Tvisten kring Madick trappas upp

(Ridsport)
Striden kring avtalet mellan Helena Lundbäck och hästen Madicks ägare Annette Karlsson har trappats upp.
- Vi hade förlikningsförhandlingar tidigare i oktober men vi kom ingenstans, kommenterar Helena Lundbäck.

Läs mer...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Man skall inte heller glömma att Helena tagit upp säkert 10-12 hästar till svår klass så något måste hon göra rätt, det är inte som så många tror plättlätt bara för att hästen kan hoppa.

Men Madick är inte en av dem eftersom hästen redan gick svår klass när HL tog över.

Helena var en oerhört framgångsrik ryttare INNAN Madick och Madick har inte ens varit i närheten av Myntas framgångar, med Mynta vann hon YREM och har lagsilver på både VM och EM, hon i VM -final och VM final innebär enbart 4 ryttare i hela världen och det har INGEN annan svensk ryttare lyckats med! Man skall inte glömma bort det även om det inte ser så tjusigt ut när hon rider!

Menar du att det faktum att HL är en duktig ryttare rättfärdigar ojusta avtal?

Sen visar väl detta hur viktig hästen är även för de skickligaste ryttarna. Utan tillgång till en riktig stjärnhäst blir det inte mycket till framgång. Man skall här inte heller glömma att Madick är och har varit HLs bästa häst de senaste fem åren. Hur hade HLs karriär sett ut utan Madick?


Nu blev kontraktet oskäligt för Anette eftersom hästen blev framgångsrik men glöm inte heller bort att det kostar multum att skicka ut en häst på tävlingar och normalfall är att ÄGAREN betalar ALLA tävlingar OCH hästförsäkringar och Vet.kostnader i normala kontrakt och sedan splittar vinst eller procent med ryttaren som då tränar hästen gratis och så blir det en win -win situation.

Det lär inte vara många som verkligen vet vad som är ett normalt avtal på den nivån om de inte själv befinner sig där. Avtal mellan ryttare, hästägare och sposorer är inget som man brukar offentligöra precis. Så hur vet du vad som är normalt? Läs istället vad Svante J mfl. skrev om vad de anser är normalt


Anette har inte betalat ett öre för tävlingar och det hade hon aldrig haft råd med och det var väl därför hon skrev på det här kontraktet för att Lundbäck stod för alla kostnader vad det gäller tävlandet Anette skulle ALDRIG haft råd att skriva på ett annat slags kontrakt för då skulle hon inte fått ut Madick på en enda internationell tävling utan att sälja hästen som hon inte ville.

Återigen, läs tex. vad Svante J skrev, det finns flera sätt att lösa kostnadsfrågan. Helt omöjlig att sponsorer betalar tävlingskostnader är det inte, bara som ett exempel.

Här dras det upp både Svante och Royne men ni tror väl inte Svante betalar tävlingar, försäkringar och vet.kostnader för hästen själv?? Det gör ÄGARNA för det skulle Svante aldrig ha råd med själv.

Har du frågat honom eftersom du "vet" detta? Vad jag sett så finns det sponsorer som bidrar.


Såhär i efterhand som sagt ÄR kontraktet oskäligt men det var inte oskäligt när Anette skrev under det pga vad jag skrev ovan. Hon var nog mkt väl medveten om att hon skrev på ett kontrakt som inte var till hennes fördel om hästen blev framgångsrik och därför kan jag nog mkt väl tro att det kan ligga en muntlig överenskommelse mellan parterna att kontraktet skall ändras om hästen blev framgångsrik. Det var ett stort misstag av Anette att inte skriva in det i kontraktet men det kan mkt väl vara så att Lundbäcks inte ville ha det skriftligt och att dom drog fördel av att Anette ville ha ut sin häst internationellt men inte hade råd att skriva ett normalkontrakt.

Vad är det som gör att avtalet skulle vara oskäligt nu men inte när det slöts? Avsikten var ju att HL skulle rida Madick i internationell tävlan med förhoppning om att hästen skulle kunna hävda sig. Och man kan väl säga att Madick i stort sett motsvarade förväntningarna. Så vad har ändrats som man inte antog från början?

Den andra delen om att det inte verkar orimligt att det fanns ett muntligt löfte om omförhandling tycker jag är jättebra att du skrivit. :)




Det finns FÅ ryttare i Sverige som har ekonomisk möjlighet att ta ut en häst internationellt därför var nog Anettes möjligheter att välja en annan ryttare väldigt begränsade.

Visst är antalet begränsat men det finns som sagt en brist på riktigt bra hästar så en häst av Madicks klass lär inte vara svår att placera och det på rimliga villkor för hästägaren.

Hur kan vissa vara så naiva att dom tror att elitryttaren får låna en bra häst och sedan tävla och betala allt själv utan att se till att man som ryttare säkrar sin del i hästen?? Det finns INGEN ryttare som skriver sådana kontrakt.
Återigen har du insyn i hur kontrakt på den nivån ser ut?


Nu riktar jag det till dig och utvecklar lite för du är den enda i tråden som åtminstonde har koll på vad det innebär och faktiskt kostar att ta upp hästar till stora tävlingar.


Men som sagt jättebra när det gäller ditt resonemang kring det muntliga löftet om omförhandling av avtalet. Jag delar helt din uppfattning att det kan förklara varför Annette K trots allt skrev på avtalet.:)
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

"Ja, det verkar som om en del tror att Helena är en fantastisk ryttare som fixat fram Madick ur en häst vilken som helst. Sanningen är ju att kvalitén fanns där redan från början, och om H&HL "inte var intresserade alls", så säger det en del om deras hästkunskap."




Du verkar inte se att det handlar om tävlande och ett tävlingsredskap för att Helena ska kunna hävda sig på hög nivå!?

LIA

Många som inte rider på särskilt hög nivå själva kan tro att en begåvad häst är det bara att styra runt med och ryttaren behöver bara vara vanligt "duktig", så är det inte utan det är en konst att ta en häst från, som här, faktiskt orutinerad lätt svår klass till rutinerad svår svår klass, en oerhörd skillnad.

Och angående tävlingsredskap så är det tiden som är fördelaktig-att under så många år både kunna matcha och planera utan tidspress-fördelaktigt, det är därför ryttare kan göra försök, som här när hästägaren villvillvill att få till sådant i kontraktet, väldigt många har blivit av med hästar efter hårt arbete som börjar löna sig.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

. Enligt Bo, Svante och Royne så kan man inte räkna med några miljonbelopp för en 15-årig häst.

Om det nu står fast är vi alltså ense om att avtalet är oskäligt. Och som jag förstått det så är vi också överens om att Anette K på något sätt blivit lurad att skriva på, fio skriver ovan att hon kan tro på att det förekommit muntligt löfte om omförhandling från Lundbäcks och du skriver att ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle skriva på ett sådant avtal.

...


Jag vet iaf att Royne plockat ut miljoner för hästar i ålder som inte är i Madicks klass, och jag vet även att det betalas det för läromästare så om du har pratat med Bo, Royne och Svante och de menar på att hästen inte betingar ett värde som 15-åring på flera miljoner (självklart frisk)som läromästare så tror jag du har blivit dragen vid näsan.

Och jag håller inte med om att A. har blivit lurad att skriva på, som du ovan påstår, - hon kan läsa och ingen tvingar någon att få sin häst tävlad.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag vet iaf att Royne plockat ut miljoner för hästar i ålder som inte är i Madicks klass, och jag vet även att det betalas det för läromästare så om du har pratat med Bo, Royne och Svante och de menar på att hästen inte betingar ett värde som 15-åring på flera miljoner (självklart frisk)som läromästare så tror jag du har blivit dragen vid näsan.

Och jag håller inte med om att A. har blivit lurad att skriva på, som du ovan påstår, - hon kan läsa och ingen tvingar någon att få sin häst tävlad.

Fast varken du eller jag vet vad som sades vid kontraktskrivandet och vilka löften som gavs. Det är dumt att idiotförklara någon innan man har alla fakta, eller?
Tyvärr så är ju Hans L den mest slipade i hantering av kontrakt mm så han vet nog mcket väl att muntliga löften är svåra att bevisa så han kommer väl blåneka till det mesta.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag vet iaf att Royne plockat ut miljoner för hästar i ålder som inte är i Madicks klass, och jag vet även att det betalas det för läromästare så om du har pratat med Bo, Royne och Svante och de menar på att hästen inte betingar ett värde som 15-åring på flera miljoner (självklart frisk)som läromästare så tror jag du har blivit dragen vid näsan.

Saker som folk "bara vet" utan att kunna ange källa visar sig tyvärr ofta inte stämma vid närmare granskning.

Jag har inte pratat med någon av dem utan syftade på vad de skrivit i sina sakkunnigutlåtanden.


Och jag håller inte med om att A. har blivit lurad att skriva på, som du ovan påstår, - hon kan läsa och ingen tvingar någon att få sin häst tävlad.
Men då återigen förstår jag inte logiken i dina inlägg.

Du anser alltså att Annette K inte blivit lurad på något sätt och att avtalestecknandet gått juste till - men samtidigt säger du att ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle skrivit på ett sådant avtal.

De två sakerna går liksom inte ihop.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Fast varken du eller jag vet vad som sades vid kontraktskrivandet och vilka löften som gavs. Det är dumt att idiotförklara någon innan man har alla fakta, eller?


Precis, vilket jag också skrivit tidigare i tråden- det verkar inte som det finns bevis för A´s påstående om omförhandling, vilket inte är fördelaktigt för hennes del, det kan ju även betyda att det inte är bara Lundbäcks som kan beskyllas för att ev. ljuga.:idea:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Saker som folk "bara vet" utan att kunna ange källa visar sig tyvärr ofta inte stämma vid närmare granskning.

Jag har inte pratat med någon av dem utan syftade på vad de skrivit i sina sakkunnigutlåtanden.


Jag är övertygad om att HL kan få sakkunnigutlåtanden från hästhandlare, europeiska o amerikanska , som kan skriva på samma sätt som dina exempel angående värdet och intyga- på en frisk 15 års häst på den nivån-ett värde på flera miljoner över ingångsvärdet .

Du kanske ska tänka på att de tre som räknas upp inte är hela Svenska elitens åsikter- jag vet att flera av dem tycker som jag, ett dåligt kontrakt men jösses, hon kan väl läsa:eek:, och om inte kontraktet duger, ta hem sin häst och erbjuda den samma till någon annan ryttare, jag menar, en sååå begåvad häst... borde inte ryttarna stått i kö:grin:... särskilt med de framgångar hon enligt dig hade innan....:cool:
Var fanns elitryttarkön till denna begåvade häst, som de flesta,alla, kände till,med förmånligare kontrakt och samtidigt gratisutbildning???.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Du anser alltså att Annette K inte blivit lurad på något sätt och att avtalestecknandet gått juste till - men samtidigt säger du att ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle skrivit på ett sådant avtal.

Skulle du skriva på ett sådant avtal?

Och en gång till, har inte HL med sin ridning internationellt gett hästen ett långt högre värde än ingångsvärdet?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Skulle du skriva på ett sådant avtal?
Tack vare att Madicks ägare fört upp Lundbäcks affärsmetoder i ljuset lär det i framtiden bli svårt för dem att lura någon annan hästägare på liknande sätt.
Och en gång till, har inte HL med sin ridning internationellt gett hästen ett långt högre värde än ingångsvärdet?
Jag har ingen egen kunskap om värdet mer än vad som framkommit i utlåtandet. Enligt vad HL själv sagt så är en häst normalt pensionerad från tävling på högsta nivå vid den åldern så ett förväntat mångmiljonbelopp låter orealistiskt tycker jag. Men värdet bestäms av köparen så om det finns en köpare som betalar det så finns det, vad vet jag.

Du kanske ska tänka på att de tre som räknas upp inte är hela Svenska elitens åsikter- jag vet att flera av dem tycker som jag, ett dåligt kontrakt men jösses, hon kan väl läsa, och om inte kontraktet duger, ta hem sin häst och erbjuda den samma till någon annan ryttare, jag menar, en sååå begåvad häst... borde inte ryttarna stått i kö... särskilt med de framgångar hon enligt dig hade innan....
Var fanns elitryttarkön till denna begåvade häst, som de flesta,alla, kände till,med förmånligare kontrakt och samtidigt gratisutbildning???.
Oj, jag undrar om det inte är något personligt bakom (du och AK bor väl i samma del av landet?).

Det blir dessutom återigen fel och motsägelsefullt.

Du kanske ska tänka på att de tre som räknas upp inte är hela Svenska elitens åsikter- jag vet att flera av dem tycker som jag, ett dåligt kontrakt ...
De tre sakkunniga har bara uttalat sig om att kontraktet inte stämmer med vad som är ett normalt avtal och att avtalet är oskäligt mot hästägaren, dvs. ett "dåligt" kontrakt - samma som du säger flera andra i elitryttare tycker. Det finns alltså ingen motsägelse. De har inte skrivit om ägarens läskunnighet, om hon blev lurad eller ej och inte heller om de tycker att avtalet borde omförhandlas eller ogiltigförklaras.
... jag menar, en sååå begåvad häst... borde inte ryttarna stått i kö...
Att Hans Lundbäck knappt kunde sova innan de fått hem hästen säger väl en del om vad i varje fall han ansåg om hästens kapacitet tycker jag.
... särskilt med de framgångar hon enligt dig hade innan....:cool:
Fullständigt meningslöst med sådana sarkasmer. Resultatlistor finns på SvRF hemsida så vem som helst kan kontrollera att hästen gått 1.50 med Feuk-Lundahl. Och inte ens du kan väl ha missat att Madick kom på andra plats i Strömsholm, svår klass?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Att Hans Lundbäck knappt kunde sova innan de fått hem hästen säger väl en del om vad i varje fall han ansåg om hästens kapacitet tycker jag.



Fullständigt meningslöst med sådana sarkasmer. Resultatlistor finns på SvRF hemsida så vem som helst kan kontrollera att hästen gått 1.50 med Feuk-Lundahl. Och inte ens du kan väl ha missat att Madick kom på andra plats i Strömsholm, svår klass?

Igen, det är stor skillnad på 1.50 med Feuk och HL internationella resultat, kan inte låta bli att förvånas över att så många iom Feuks resultat tror att Madick var helt klar för de största klasserna utomlands.

Det förvånar mig om A. går mer vinnande ur denna situation (om hon inte går med på en uppgörelse, hästen säljs i brådrasket och HL får merpart iaf av sin del),än om hon låtit det hela bero, bara en sådan sak som hur träningskostnaden för Madick kan bevisas ha runnit iväg gör det hela antagligen väldigt svårt för A.

Sedan att hon / de själv från början gjorde affären med Madick för att få ut mer av framtida ev. förtjänster bl.a, gör att jag inte gråter tårar över hennes egen dumhet när hon av viss girighet inför framtiden skrev under, man kan faktiskt se det ur en annan synvinkel också- hon har accepterat ett kontrakt med de villkor HL hade för att öht rida hästen, och helt plötsligt ska det ändras i efterhand, då har hon faktiskt med sitt kontraktsmedgivande medvetet lurat HL- döms det till A.`s fördel så kan hästägare ge ryttare hur förmånliga kontrakt som helst för att sedan -om hästen blir framgångsrik- gå till dom för ändringar.:eek:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Om det inte är något personligt så förstår jag faktiskt ingenting när du nu dessutom tycker att det är AK som är girig och lurat HL. :crazy:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag menar att det är skillnad på svåra klasser- de hon hade startat i förut och de hon går nu.Svårare banor, mer tekniska och maxade hinder.
Jaha, men det är väl ingen som sagt annat?
Du och andra har närmast velat få det till att HL tagit över en outbildad häst som var närmast oprövad i hoppning och utan framtidsvärde. Så är ju inte fallet! M var redan en skaplig bit på väg på den långa trappan till absolut elit. Att HL tagit de senaste stegen där, är väl i sig inget konstigt. Det är väl tvärtom en förutsättning för hennes eget sportande?

Det är det här jag inte förstår... att några inte inser orsaken till att HL tränat och tävlat med M. :confused:

LIA
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Hakar på det du skrev i ett tidigare inlägg:

Men i så fall varför alla dessa inlägg till stöd för Lundbäcks?
Jag menar, inte kan ni väl tycka att det är bra att någon, och allra minst en toppryttare, åker runt och skojar till sig hästar med oskäliga avtal, eller ...
Upplever det mer som att man är emot A snarare än för L. Vad detta beror på kan man ju undra över. Avundsjuka kanske? Missunsamhet? "Du ska inte tro att du är något"?

LIA
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jaha, men det är väl ingen som sagt annat?
Du och andra har närmast velat få det till att HL tagit över en outbildad häst som var närmast oprövad i hoppning och utan framtidsvärde. Så är ju inte fallet! M var redan en skaplig bit på väg på den långa trappan till absolut elit.

Men du skev ju att du inte förstod!!, jag tog för givet att du menade inlägget innan där jag förklarade, kanske lite dåligt för den tävlingsoinvigde, att det är skillnader i den svåra klassen på en hästs utbildning, att någon i tråden /trådarna har velat få det till att Madick innan var outbildat- det kan inte jag hitta så där tycker jag du ska göra som du själv brukar skriva , läs lite bättre.
En skaplig bit gav inte det värde som HL har gett hästen.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Upplever det mer som att man är emot A snarare än för L. Vad detta beror på kan man ju undra över. Avundsjuka kanske? Missunsamhet? "Du ska inte tro att du är något"?

LIA

Vem är avundsjuk på A?:D
Och missunsam?, jag tycker båda ska ha del av hästens värdeökning, vilket A. antagligen redan hade kunnat få, men hon väljer att gå vidare till doms, och då får vi se, det som kan ske när det gäller hästar att helt plötsligt kommer det en skada, i värsta fall i Calibrastuket och då finns det kanske helt plötsligt ingen häst att processa om.

Det är detta som är så himla roligt med buke-skriver man att ägaren är läskunnig och kunde åkt hem med sin häst från tävlingsplatsen, ja då står man till 100 på Lundbäcks sida.

Det är lite samma som när man är emot dödsstraff, eller tortyr för vidriga brott- då är man per automatik helt plötslig för brottet och håller bara på gärningsmannen, alternativt är en själv.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Om det inte är något personligt så förstår jag faktiskt ingenting när du nu dessutom tycker att det är AK som är girig och lurat HL. :crazy:


Ja, lockar hon med att acceptera ett kontrakt för att öht få HL rida hästen, och sedan vill ändra..... varför hör inte den biten till ditt lurerityckande.

Det andra jag skrev är viss bl.a skatteplanering från bl.a A´s sida.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Nej, jag förstod inte eftersom inlägget var skrivet på usel svenska. En gröt av ord.

Du vägrar tydligen att svara på: "Det är det här jag inte förstår... att några inte inser orsaken till att HL tränat och tävlat med M."
Undrar varför?

Vem är avundsjuk på A? Och missunsam?, ...
Vad finns det för andra sorters orsaker till den inställning till A, som du och ett par till står för?

Det är detta som är så himla roligt med buke-skriver man att ägaren är läskunnig och kunde åkt hem med sin häst från tävlingsplatsen, ja då står man till 100 på Lundbäcks sida.
Som jag sa, så verkar det mer som att du är anti-A än pro-L. Hur du så envist kritiserar A och håller L om ryggen är märkligt med tanke på nedan!

Du vill påskina att A är var otillräknelig vid kontraktskrivandet:
Vem som helst som är i sina sinnes fulla bruk- de skriver nämligen inte på ett sådant skitkontrakt.
Det måste ju logiskt sett innebära att hon blev pressad utom egen kontroll till att skriva på, alternativt att hon i själva verket inte var "vid sina sinnens fulla bruk", vilket HaL alltså utnyttjade. Tycker du då att A får skylla sig själv och att HaL betett sig rätt och riktigt och att kontraktet är rätt tillkommet? Borde du inte hellre sympatisera med alla som visar förståelse för A?
Alltså om man ska gå efter ditt skrivna i citatet.

LIA
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Vad finns det för andra sorters orsaker till den inställning till A, som du och ett par till står för?

Behöver det vara någon speciell inställning till någon av de 2 parterna? Kan det inte rentav handla om själva tvisteämnet som sådant, dvs en person som försöker ta sig ur ett avtal som denne själv skrivit under. Var och en är själv ansvarig för att läsa igenom och förstå innebörden av ett avtal som man är i stånd att underteckna. När ett avtal väl är undertecknat så är det för sent att ändra, då man redan, iom sin namnteckning, accepterat avtalets innehåll.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Som Ridsport tidigare har rapporterat pågår en tvist kring Douglas Lindelöws EM-partner Casello. SVT har gjort ett inslag om saken och...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) COMPORTA, PORTUGAL: Annette Karlssons häst Madick, tidigare tävlad av Helena Lundbäck, vann silver på junior-EM med den...
Svar
3
· Visningar
1 211
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det händer en hel del med tidigare stjärnor. Helena Lundbäcks 14-åriga OS-häst Erbblume har lämnat tävlingsbanorna. Ludger...
Svar
0
· Visningar
944
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Helena Lundbäcks förra stjärna Madick rids numera av turkiska junioren Derin Demirsoy som tränar för belgaren...
Svar
2
· Visningar
1 178
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp