Tvätta Ris?

Ska man tvätta ris

  • Nej

    Röster: 28 18,2%
  • Ja

    Röster: 91 59,1%
  • Beror på riset

    Röster: 35 22,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    154
  • Omröstning stängd .
Jo, jag vet att det finns sådana produkter på marknaden. Men i regel så kräver det en viss ekonomi att betala över normalpris för de produkterna (alternativt kontakter) och är alltså inte något som hela befolkningen kan antas ha tillgång till.
Och ett begränsat utbud, så om alla faktiskt försökte få tag i mjöl med låg kadmiumhalt så skulle de stiga ännu mer i pris. Den stora mängden spannmålshantering fungerar inte så att det förs med någon information om ursprunget till konsumentnivån.
Ursprungsmärkning säger jag! Både inom landet, och utanför landet.

Men vad avser t.ex. mjöl, så blir det inte helt enkelt på lokal/regional nivå, eftersom de största aktörerna tar råvara av en viss kvalitet var den än kan komma ifrån, för att producera en viss produkt.

Sedan så är det inte så enkelt. vilka tungmetaller som finns i jordarna, kan skilja sig åt dramatisk bara med ett fåtal kilometer.
SGU har heller inte någon riktigt bra översikt på hur mycket tungmetaller matjorden innehåller. De har gedigna undersökningar "längre ner", medan det som är relevant för matjorden baserar sig på 179 st stickprov....

Visserligen gör större jordbruk olika former av markkarteringar, men allmän koll på alla tungmetaller brukar inte ingå i det.

https://www.sgu.se/mineralnaring/geokemisk-kartlaggning/geokemisk-atlas/kartor-och-beskrivningar/

Vad avser mjöl, gryn och baljväxter, så vill man ju åtminstone veta från vilket land råvaran kommer, och det får vi endast veta "ibland".

De största internationella bolagen inom livsmedelsindustrin avskyr ursprungsmärkning...
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 118
Senast: Ramona
·
  • Omröstning
Fordon Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 586
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
451
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag har ju läst här att @Wille har anlagt en skogsträdgård, intressant, tycker jag. Jag har en skogsbacke i anslutning till min...
Svar
12
· Visningar
1 097
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp