Tvätta hjälm inuti?

B

blondi3958

Kan man tvätta en hjälm inuti?
Fodret blir ju ganska äkligt efter ett tag.
Någon som har tvättat det?
Hur blev det?

:bow: :bow:
 
Jag tvattade min hjalm med nagot slags lodder som man sprutar in. Bara att gnugga in och sedan lata det torka.
Det blev fint och rent efterat, men det tog ett par dagar innan hjalmen var torr.

Kommer tyvarr inte ihag vad det hette....alla andra i stallet anvande det och vi kopt aldrig nagon ny flaska.

Men jag tror att det var samma som man tar bort flackar pa en heltackningsmatta med...:)
 
Men förstörs inte frigoliten i? Av tvättmedlet???!!!! Eller i för sig det kanske är gjort för att inte skada det!!!
 
Jag vet inte om frigoliten forstors eller inte. Jag har en GPA hjalm, och det var den jag tvattade pa insidan....vet ej vad som ar innanfor fodret, har aldrig kollat.

Men lite vata maste den ju klara...hur skulle det annars ga med svett?
 
"Helmet cleaner" heter den. :)
Är en sprayburk som finns i välsoterade ridsportbutiker.
Bara att spraya på, vänta och torka av lite lätt. Förstör ingenting och torkar ganska snabbt.
Sen är man tävlingsfin..... :p
 
Jag tvättar min hjälm för hand med vanligt tvättmedel. Låter den ligga och dra en stund först innan jag gnuggar ur den med handen. Det tar ca 2 dgr innan den torkat. Det funkar bra.
 
Jeg har kjøpt noe som heter BegoneHööks. Det er ikke direkte et vaskemiddel, men et middel som tar bort svettelukt. Jeg har også vasket hjelmen med vann innvendig (har Champion hjelm og Casco, og det har fungert bra for disse. Vet ikke hvordan det er med GPAhjelmene f.eks. som har lær på utsiden). Bruker også Begone i ridestøvler og andre sko.
 
Jag hällde i ´varmtvatten och vanligt tvättmedel i min hjälm när den inte ville bli torr efter ridpassen längre :crazy: :o. Gnuggade lite tils den blev ordentligt ren. Den torkade ganska fort och sen kändes den jättefräsch :D
 
men jag har en med sammetsöverdrag typ.
Alltså en klädd hjälm, inget plast här heller :D
 
Jag har oxå en sammetshjälm men jag tvättade ju bar på insidan. Sammeten blev lite blöt oxåsäklart, borstade av sammeten med en klädborste och sen var hjälmen som ny! :love: :cool:
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2
Svar
34
· Visningar
918
Utrustning Hej alla! Jag har fått en mattespad av grannen, som jag tänkte tvätta innan användning. Men det är helt omöjligt att få upp dragkedjan...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: Valle
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny hjälm. Är dressyrryttare och har ganska mycket hår, både tjockt och långt. Tanken är att jag ska ta upp tävlandet...
Svar
2
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp