tvätta bort falu rödfärg

ameo

Trådstartare
Moderator
Min dotter kom hem från skolan igår med röda fläckar på sin nya vita jacka :eek: (typ college-tröje-tyg) och det ser ut som falu rödfärg.
Jag har tvättat jackan (60 grader) en gång med ta bort-spray + tvättsåpa och blekmedel och en gång till med galltvål och via color, men det är fortfarande en del färg kvar.

Någon som har nåt bra tips om hur man får bort rödfärg?
 
Sv: tvätta bort falu rödfärg

Pigmentet i rödfärg är ju järnoxid så kanske oxalsyra kan fungera?
 
Sv: tvätta bort falu rödfärg

*skriver upp oxalsyra på inköpslistan" Tack för tipset! :bow:
 
Sambon lyckades stå mot en timmervägg med sin vita vinterjaktjacka och fick torr rödfärg på den. Tror att vi försökte sopa av det värsta och han gjorde något mer (kan fråga i morgon) Sedan åkte den i tvättmaskinen och när den var klar hade allt försvunnit.
Men det var ju inte oanvänd falu rödfärg, så det kanske är helt annorlunda.
 
Inget tvättips men vissa fläckar på vita kläder kan ibland försvinna/försvagas om man hänger/lägger ut plagget i solen en solig dag. Om du går bet på allt annat kan det vara värt att testa.
 
Fläckar från Falu rödfärg bleks tyvärr inte av solen, det är järnoxid (rost) som är hundra procent ljusäkta. Syror som oxalsyra kan funka men bomull och en del andra material förstörs av syran, vissa syntettyger går det dock med.
 
Fläckar från Falu rödfärg bleks tyvärr inte av solen, det är järnoxid (rost) som är hundra procent ljusäkta. Syror som oxalsyra kan funka men bomull och en del andra material förstörs av syran, vissa syntettyger går det dock med.
Ska kika materialet!
 
Min dotter kom hem från skolan igår med röda fläckar på sin nya vita jacka :eek: (typ college-tröje-tyg) och det ser ut som falu rödfärg.
Jag har tvättat jackan (60 grader) en gång med ta bort-spray + tvättsåpa och blekmedel och en gång till med galltvål och via color, men det är fortfarande en del färg kvar.

Någon som har nåt bra tips om hur man får bort rödfärg?
Man gnuggar, gammeldags tvätt, då går det bort lätt. (har jag för mig, när jag målade för många år sedan. Inte bort i maskin men med gnugg så.)
 
Fläckar från Falu rödfärg bleks tyvärr inte av solen, det är järnoxid (rost) som är hundra procent ljusäkta. Syror som oxalsyra kan funka men bomull och en del andra material förstörs av syran, vissa syntettyger går det dock med.
Det var ”tyvärr” 100% bomull
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp