Bukefalos 28 år!

Tveksam till måttbestämmelsen

_carmenzita_

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp!
Om man läser på djurskyddsbestämmelserna så står det 9 m2 som boxstorlek till en häst på 170, det kan väl ändå inte stämma?
Jag vill minnas att till en stor häst så var det 12 m2, har jag fel?
Räknas det efter mankhöjden? Vad skall det då vara till en häst som är/blir 162?
Tack på förhand!
 
Sv: Tveksam till måttbestämmelsen

Saxat från djurskyddsmyndigehten

Utrymme i box Enhästsbox,
Area1,5), m2) Kortaste
sida2), m Fölningsbox
Area3), m2) Kortaste
sida4), m
Ponny A 4,0 1,60 4,5 1,90
Ponny B 5,0 1,90 6,5 2,30
Ponny C 6,0 2,10 7,5 2,50
Ponny D 7,0 2,20 8,5 2,60
Liten häst 8,0 2,35 10,0 2,80
Stor häst 9,0 2,50 11,0 3,00
1) För häst med mankhöjd över 1,70 m: (1,8 x mankhöjd)2

2) För häst med mankhöjd över 1,70 m: 1,5 x mankhöjd

3) För häst med mankhöjd över 1,70 m: (2,0 x mankhöjd)2

4) För häst med mankhöjd över 1,70 m: 1,8 x mankhöjd

5) Vid korttidsuppställning får arean minskas till 85 %
 
Sv: Tveksam till måttbestämmelsen

nej det stämmer faktiskt.. du kan trycka in en shirehäst i en box på 9 kvm helt lagligt.. det är sjukt tycker jag.. boxstorleken SKA regleras efter hästens mankhöjd..
tex, att kortaste sidan i en box ska vara mkh*2, det ger en kortsida på minst 3,4 m och en minsta area på 11,56 kvm till en 170 cm hög häst.. mycket bättre än 9 kvm (där man då får ställa in hästar med max 150 cm mkh)..
 
Sv: Tveksam till måttbestämmelsen

nu kom jag på en till grej.. det är juh STOR skillnad på 9 kvm helt gallerförsedd box och 9 kvm box med öppet i fronten.. hästen hals och huvud tar ju stor plats inne i boxen liksom..
 
Sv: Tveksam till måttbestämmelsen

det har du rätt i! min box till den större hästen kommer att byggas till 10,5 m2 men jag kan göra den till 12 om jag vill, tyvärr innebär det att grannboxen då blir på 9 m2.
Som jag planerar nu så blir det 3 boxar i stallet som 10,5 m2.

Tycker också att det skall regleras efter mkh.
 
Sv: Tveksam till måttbestämmelsen

Jag förstår inte det är ju reglerat efter mankhöjd även om det under 1.70 går i intervall. Men visst jag skulle inte annat än tillfälligt ställa en 170-häst i en 9 kvm box.
PL
 
Sv: Tveksam till måttbestämmelsen

Jag tycker 9 kvm är för litet till hästar över 155-160 cm. Efter det vill jag ha större.
Mina hästar står i stora boxar, den ena i en 11,2 kvm box (163 cm kort i kroppen) och den andra står i ca 14,7 kvm (163 cm, lång i kroppen).

Tycker 9 kvm är lagom åt D-ponny/liten stor häst. Har haft min ena i en 9 kvm box och då fick hon ligga med rumpan i skiten för att det blev för trångt när hon låg ner på natten. Nu trivs hon kalas i sin stora box.
 
Sv: Tveksam till måttbestämmelsen

jag har alltid trott att 9 m2 varit för D-ponnier, därför blev jag förvånad när jag läste bestämmelserna. Min häst är 161 nu men växer kanske ngn cm till, det är däför jag är fundersam på att bygga en box på 12 m2, en på 9 m2 till kbl-travaren på 148 i mkh, och en box 10,5. Alternativt alla till 10,5.
 
Sv: Tveksam till måttbestämmelsen

visst är det underligt! Man kan ju tycka att när det är så petnoga på cm i gången osv så borde de fundera på boxstrorleken istället.
Mitt förra sto på 170 stod visserligen i en box som var 2,70 x 3,5, den boxen är rätt liten, men hon var kort i ryggen så det gick bra ändå.
 
Sv: Tveksam till måttbestämmelsen

_carmenzita_ skrev:
visst är det underligt! Man kan ju tycka att när det är så petnoga på cm i gången osv så borde de fundera på boxstrorleken istället.

Tänk på att det som anges ovan är MINIMI-MÅTT - alltså den MINSTA ytan man kan ha hästen på. Det är inte alls detsamma som rekommenderad boxstorlek ...

Gällande gångar så vill jag minnas att det inte är ett tvång, det är "bör" vilket gör att man faktiskt kan och får avvika. Samtidigt så beror det ju på hur stallet används och hur stort det är, om det ens är lämpligt att göra så.
 
Sv: Tveksam till måttbestämmelsen

minst häst är 170cm o hans box är 3*4 meter med öppen front, inget geller. Han verkar trivas väldigt bra där, men det är klart man vill ha så stor box som möjligt.
 
Sv: Tveksam till måttbestämmelsen

visst är det så, jag vet det. Det begriper väl vem som helst att man får bygga boxarna i större storlek! Men jag ifrågasätter att det minsta för en häst på 170 är 9 m2. Om du läst så har du också förstått mina funderingar av hur jag skall fördela boxytorna. En på 12 m2, en på 9 m2 och en på 10,5 m2.
Vi måste kunna sela i stallet därför väljer jag att ha gången 3 m bred vilket också rekommenderas när det är 2 boxrader.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 848
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 574
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 453
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp