föraren (förutsatt att det var en vanlig bil och släp då.

Undrar om det vräkte ned regn på olycksdagen, det kan ha varit vattenplaning eller lövhalka då.
Och eventuellt förarare som inte kpnner den vägen väl. På väg till Mälarkliniken tex...
Men obehagligt är det oavsett.
Om bilderna i artikeln är från olycksplatsen ser vägen väldigt torr ut, så ser inte ut att ha regnat.
Däremot känns det lite suspekt, dels när du nämner hur vägen är på platsen och dels att den var en 20 årig man som körde personbilen. Tänker man stereotypsikt är det inte helt ovanligt att de i den åldern inte har så mycket erfarenhet och ofta kör för fort och de som transporterar hästar brukar i regel köra väldigt lugnt.

Oavsett vilket av fordonen som kommit över på fel sida vägen är det en hemsk utgång på olyckan.
Båda förarna döda, oavsett va polisen kommer fram till kommer det inte återuppliva de som omkommit eller kunna döma den "skyldige" i och med att de inte är i livet längre.
Riktigt tragisk olycka.
 
Om bilderna i artikeln är från olycksplatsen ser vägen väldigt torr ut, så ser inte ut att ha regnat.
Däremot känns det lite suspekt, dels när du nämner hur vägen är på platsen och dels att den var en 20 årig man som körde personbilen. Tänker man stereotypsikt är det inte helt ovanligt att de i den åldern inte har så mycket erfarenhet och ofta kör för fort och de som transporterar hästar brukar i regel köra väldigt lugnt.

Oavsett vilket av fordonen som kommit över på fel sida vägen är det en hemsk utgång på olyckan.
Båda förarna döda, oavsett va polisen kommer fram till kommer det inte återuppliva de som omkommit eller kunna döma den "skyldige" i och med att de inte är i livet längre.
Riktigt tragisk olycka.
En tredje bil är inblandad. Två unga killar har kappkört. Dom har utsatt andra för fara och i det här fallet med dödlig utgång.
 
I och med att de benämnde brottsmisstanken som ”grovt vållande till annans död” innan föraren i personbilen avlidit (endast föraren i hästbilen) så tänker jag att det var föraren till personbilen som var misstänkt för brott..

Fruktansvärt tragiskt oavsett :( Hoppas den unga kvinnan klarar sig!
 
Om bilderna i artikeln är från olycksplatsen ser vägen väldigt torr ut, så ser inte ut att ha regnat.
Däremot känns det lite suspekt, dels när du nämner hur vägen är på platsen och dels att den var en 20 årig man som körde personbilen. Tänker man stereotypsikt är det inte helt ovanligt att de i den åldern inte har så mycket erfarenhet och ofta kör för fort och de som transporterar hästar brukar i regel köra väldigt lugnt.

Oavsett vilket av fordonen som kommit över på fel sida vägen är det en hemsk utgång på olyckan.
Båda förarna döda, oavsett va polisen kommer fram till kommer det inte återuppliva de som omkommit eller kunna döma den "skyldige" i och med att de inte är i livet längre.
Riktigt tragisk olycka.
Ja, då är det ju kanske vållande till annans död vilket är just vad som utreds. Jag spekulerade väl lite. Har inte kunnat lusläsa media pga jobb men åker som sagt den vägen med häst en del.
Orsaken att jag funderade på regn var att vi ca 30 min bort fått ca 50mm denna v3ckan
Obehagligt om de kört ikapp på den vägen. Förstår verkligen inte hur man bågar. Visst finns det raksträckorna men inte är de mpnga. Och följs av kurvor som man ofta inte ser igenom. Jag har dock inte lyckats lokalisera olycksplatsen precis exakt i minnet ännu..
 
Ja, då är det ju kanske vållande till annans död vilket är just vad som utreds. Jag spekulerade väl lite. Har inte kunnat lusläsa media pga jobb men åker som sagt den vägen med häst en del.
Orsaken att jag funderade på regn var att vi ca 30 min bort fått ca 50mm denna v3ckan
Obehagligt om de kört ikapp på den vägen. Förstår verkligen inte hur man bågar. Visst finns det raksträckorna men inte är de mpnga. Och följs av kurvor som man ofta inte ser igenom. Jag har dock inte lyckats lokalisera olycksplatsen precis exakt i minnet ännu..
Och jag kan inte stava idag tydligen 🙈
 
En tredje bil är inblandad. Två unga killar har kappkört. Dom har utsatt andra för fara och i det här fallet med dödlig utgång.
Va?! :eek: Det stod det inget nämnt om alls i den länkade artikeln i startinlägget, då är det ju ännu mer tragiskt. Hoppas de får en åtutning som heter duga så det inte gör det igen....
 
Jämfört med två männsikoliv så har jag svårt att värdera en hästs
Och jag värderar allas liv, hästen betyder förmodligen mycket för den som överlevde. Förstår inte varför det alltid ska verka som att det ena utesluter det andra. Alla liv är värda. Inte direkt så att en hästs liv slutar vara värt något när människor dör. Hemskt sett att se på dessa underbara varelser som betyder så otroligt mycket för ägarna. För personen som dogs skull och för den andra som överlevde så är jag otroligt glad att hästen överlevde.

Som tex den fruktansvärda olyckan i kanada där en tjej offrade sitt liv för att rädda sin sjunkande häst som pga det överlevde, den hästen betyder säkerligen fruktansvärt mycket för resten av familjen. Djur är lika mycket värda som människor om inte ofta mer.

Bara för att man är glad att hästen överlevde betyder inte att man inte tycker det är hemskt när någon annan dör, trist att hästar och djur har så lite värde i mångas ögon.
 
Senast ändrad:
2 unga killar ute och tävlingskör kl 07,30 på en lördag morgon? inte omöjligt men känns inte jätte troligt.
Kanske snarare så att föraren i personbilen var full och påväg hem efter fredagsnattens festande? eller jobbar natt och somnade bakom ratten? oavsett vad en hemskt olycka :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En av de två personer som fördes till sjukhus efter dramat med lösspringande hästar i Stockholm under helgen har livshotande skador...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En B-kortslastbil och en personbil frontalkrockade tidigt på lördagen vid Vreta i Håbo kommun. En kvinna i 45-årsåldern har avlidit och...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i 45-årsåldern och en man i 20-årsåldern har omkommit i en allvarlig trafikolycka i Uppland.
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna dog och en man skadades allvarligt i samband med en olycka på länsväg 924 mellan Hagfors och Bergsäng på tisdagseftermiddagen...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp