Tvätta Ris?

Ska man tvätta ris

  • Nej

    Röster: 28 18,2%
  • Ja

    Röster: 91 59,1%
  • Beror på riset

    Röster: 35 22,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    154
  • Omröstning stängd .
Har hört att man ska skölja ris men nope. Jag kokar enligt instruktionerna (som förvisso också säger att man ska skölja riset) men men..
 
Tycker det är svårt att skölja riset såpass att vattnet blir klart. Jag brukar variera med att lägga det i blöt och hälla ut det några ggr och skölja under kranen. Men sällan blir vattnet som sagt helt klart.
 
Måste erkänna att jag aldrig sköljer ris, eller något annat heller för den delen. Har ätit massor av äpplen och päron osköljda direkt från affären.
Jag visste inte ens om rekommendationen om att skölja ris … sen är jag överlag kritiskt mot den överdrivna renlighetsmanin. Har till och med gjorts studier att barn uppvuxna i kliniskt rena hem är mer allergiska än barn uppfödda i lite mer smuts.
 
Jag med, det blåser rätt bra här också.

Har med. Det har blast som attan hela dagen. Och kallt, fast solen var framme.

Måste erkänna att jag aldrig sköljer ris, eller något annat heller för den delen. Har ätit massor av äpplen och päron osköljda direkt från affären.
Jag visste inte ens om rekommendationen om att skölja ris … sen är jag överlag kritiskt mot den överdrivna renlighetsmanin. Har till och med gjorts studier att barn uppvuxna i kliniskt rena hem är mer allergiska än barn uppfödda i lite mer smuts.

Det finns flera studier som visar att barn uppvaxta pa bondgard med djur dar de tar/tagit del i skottseln fran borjan ar mycket friskare och har farre allergier an barn i "stan" dar renligheten ar mycket storre.

Jag har inte kokat ris pa flera ar ... MEN gillar risotto och skoljer INTE riset! Nu ar jag sugen pa risotto ... det far bli till veckan. 👍
 
Har med. Det har blast som attan hela dagen. Och kallt, fast solen var framme.



Det finns flera studier som visar att barn uppvaxta pa bondgard med djur dar de tar/tagit del i skottseln fran borjan ar mycket friskare och har farre allergier an barn i "stan" dar renligheten ar mycket storre.
Själv är jag uppfödd i stallet. Har aldrig använt handskar till något … och biter dessutom på naglarna. Jag har under åren nog fått i mig det mesta skit som finns, alltifrån myggmedel till alla möjliga basilusker.
 
Måste erkänna att jag aldrig sköljer ris, eller något annat heller för den delen. Har ätit massor av äpplen och päron osköljda direkt från affären.
Jag visste inte ens om rekommendationen om att skölja ris … sen är jag överlag kritiskt mot den överdrivna renlighetsmanin. Har till och med gjorts studier att barn uppvuxna i kliniskt rena hem är mer allergiska än barn uppfödda i lite mer smuts.
Jag anser nog inte att skölja äpplen och päron från affären under sjukdomstider är renlighetsmani.

Just skölja ris har ganska liten hygienisk effekt, man kokar liksom hela kornen länge, vill man komma åt arsenik som är ett riktigt giftigt problem för de som äter ris ofta får man anpassa tillagningsmetoden.
 
Är inte orolig för bakterier överlag. Men pesticidrester, E- coli och andra elaka bakterier är inte kul. Folk klämmer på tomater och allt annat. Vem vet hur noggranna dom var när dom tvättade händerna efter varit på toa och gjort nr 2.
 
Vi äter ris väldigt ofta eftersom det och pasta är det enda mina barn äter, har aldrig fattat att det är pga arsenik man ska skölja ris så det gör jag aldrig. Ska börja med det nu! Däremot försöker vi äta mest havreris vilket jag tycker är sådär gott men det verkar inte vara arsenik i och det går hem hos barnen.
 
Vi äter ris väldigt ofta eftersom det och pasta är det enda mina barn äter, har aldrig fattat att det är pga arsenik man ska skölja ris så det gör jag aldrig. Ska börja med det nu! Däremot försöker vi äta mest havreris vilket jag tycker är sådär gott men det verkar inte vara arsenik i och det går hem hos barnen.

Fast det är inte pga arsenik som man sköljer? Det har en högst marginell effekt. Däremot tillagningsmetod har visat sig ha ganska stor effekt.
 
Vi äter ris väldigt ofta eftersom det och pasta är det enda mina barn äter, har aldrig fattat att det är pga arsenik man ska skölja ris så det gör jag aldrig. Ska börja med det nu! Däremot försöker vi äta mest havreris vilket jag tycker är sådär gott men det verkar inte vara arsenik i och det går hem hos barnen.
Jag äter nästan alltid havreriset blandat med lite olivolja och kryddor. Om det är rester lätt fräst i stekpanna och blandat med grönsaker. Du skulle kunna testa att piffa till den vuxna delen av måltiden lite enkelt.
 
Polerat ris dvs vitt ris innehåller mindre arsenik än fullkornsris. Men jag är inte orolig då EU har bra koll och stränga lagar på livsmedel. Inom Eu lutar det mer åt att lagarna är för tuffa. Tex vanlijstång innehåller för mycket nikotin naturligt, där får vi vänta på att utredningen blir klar. Svamp klarade sig med ett nödrop från den minskade godkända halt för nikotin. Saffran inte heller lätt pga av andra orsaker. Det mesta säljs där utanför Eu. Oregano spiskummin likaså där kan man få med ogräs med för högt PA. Ogräset naturliga bekämpningsmedel mot skadeangrepp. Vi talar om parts per million. Knappt mätbart.
 
Har det varit något inslag om det här på nyheterna i Sverige nyligen, eller är det en ren slump att Fredrik Backman gjorde ett Instagraminlägg om just ristvätt idag? Eller ännu bättre: Finns Fredrik Backman kanske här på Buke? :love: :D

Känns som ett så himla knäppt sammanträffande bara, det är ju inte någonting man direkt pratar om eller tänker på särskilt ofta liksom :laugh:

Visa bifogad fil 111446
Hans fru är från Iran så inte konstigt att hon är van ristvättare, persiskt ris är det bästa 😍
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 133
Senast: Ramona
·
  • Omröstning
Fordon Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 605
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
454
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag har ju läst här att @Wille har anlagt en skogsträdgård, intressant, tycker jag. Jag har en skogsbacke i anslutning till min...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp