Bukefalos 28 år!

Tvestjärtar, vilken våning?

gul_zebra

Trådstartare
Kära allsmäktige buke! Jag har i ett par år velat odla min egen sallad och blomkål och andra godsaker, men har pga tvestjärtar inte sett någon vits i att göra det utan fått hålla mig till grönt som inte har lika bra gömslen för de små kräken. Det finns sjukt mycket tvestjärtar här då bostadsområdet är byggt i våtmark.
Nu har jag dock flyttat, från bottenplan till en lägenhet 4 våningar upp med en gigantisk balkong med sjukt nice möjligheter att odla. Att tvestjärtar kan ta sig upp hit begriper även jag, men hur pass ovilliga kan de tänkas vara att ta sig så pass högt upp? Kan en feg jävel odla sallad i sommar?
 
Utan att veta nånting om tvestjärtars själsliv, så inbillar jag min att ingen tvestjärt kommer ge sig på egen salladsjakt fyra våningar upp - utan om du skulle få tvestjärtspåhälsning, så har du (eller någon annan) lyckats transportera dem upp själv.
Med matjorden, random grönsaker eller med en något lätt fuktskadad kartong av wellpapp till nån hemelektronikpryl eller annan möbel.
 
Utan att veta nånting om tvestjärtars själsliv, så inbillar jag min att ingen tvestjärt kommer ge sig på egen salladsjakt fyra våningar upp - utan om du skulle få tvestjärtspåhälsning, så har du (eller någon annan) lyckats transportera dem upp själv.
Med matjorden, random grönsaker eller med en något lätt fuktskadad kartong av wellpapp till nån hemelektronikpryl eller annan möbel.

Tyvärr är det inte så enkelt. Tvestjärtar har ett mer bevingat själsliv än man kan tro vid första anblick och när jag bodde på andra våningen så tog de sig gärna in genom balkong och fönster, troligtvis från lönnarna som växte längs gatan. Min balkong hade varken möbler eller växter utan bestod bara av ett kalt golv, möjligtvis dekorerat av någon fimp från grannen ovanför, så de kom garanterat utifrån.

Däremot tror jag inte att risken är så stor för tvestjärtar om man bor flera våningar upp, särskilt inte om man inte har några träd i närheten.
 
Min utsikt består av skog :laugh: Den är lyckligtvis en bit bort, 100 meter kanske, give or take. Närmsta trädet har sina trädtoppar ett par meter ifrån. Så jag antar att den stora frågan här är exakt vad som är i närheten? :p
 
Jag odlar sallad på fjärde våningen, balkong utan någon balkong över. Har aldrig sett tillstymmelse till tvestjärtar :) Men skulle också säga att det är ju ingen garanti. Men låt inte det avskräcka dig till att avstå tycker jag :up:
 
Ja det låter ju fullt möjligt! Speciellt sen jag inte behöver handskas med tvestjärtar för att ens kunna vattna - hade nätat in altanen på förra stället så katterna inte skulle komma ut och när jag skulle ut på gräsmattan för att vattna odlingarna satt det alltid tvestjärtar under mitt låsöverhäng :arghh: Nu blir ju allting innanför nätet iaf! Skulle någon enstaka tvestjärt ta sig upp så är det inte hela världen, jag dör förvisso men sen är det ju lugnt, bara jag slipper invasionen som är på bottenplan varje år.

Fan, jag kanske tom kan försöka mig på paprika igen :eek: Mina paprikor har totalförstörts varje år, har som mest fått en golfbollsstor sorglig ursäkt till omogen paprika.
 
Jag bor på tredje våningen och brukar ha sallad, diverse örtkryddor och någon tomatplanta. Har aldrig sett något tvestjärt där, har däremot mycket korsspindlar :crazy:
 
Mitt problem med att hemmaodla är att när min hund är skendräktig så äter hon precis allt som hon anar att jag skulle kunna tänka mig att äta.
En tvestjärtsinvasion skulle ses som ett mindre problem under denna tid, innan hon nedkommer med en fjärrkontroll eller hammarbyben eller vad nu naturen förser henne med.
 
Korsspindlar och typ alla andra sorters spindlar är mycket välkomna! :love: Grönsaksätande hundar däremot, not so much :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp