Tvådelat pelham?

Julle

Trådstartare
Ska prova pelhem på min lillla dam ett litet tag nu tänkte jag. Mest som omväxling och för jag tror hon kommer att gilla det. Hacket funkar super och är det jag använder som bettlöst alternativ, men jag vill ha nåt liknande fast ett bett liksom. Och när man rider ut några stycken blir hon rätt stark så här års. Annars rider jag bara på vanligt tredelat eller rakt tränsbett.

Hade tänkt mig ett helt vanligt i metall med böjd mundel. Alltså likadan mundel som det raka tränsbettet som hon älskar!!

Nu till hoppningen i veckan hade min medryttare lånat ett tvådelat av en kompis och det hade visst gått jättebra att rida på. Jag var tyvärr inte med själv. Ska prova det idag. Och jag ska ju köpa ett vanligt odelat sen såklart, men är det ok att rida på detta så länge?:confused: För i mitt tänkande rimmar det väldigt illa (konstigt iaf) med ett delat stångbett?? Det känns bara fel...

Vad tror ni?:o

Sv: Tvådelat pelham?

ja jag tycker också att det rimmar fel att använda tvådelat med häv..

du kan ju rida själv med det iom att du inte själv provridit på det men undvik det helst tills du införskaffat ett oledat.. man märker ju om hästen har obehag av det och då är det bara att ta bort det..

Mm, ska prova idag och se hur det känns. Har bara ridit på pelham en gång innan och det var ett gummipelham som var så tjockt så hon knappt kunde stänga munnen... Gillade inte alls gummikänslan, men i övrigt kändes det som hon trivdes med det. Red bara en kort sväng eftersom bettet var så tjockt. Men jag märker ju hur hon känns idag ändå.

Så fort räkningarna är betalade och annat nödvändigt är betalat ska jag se om jag kan hitta ett riktigt bett!! Helst Globus, gillar deras bett!! Detta delade var med Globus och jag tyckte det var himla nätt och lätt för att vara pelham!!:bow:

Men alltså, vad är tanken med delade stångbett egentligen?? *fattar inte*

*puttputt*

Men nu har jag iaf ridit och det gick sådär... Men det berodde nog mer på blåsten än på bettet. Sen hade jag spänt kedjan alldeles för löst enligt alla i stallet... Så jag får prova imorgon igen!! Hon verkade inte ha nåt obehag av bettet iaf.

Ingen mer som har nån åsikt?

Lite frustrerande är att ingen i stallet förstod min oro över att bettet var delat... De flesta verkade inte tycka det spelade nån roll och en förklarade för mig att stången var ju det på sidorna...:rofl: Ehm, ja jag vet det, sa jag då!!;)

Personligen hade jag aldrig lagt ett delat hävstångsbett i munnen på någon häst.

Bara tanken på hur det reagerar när man tar i det får mig att må lätt illa faktiskt.

Nä, jag gillade inte alls känslan idag måste jag säga...:crazy: Dessutom kändes hon väldigt stark på det, trots att det ska vara ett skarpt bett.

Som med många andra liknande bett är tanken att kunna bromsa jäkligt effektivt med liten kraft. Det är i alla fall vad jag gissar på.

Men det kändes inte ett dugg effektivt på det viset.... Hon var nästan starkare än annars. Vet inte om det berodde på att jag hade kedjan för löst kanske? Men i vilket fall som helst ska det bli ett vanligt rakt så fort jag kan skaffa ett!!

Antagligen....:crazy: Det var min tanke med, men alla som var med när de hoppade i torsdags sa att hon såg nöjd ute och att allt funkade. Och medisen var helt lyrisk. Fasen att jag inte var med!!:devil: Så det kan ju ha berott på att jag hade kedjan för löst med.

Missförstå mig inte nu, jag tycker inte det känns som ett bra bett och vi ska inte fortsätta med det. Men det är ju konstigt att bara jag upplevde att hon inte trivdes så bra med det. Fast jag känner ju henne bäst såklart!! Idag blir det hackamore så slipper hon ha nåt i munnen över huvudtaget!!

Som med många andra liknande bett är tanken att kunna bromsa jäkligt effektivt med liten kraft. Det är i alla fall vad jag gissar på.

Hur skulle det åtstadkommas med ett ledad stång menar du?
allt som händer är ju att de två i kombination tar ut varandra.

Hur skulle det åtstadkommas med ett ledad stång menar du?
allt som händer är ju att de två i kombination tar ut varandra.

Aha!! Ja, det kändes ostabilt på nåt sätt... Så det har du nog alldeles rätt i!! Gummipelhamet kändes mycket bättre på det sättet även om inte det var bra heller...

Hackamore idag och hon var pigg och snabb, men sig själv!! Kändes bra!!:D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 250
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025