Tvångstårtor stoppas av Skolinspektionens beslut

Det där tramset slutade vi med i början av 2000 talet på den ridskolan jag jobbade på. För många är det jobbigt nog att åka av, det finns ingen anledning att spä på det genom att hen dessutom ska bjuda på tårta. Att som hon i sydsvenskan mena att det är något att fira när någon har åkt av ser jag som rent trams. Vad är det att fira om någon har slagit sig rejält? Man blir dessutom inte bättre ryttare för att man har åkt av en massa gånger. Det är något man säger till barn för att de inte ska känna sig misslyckade efter en avramling.

Jag har då aldrig känt mig kränkt av att bjuda på tårta om jag ramlat av och självklart så firar man inte att någon slagit sig! Påståendet att man "måste" ramla av 100 ggr för att bli en bra ryttare ser jag som att man avdramatiserar en avramling, inte för att få någon att känna sig mindre misslyckad utan för att det inte är något man ska vara rädd för. Att vända något negativt till något positivt.

En bra ryttare är inte rädd för att ramla av, en rädd ryttare löper större risk att skadas.

Men fy vad lojligt. Sjalvklart skall ingen tvingas gora en tarta. Star de dar och hjalper dem halla i sleven medan de bakar och piskar arslet med ridspot? DET hade varit nagot att forbjuda.

Tartbakandet har for manga unga ryttare varit ett satt att komma over en laskig avramling och for att ha nagot positivt att se fram emot. Att en avramling inte bara ar att fa ont och bli radd.

Vad var det for bisarr ridskola TinyWiny jobbade pa som bokstavligen tvingade folk att gora tartor? Hur tusan gick det till undrar jag

Jag gillar inte heller att bjuda på tårta för att jag t ex ramlat av. Ska jag fira att jag ramlat av?
Har aldrig bjudit på tårta för att jag ramlat av, vi hade inte den traditionen på den ridskolan började rida på.
Jag tycker dock inte att man ska bli tvingad till det utan att man får välja själv, vet att det finns dom som inte kan baka egen tårta och inte har råd att köpa. Så jag tycker det ska vara fritt val, men inget tvång.

Det kan säkert kännas att man får lite press på sig om man ramlar av ofta "nu måste jag köpa/fixa tårta igen". Så jag är nog för ett mer fritt val och att andra ska respektera det. :up:

Tycker det är tramsigt.
Vi har alltid kört på tårt/kak grejen och har aldrig (i något stall) hört något negativt. Det blir liksom en bra vändning efter att ha trillat av och avdramatiserar det.
Plus att jag gillar fika ;)
Ja, det har varit en rolig grej och vi har kunnat skämta om att det har gått långt mellan avtrillningarna om vi inte haft tårta, men är det en dålig ridskola med mobbingtendenser och prestationsångest förstår jag om det kan vara jobbigt, men då beror det ju att man har oturen att hamnat i en dålig grupp.

Ja, det har varit en rolig grej och vi har kunnat skämta om att det har gått långt mellan avtrillningarna om vi inte haft tårta, men är det en dålig ridskola med mobbingtendenser och prestationsångest förstår jag om det kan vara jobbigt, men då beror det ju att man har oturen att hamnat i en dålig grupp.
Jag tänker att det isf är ett problem för skolan att ta tag i (se över hur grupperna ser ut, antimobbningsplaner etc) snarare än att tårtan i sig är problemet.
Finns det elever som blir kränkta av andra, så kommer de hitta andra sätt.

Vad var det for bisarr ridskola TinyWiny jobbade pa som bokstavligen tvingade folk att gora tartor? Hur tusan gick det till undrar jag

Nu läste du nog lite snabbt. Jag skrev att vi inte använde oss av den "traditionen". Innan var det inget tvång heller, vilket jag inte heller skrev, utan det förekom tidigare men det togs upp med all berörd personal i början av -00 att det inte skulle förekomma alls. Ville någon bjuda sin grupp på fika fick hen självklart göra det men det var aldrig något som togs upp om någon ramlade av.

Den sociala pressen att bjuda på tårta vid avramling var/är väldigt stark på många håll och hade man inte med sig tårta gången efter avramling så var det många som "påminde" på ett ofta inte så snällt sätt. Det var ingen som behövde hotas fysiskt utan det räckte med den sociala pressen.

Är något kluven i frågan. Självklart ska det inte vara tvång på något sätt att baka tårta, men är det helt kravlöst och frivilligt ser jag inga som helsta konstigheter med det. På mina tidigare ridskolor fick man om man ville och på helt eget initiativ baka något när man ramlat av. Men det var det långt ifrån alla som gjorde. Och i en sådan situation ser jag inga problem med det alls.

Skulle jag behövt baka tårta varje gång jag flög av medryttarhästen skulle nog alla de i stallet nog rulla fram, haha. Gudars vad han var finurlig och visste precis hur (och när) man skulle få av en.

Jag tycker att det är en intressant diskussion. Dels för att jag vet att vissa som haft den "traditionen" inte misstyckt alls. Men förstår även hur det lätt kan bli som @TinyWiny beskriver, och då är det inte roligt alls :(
På klubben jag rider för säger ofta just den instruktören jag rider för (lite väl glatt kan jag tycka :grin: ) "Nu blir det tårta :D " när någon åkt i backen, men har än så länge inte varit med om att någon bjuder...

Tycker nog det är bra att diskussionen väcks, och att ridskolorna uppmärksammas på att det kan vara ett problem.

Då jag alltid tyckt att det varit en fånig "tradition" anser jag det bra att den ifrågasätts. Jag har själv aldrig ridit på något ställe där det varit något man gjort vid avramling, men jag har svårt att tänka mig att det skulle avdramatisera någonting, och även om det, som så många här beskriver, är något frivilligt, så uppstår ju ändå en viss förväntan kring fikabjudning, om det nu är tradition.

På "min" ridskola hade vi också den tradítionen, men jag tror det var knappt var femte man som verkligen dök upp med en tårta. Hos oss blev det ett sätt att lugna alla chockade känslor när någon åkt i backen. Här blev meningen " nu blir det tårta" ett sätt att få igång samtalet om annat igen efter att ryttaren hoppat upp (om personen var oskadd vill säga) som vilken sorters tårta det ska vara och vem det var som bjöd sist.

Men nu var vi också en väldigt sammansvetsad grupp, och jag kan absolut se att om gruppen inte är det eller det finns mobbningstendenser att hela grejen kan urarta från vad det nog var tänkt ursprungligen. men det betyder ju också att ridskolan i sig har lite att jobba med i gruppdynamik om det pågår mobbning osv.

Jag tänker att det kan vara svårt för de som faktiskt kanske inte har råd att fix tårta. De som har det väldigt knapert hemma. Det skulle ju bli tydligt om alla utom en kom med tårta.

Vi har bjudit i stallet ibland. När jag gick på ridskola hände det väl någon gång, men mest var det ett talesätt. "Nu blir det tårta!! hojtades när någon ramlade av, det kom automatiskt. Fast man fick tårta kanske 1/20 gånger så det förväntades inte

På vår ridskola avslutades vårterminen med tårtkalas, då samlades alla ridgrupper gemensamt och så tog de som ramlat av under terminen med tårta, och så tog ridlärarna med varsin tårta också. Det tyckte jag funkade bra!

När jag red på ridskola blev "Tårta" helt enkelt ett annat ord för avramling...
Vi hade en "tårtlista" där man skrev upp sig när man ramlat av, man skrev vilken häst man red och vad som hände. Sedan hade vi på försommaren ett tårtkalas där elever med familj (och mor- och farföräldrar m.fl) var inbjudna att äta tårta, och eleverna hade uppvisningar som man hade tränat för i veckor..
Ibland hände det ju att någon ramlat av uppåt 10ggr på ett år men det innebar ju inte att man skulle baka 10 tårtor utan man bakade en, och sen var det ju ingen som stod och prickade av en på en lista så att alla bakade -utan det var en kul grej som brukade vara väldigt trevlig och uppskattad.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är en gammal tradition i ridsportkretsar att bjuda på tårta när man trillar av hästen men nu är det slutbakat på Polhemskolan i...
Svar
15
· Visningar
2 127
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En belöning på 10 000 kronor till den som kan lämna in avgörande tips på vem som skadar deras hästar. ... Källa / Läs mer...
Svar
6
· Visningar
1 114
Senast: lilstar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En film från söndagens clinic med OS-ryttaren Gonçalo Carvalho kan leda till att den planerade storsatsningen för norrländska...
Svar
11
· Visningar
2 129
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skolinspektionen har bestämt att det kan uppfattas som kränkande för elever på ridsportsgymnasiet att baka tårta som den gamla...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025