Tvätta kavaj?

Sparrisen123

Trådstartare
Måste man verkligen lämna in på kemtvätt som det står i tvättråden? :crazy: Jag är alldeles för snål för det!
Hur har ni tvättat era kavajer? Handtvätt i varmt/ljummet/kallt vatten? Skontvätt i maskin?

Sv: Tvätta kavaj?

Då kanske jag vågar göra detsamma med min :) La du den i tvättpåse/tog tillfälligt bort knapparna eller något för att skydda lite extra eller slängde du bara in den som den är?

I min kavaj står det 30 grader, men jag har inte tvättat den i maskin, utan har hängt in den i badrummet under tiden jag duschat och alltså gett den "ångtvätt" och den har hållit sig fin.

Jamen dåså :D

Min har fått hästmatkladd på hela ena armen, så jag tror inte ångtvätt eller något annat allt för skonsamt hjälper. Får helt enkelt ta mod till mig och slänga in den i tvättmaskinen!

Nästan alla nyare kavajer går ju att maskintvätta, men står det endast kemtvätt på tvättrådet hade jag INTE chansat om jag inte var beredd på att köpa en ny kavaj.

hur stor risk är det att kavajen krymper? Har en kavaj som är för stor, funderar på att lämna in den hos en skräddare men det kanske är billigare att tvätta den i 40 eller 60 grader? Vad tror ni?:D

Jag skulle gissa att den krymper men - sannolikheten är antagligen väldigt stor att inner- och yttertyget inte krymper lika mycket - alltså blir nog inte resultatet någon höjdare.
Om kavajen är billig kan du ju prova o i värsta fall köpa en ny, men jag gissar att så inte är fallet för då hade du väl redan köpt en mindre kavaj ;)

En väldigt dålig idé ;) Sömmarna drar inte ihop sig om yttertyget krymper så den kommer bli alldeles rynkig, sen är det som mumin säger att fodret sannolikt inte krymper speciellt.

+ Mumin

Attans då :p
Men tack för svar iallafall.

Givetvis hade jag köpt en mindre kavaj om det hade funnits, funderar på om jag kan ha västen under, den är ju så snygg så man nästan inte vill ha västen över :D Den är inte jätte för stor, bara en storlek.

Jag har en kavaj med stenar på, den tvättar jag i maskinen. Har handtvätt program på den som jag kör på. Har den även i en tvätt påse :)

När vi köpte ny tvättmaskin för en herrans massa år sedan, så sa säljaren att handtvättprogrammet på maskinen är betydligt skonsammare än vanlig handtvätt. Så jag kan mkt väl tro att det fungerar :)

Jag använder handtvättprogrammet ganska ofta, till stickat, ull och annat känsligt som inte är hårt smutsat.

Törs nästan säga att jag skulle tordas tvätta vad som helst i det programmet, det liksom bara vaggar tvätten fram och tillbaka i svalt vatten.:)

Använd tvättpåse om plaggen har stenar eller ömtåliga knappar.

Är dålig på vad kemtvättsymbolerna står för, men det finns kanske fall där vanlig vattentvätt inte är lämpligt alls, och då är det såklart kemtvätt som gäller.

Puttar upp tråden igen med en fråga.
Jag har inspekterat min tvättmaskin nu, och där finns en symbol som ser ut som handtvättsymbolen, och intill står Delicates och Wool. Där bör jag väl rimligen våga tvätta kavajen?

Ja, det bör du våga. Jag håller på med historiska dräkter och där har man ju i princip bara plagg som är ömtåliga, dvs helt i ull och handsydda. Jag tvättar faktiskt allt i handtvättsprogrammet på 25-30 grader med lite, lite, lite tvättmedel. Det går hur bra som helst. Som pinky säger så vaggas grejerna bara fram och tillbaka.

Jag skulle däremot varken centrifugera, varmtorka eller torktumla om jag vore du, utan hänga upp plagget på en galge i duschen efteråt och låta dropptorka.

Liknande trådar

Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: CaisaCax
·
Kläder & Bli fin Jag köpte en underbar kavaj i vintras. Jag har en kavaj (och även en del andra plagg) från samma märke sedan tidigare, som tvättas i 30...
Svar
2
· Visningar
1 087
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
787
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår