tvätt av täcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 582
M

mizz_perfect

Mitt rhinoregntäcke läcker som ett såll och behöver tvättas för att kunna impregneras. Så till frågan-

vad tvättar ni utetäcken med för tvättmedel?

vilket impregneringsmedel använder ni efter tvätt?

Om man ska tvätta fleecetäcken. För att slippa att det blir elektriskt ska man då ha skölj medel eller inte? har hört massa olika teorier om detta.

Sv: tvätt av täcken

Om täcket läcker redan så spelar det nog inte så stor roll vilket tvättmedel du använder.

För ett tätt och bra täcke använder jag fintvättmedel, som är för ömtåliga material inklusive funktionsmaterial/regntäta som andas. Nu senast köpte jag av märket Neutral.

Impregneringen är också den speciellt gjord för material som andas. Det köper jag i sportaffären. Dessa kräver att man torkar med värme. Anväder du vanligt impregneringsmedel så kommer inte täcket att andas efter det.

Tvätt av flugtäcken och fleecetäcken

Känner att jag har skrivit så himla många trådar nu det senaste, så jag provar att lägga in frågan i denna istället. Hoppas nån ser den...

Undrar hur ni gör när ni tvättar fleecetäcken och flugtäcken? Hittills har jag bara borstat av dem, men nu är de så pass smutsiga så de behöver tvättas.
Har bara en vanlig tvättmaskin hemma och mamma är inte så glad i idén att slänga in dem där. Hon är rädd att spännena ska slå sönder maskinen.
Kan man bara slänga dem i en balja vatten med grönsåpa och låta dem ligga ett tag? Eller ja, vilka medel kan man använda när man tvättar dem? Så inte hästen får några konstiga reaktioner sen menar jag.

jag tvättar alla mina täcken oavsett modell o märke med kulörtvätt från eldorado, de allra billigaste, utan sköljmedel. Impregnerar (stavning) aldrig mina utetäcke o tvättar rätt ofta, dom har aldrig läckt in :bow:

tejpa silvertejp runt spännena. tror inte att balja är nån bra ide, svårt att få ut allt medel kan jag tänka mig.

Jag tvättar alltid med vanligt tvättmedel. Återimpregnerar med Imprenex efteråt när det är en solig dag så impregneringen torkar in i solskenet. Det funkar jättebra.
Fleecetäcken har jag alltid mjukmedel till för att de inte ska bli så elektriska.

Jag har en vanligt tvättmaskin till täcken och bara man tejpar alla spännen händer ingenting med maskinen. Vanlig eltejp är bra.

Kom med dom till mig så fixar vi det :)

Till ts: Jag har tvättmedel från Bucas som ska vara skonsamt mot impregneringen. Tvättar bara när säsongen är slut så det blir inte mer än en gång per år. Har aldrig impregnerat och inte haft problem med läckage.
Har aldrig sköljmedel till hästsaker.

Vi tvättar mina stalltäcken, fleecetäcken osv i maskinen, tejpar spännena och det är aldrig några problem :)

Tror det är svårt att få ur allt medel om du tvättar för hand och då kan det ju bli irriterat mot hästens hud!

*KL*

Jag slänger in täckena som de är i maskinen och tvättar som vanligt på 40 grader med vanligt tvättmedel. Tejpar inte spännena och det funkar hur bra som helst i alla fall. Dock får man se till att köra en tom maskin efteråt så att annan tvätt inte blir full i hår. :)

Tack för svaren! Vad bra att några såg min fråga till slut:D. Silvertejp var ju bra idé. Ska höra vad mamma tycker, det är trots allt hennes maskin...

Impregnerade täcken ska tvättas i tvättmedel utan tensider och utan sköljmedel men om ditt redan läcker har det nog ingen större betydelse. Har använt olika sorters impregnering, inget har varit bättre än nåt annat. Senast köpte jag på Clas Ohlson tror jag.

Jag tvättar mina täcken i Ocean oparfymerat tvättmedel från Granngården. Det tar inte impregneringen.

Hej!
Det finns bara en produkt som verkligen funkar - NIKWAX! Det finns både tvättmedel och impregnering och det blir superbra!:laugh:

Det finns bara en produkt som funkar - NIKWAX! Både tvättmedlet och impregneringen är superbra! PROVA!:banana:

Liknande trådar

Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
283
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
783
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 874
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka