Tvätta Ris?

Ska man tvätta ris

  • Nej

    Röster: 28 18,2%
  • Ja

    Röster: 91 59,1%
  • Beror på riset

    Röster: 35 22,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    154
  • Omröstning stängd .
På vilket sätt hjälper tillagningsmetoden till att avlägsna arsenik?
"Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften"

Källa: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris

Kokar man riset i vattenmängd som bara kokar in, så sköljs naturligtvis inget arsenik (eller annat) bort.
 
Jag sköljer/tvättar i ett durkslag och låter sedan stå i blöt ett tag - för så står det på säcken :D Det blir verkligen perfekt ris också så det är lätt värt det.

När jag bara lagade mat till mig själv var jag inte så himla noga med att tvätta varken ris eller grönsaker. men nu har vi en liten hemma och BVC pratade särskilt om vikten av att skölja ris pga arsenikhalten.
 
Jag sköljer/tvättar i ett durkslag och låter sedan stå i blöt ett tag - för så står det på säcken :D Det blir verkligen perfekt ris också så det är lätt värt det.

När jag bara lagade mat till mig själv var jag inte så himla noga med att tvätta varken ris eller grönsaker. men nu har vi en liten hemma och BVC pratade särskilt om vikten av att skölja ris pga arsenikhalten.
Om BVC sa att riset ska sköljas är de väldigt fel ute. Det hjälper inte mot arsenik. Riset ska kokas i stor mängd vatten som sedan hälls ut. Anmärkningsvärt om de ger så felaktiga råd.
 
Om BVC sa att riset ska sköljas är de väldigt fel ute. Det hjälper inte mot arsenik. Riset ska kokas i stor mängd vatten som sedan hälls ut. Anmärkningsvärt om de ger så felaktiga råd.

Jag blir jätteosäker på vad de sa nu och måste kolla i boken. Det var nästan ett år sedan vi pratade om mat. Vår lilla är helt ointresserad av ris och har väl fått i sig max tjugo riskorn på ett år, så det kan inte ha hänt så mycket MEN ska givetvis kolla.
 
Jag blir jätteosäker på vad de sa nu och måste kolla i boken. Det var nästan ett år sedan vi pratade om mat. Vår lilla är helt ointresserad av ris och har väl fått i sig max tjugo riskorn på ett år, så det kan inte ha hänt så mycket MEN ska givetvis kolla.
Äter barnet inte ris så är det ju inget att bry sig om för barnets skull. Vill du ha bra och tillförlitliga råd så gå in på Livsmedelsverkets hemsida. Det finns även rekommendationer om hur ofta små barn bör äta ris.
 
Måste erkänna att jag aldrig sköljer ris, eller något annat heller för den delen. Har ätit massor av äpplen och päron osköljda direkt från affären.
Jag visste inte ens om rekommendationen om att skölja ris … sen är jag överlag kritiskt mot den överdrivna renlighetsmanin. Har till och med gjorts studier att barn uppvuxna i kliniskt rena hem är mer allergiska än barn uppfödda i lite mer smuts.
Du missar nog poängen. Det handlar inte om bakterier eller virus.
Dethandlar om arsenik.
 
"Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften"

Källa: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris

Kokar man riset i vattenmängd som bara kokar in, så sköljs naturligtvis inget arsenik (eller annat) bort.
:up:
Jag kokar ris precis som jag kokar potatis eller pasta. I mycket vatten som sedan hälls bort.
 
Intressant att alla är väldigt noga med arseniken i riset. Hur många är medvetna om att en stor del av svenska jordar innehåller höga halter av kadmium som sedan kommer ut i våra livsmedel? (ska försöka leta upp en karta, var säker på att jag såg den för inte så länge sen...)

EDIT: Här var en lättillgänglig källa 6416681
 
Intressant att alla är väldigt noga med arseniken i riset. Hur många är medvetna om att en stor del av svenska jordar innehåller höga halter av kadmium som sedan kommer ut i våra livsmedel? (ska försöka leta upp en karta, var säker på att jag såg den för inte så länge sen...)

EDIT: Här var en lättillgänglig källa 6416681

Mycket intressant och nu blev jag riktigt nyfiken och sokte reda pa en kartbild av "heavy metals" i min stat. Aven har var det mycket lattare att hitta an jag trott. Det visade sig att det finns nagra riktiga, sma, "hotspots" inne i Portland's innerstad ... tur man inte bor dar! Har dar jag bor ar det jatte bra matjord och jag kommer nu att vara annu mer noga att valja lokala matvaror ...

Dock finns ett ganska stort omrade i Oregon, pa andra sidan "the Cascades" bergskedja som har SUPER mycket hard metals i jorden. Dar odlas inte sa mycket dock, om nagot. Det ar en hog plata oken sa det finns inte sa mycket folk dar. Som tur ar.
 
Intressant att alla är väldigt noga med arseniken i riset. Hur många är medvetna om att en stor del av svenska jordar innehåller höga halter av kadmium som sedan kommer ut i våra livsmedel? (ska försöka leta upp en karta, var säker på att jag såg den för inte så länge sen...)

EDIT: Här var en lättillgänglig källa 6416681
Konstaterar att jag är rätt ute med att akta mig för vegetabilier...... :angel: ;):D
 
Intressant att alla är väldigt noga med arseniken i riset. Hur många är medvetna om att en stor del av svenska jordar innehåller höga halter av kadmium som sedan kommer ut i våra livsmedel? (ska försöka leta upp en karta, var säker på att jag såg den för inte så länge sen...)

EDIT: Här var en lättillgänglig källa 6416681
Det spelar inte så stor roll om en bryr sig eller inte. Går som regel ändå inte att veta var i landet de mjöl och gryn en köper i affären är odlade. Än mindre varifrån det som t.ex. färdigt bröd bakats på kommer.
 
Det spelar inte så stor roll om en bryr sig eller inte. Går som regel ändå inte att veta var i landet de mjöl och gryn en köper i affären är odlade. Än mindre varifrån det som t.ex. färdigt bröd bakats på kommer.
Absolut att det är svårt att veta, men det känns för mig underligt att inte ställa krav på sina svenska livsmedel samtidigt som en sköljer ris flera omgångar för den minimala skillnad det gör i arsenik.
 
Det spelar inte så stor roll om en bryr sig eller inte. Går som regel ändå inte att veta var i landet de mjöl och gryn en köper i affären är odlade. Än mindre varifrån det som t.ex. färdigt bröd bakats på kommer.
Det beror nog på var man köper mjölet. Jag vet exakt inom vilka gärden det är möjligt att mitt vete är odlat....
 
Det beror nog på var man köper mjölet. Jag vet exakt inom vilka gärden det är möjligt att mitt vete är odlat....
Jo, jag vet att det finns sådana produkter på marknaden. Men i regel så kräver det en viss ekonomi att betala över normalpris för de produkterna (alternativt kontakter) och är alltså inte något som hela befolkningen kan antas ha tillgång till.
Och ett begränsat utbud, så om alla faktiskt försökte få tag i mjöl med låg kadmiumhalt så skulle de stiga ännu mer i pris. Den stora mängden spannmålshantering fungerar inte så att det förs med någon information om ursprunget till konsumentnivån.
 
Absolut att det är svårt att veta, men det känns för mig underligt att inte ställa krav på sina svenska livsmedel samtidigt som en sköljer ris flera omgångar för den minimala skillnad det gör i arsenik.
Men är det liksom lika stora halter som i riset då eller har det bedömts vara så små mängder i den färdiga produkten att det inte spelar roll?
 
Intressant att alla är väldigt noga med arseniken i riset. Hur många är medvetna om att en stor del av svenska jordar innehåller höga halter av kadmium som sedan kommer ut i våra livsmedel? (ska försöka leta upp en karta, var säker på att jag såg den för inte så länge sen...)

EDIT: Här var en lättillgänglig källa 6416681
Bara för det fina i marken så behöver inte växterna ta upp så mycket av det. Tycks inte finnas så mycket kadmium i växter. Rekommenderas från livsmedelsverket att undvika som vuxen för att inte få i sig för mycket kadmium
  • hel njure från vuxet vilt
  • brunt krabbkött (så kallat krabbsmör)
  • vildväxande snöbolls- och kungschampinjoner

Det intressanta är att ris tar upp mer arsenik från marken än andra växter så hade det odlats tex havre på samma plats så hade det inte varit samma arsenikhalt i havre som i riset.
Så är inte så enkelt som att titta på vad jordarna innehåller.
 
Men är det liksom lika stora halter som i riset då eller har det bedömts vara så små mängder i den färdiga produkten att det inte spelar roll?
Som jag förstår det kan det vara lokalt mycket höga halter, i till exempel södra Skåne där mycket av vår mat odlas.
Bara för det fina i marken så behöver inte växterna ta upp så mycket av det. Tycks inte finnas så mycket kadmium i växter. Rekommenderas från livsmedelsverket att undvika som vuxen för att inte få i sig för mycket kadmium
  • hel njure från vuxet vilt
  • brunt krabbkött (så kallat krabbsmör)
  • vildväxande snöbolls- och kungschampinjoner

Det intressanta är att ris tar upp mer arsenik från marken än andra växter så hade det odlats tex havre på samma plats så hade det inte varit samma arsenikhalt i havre som i riset.
Så är inte så enkelt som att titta på vad jordarna innehåller.
Länken beskriver ju dock att växterna tar upp kadmium, ibland till skadlig nivå, men att det inte testas så noga.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 123
Senast: Ramona
·
  • Omröstning
Fordon Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 591
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
451
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag har ju läst här att @Wille har anlagt en skogsträdgård, intressant, tycker jag. Jag har en skogsbacke i anslutning till min...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp