Bukefalos 28 år!

Tvättmaskin äter kläder

Amha

Trådstartare
... Eller åtminstone smakar lite på allt :crazy:

Jag har verkligen ingen idé alls om varför i hela friden kläder tuggas sönder i tvättmaskinen. Det blir hål i stickade kläder (bland annat en bebiskofta som min numer döda mormor stickat) men även mindre ömtåliga plagg såsom tubsockor. Senast igår tuggades en stickad socka och en tubsocka sönder och jag kollade både en och två gånger så det inte var plagg med blixtlås eller annat vasst som tvättats men icke.

Jag har känt igenom alla utrymmen jag kan komma på i maskinen för att se om det finns något vasst. Jag vred även ner centrifug och har den inställd på handtvättsprogram vilket har hjälpt länge men nu har den börjat igen. Någon som har en idé om varför saker går sönder i den? Snart har jag hål i alla mina tröjor och alla strumpor :( byta ut den är ju ett alternativ men man vill ju veta vad felet är innan man byter en maskin som ändå funkar i övrigt.
 
Sv: Tvättmaskin äter kläder

Be en reparatör komma och kolla på den. Om det inte är något i trumman som sticker upp så skulle jag gissa på obalans i trumman så att den nyper kläderna. Det kan det bli om man tvättar något stort och tungt.
Om det är en bra maskin annars så är det ju absolut värt att en reparatör kommer och kollar på den.
 
Sv: Tvättmaskin äter kläder

Obalans hade jag inte en tanke på! Tack!

Vi är ju relativt nyinflyttade men badrummet är ju nytt sedan 2012 och min gissning är att maskinen är från samma veva men tyvärr saknas kvitto på den. Reparatör ska kontaktas i alla fall :)
 
Sv: Tvättmaskin äter kläder

Ta en ficklampa och titta inne i maskinen. Ibland kan det vara väldigt svårt att hitta vad som tar sönder kläderna för det behövs inte mycket till kant för att ta hål på kläder i en tvättmaskin.
 
Sv: Tvättmaskin äter kläder

Sedan kan det ju också vara så att ni har fått nåt som äter på kläderna och att hålen helt enkelt blir synliga efter tvätt.
 
Sv: Tvättmaskin äter kläder

Hu, det lät otäckt. Menar du att det kan se ut som att kläderna är hela när man stoppar i dem? För det är ju precis så det är, kläderna ser hela ut när de stoppas in i maskinen och kommer ut trasiga.
 
Sv: Tvättmaskin äter kläder

Ja det har jag varit inne på också men samtidigt har jag ju alltid tvättat med frontlucka och aldrig haft så mycket problem som nu :crazy: i så fall måste den ju vara felbyggd.
 
Sv: Tvättmaskin äter kläder

Jag haller med. Nar jag hade mal hemma var det precis sa. Kladerna sag ut som vanligt tills man antingen tog pa sig nagot som stracktes ut sa man sag halet, eller tog ur det ur tvattmaskinen. Inte kul alls. Det var ett rent helsike att fa bort det ocksa. Jag slapade tydligen med mig mellan bostader pa olika hall i varlden ocksa och blev inte av med det forran jag riktigt besprutade/eller la i frysen allt fran byra lador till mattor pa bada stallena.
 
Sv: Tvättmaskin äter kläder

Huuu... Nu blir jag nervös på riktigt. Hur vet man om man har nåt sånt hemma?
 
Sv: Tvättmaskin äter kläder

borja med att fundera pa varifran de trasiga plaggen kommer. Kommer de fran alla garderober och lador eller nagra nara varandra?

Jag stadade en stor skrubb langst in under trappan dar grejor legat i flera och och hittade "fjarillar" bland akta mattorna jag hade lagt undan.:meh: Da forst forstod jag halen i kladerna.
 
Sv: Tvättmaskin äter kläder

Det är samma garderob kan man säga (stor garderob med skjutdörrar och flera sektioner). De allra tjockaste plaggen såsom collagetröjor och sånt har klarat sig än så länge dock. Koftan min mormor hade stickat kom dock direkt från en kartong med kläder jag hämtade hos mamma, 25 mil bort, och in i tvätten.
 
Sv: Tvättmaskin äter kläder

Jag sag absolut inga tecken pa mal i garderober och byraer pa overvaningen ... utom hal i kladerna. Det enda stallet dar jag hittade "fjarilselendena" var i skrubben under trappan. Det maste dock ha funnits en fjaril har och dar som flugit upp utan att jag markt det. Det hela slutade dock nar jag fick ena bostaden besprutad och sprutade sjalv den andra ... och la ut cedar block i alla lador och garderober och lite runt huset i storsta allmanhet. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp