Tvätta täcken?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare edda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 213
E

edda

Hej! Ska man använda nåt särskilt tvättmedel när man tvättar täcken?Hur gör man när man impregnerar, stavas det så :crazy: kan ni rekommendera nåt bra medel?

Sv: Tvätta täcken?

Jag tvättar i vanlig grönsåpa och impregnerar med särskild sprayburk från hästsportaffärerna om jag har hemma, eller finns det flaskor med impregnering för jackor, tält o dylikt i vanliga sport/jaktaffärer.

hej..
ett tips kan vara använd allergi fri tvätt medel för säkerhets skull
astma och allergi förbundet ,milda tvätt medel eller för barn.
fråga på apoteket eller i din affär.ica.
och skonsama skölj medel-
impregnering nej det tror jag inte ,kan ej svara.tror inte att det är så bra.
dom ska luftas ute varje dag helst och borstas rent skakas av ordentligt och hängas upp i värme rum,för torkning..
det ska tvättas ofta det behövs minst var 14:e dag. :banana: :bump: :love:

är det regntäcke du ska tvätta? undvik helst det eftersom dom får nedsatt funktion/blir sämre av det.. :/

Tvätta med Ocean som finns att köpa på Granngården. Sedan är det bara att rolla på impregnering efteråt. Ett tips är att tvätta täcken på sommaren så man kan lägga ut det på gräsmattan och impregnera. Att rolla på ger bättre resultat än att enbart spraya.
Ett kvalitetstäcke tål att tvättas. Men tvätta bara 1 gång om året, annars kan man spola av ovansidan med enbart vatten nån gång om det är riktigt grisigt. Tvätten är ju mest för att insidan ska bli helt ren och att all svett och sådant ska gå ur täcket.

Tvättat mina täcken med vanligt tvättmedel i alla år o aldrig haft någon som läkt. Jo. ett nu det dyraste ; P

annars har jag börjes täcken som hållit sju år o aldrig blivit impregnerade o då blir dom kanske tvättade fem gånger per år :devil:

Så det där med täcken är olika : ).

"det ska tvättas ofta det behövs minst var 14:e dag." Men ar du på allvar att utetäcken SKA tvättas minst var 14:e dag? Har du en aning om vad det innebär under vintern och hur kassa täckena kommer att bli? Du tvättar ju sönder sömmar och tätningar och tvättar bort impregneringen.

Och det är klart att man ska impregnera ett utetäcke om det behövs. Jag brukar spraya på efter varannan tvätt ungefär.

kan inte rekommendera impregnering på sprayburk.
besvärligt och har dålig verkan.

effektivast är att lämna täckena på impregnering till någon typ täckestvättfirma el liknande. de kör med en kraftfullare typ av impregnering

Man ska använda fosfatfritt tvättmedel så att ej andasfunktionen i täcket förstörs. Jag använder Grumme fintvättmedel, det funkar jättebra.
Den impregnering som fungerar bäst är sådan som är avsedd till "andasmatrial", de finns t ex att köpa i sportaffärer, och man har i det i sköljvattnet. "Vanliga" impregneringar täpper till, så att täcket inte lägre kan andas.

tant agda skrev:
kan inte rekommendera impregnering på sprayburk.
besvärligt och har dålig verkan.

effektivast är att lämna täckena på impregnering till någon typ täckestvättfirma el liknande. de kör med en kraftfullare typ av impregnering

Hur kan det vara besvärligt? Det är ju bara att spraya... :smirk:

Det undrar jag också? Bara att lägga täcket över en bom eller nåt och spraya. Störtenkelt. Och hur bra det är beror nog mycket på märket. det finns säkert både dåliga och bra impregneringar. Jag har en jättebra sort som jag köpt i en skoaffär. Dyr men effektiv.

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 831
Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 411
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
283
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
781
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka