Tvproblem i sommarstugan

Hedblomster

Trådstartare
Vi spenderar första sommaren i nya stugan och tog med tv eftersom det är fotbolls-VM. Vi tog bara antennkabeln som kommer ur väggen och satte den i tvn och fick in 4an vilket räcker för att se många matcher. Har alltså ingen box eller något abonnemang. Funkade finfint i 5 dagar tills ikväll då jag flyttade lite på tvbänken och bilden blev grumlig. Tog ur antennkabeln och satte i den igen och plötsligt är alla kanaler borta och kanalsökning kammar noll!

Har testat montera om kontakten på kabeln dvs skurit av kabeln och sådär.

Vad kan vi göra? Kan man köpa en inomhusantenn istället? Eller en digitalbox eller vad?

Kan inte streama matcherna i mobilen pga dålig täckning:/ Kan inte heller testa byta hela antennkabeln eftersom den sitter inne i väggen. Kan ju inte köpa en ny tv och testa heller, känns lite dyrt för två veckor till i stugan...

Marksändningen upphörde på de flesta håll för många år sedan. Det var nog bara ren tur att ni råkade få in fyran först. För att kunna se på tv har man alltså länge behövt en box som tar in de kanaler man vill se och som numera sänds digitalt. Det finns säkert fortfarande de enkla boxarna som bara tar in 1,2 och 4 att köpa. En inomhusantenn lär förmodligen inte hjälpa.

@TinyWiny men nää, inte är marksändningen borta? Då måste ju alla ha bredband/fiber el dylikt. Boxer går tex på vanlig antenn. Har sett på fotboll idag med en inomhusantenn.

@TinyWiny men nää, inte är marksändningen borta? Då måste ju alla ha bredband/fiber el dylikt. Boxer går tex på vanlig antenn. Har sett på fotboll idag med en inomhusantenn.

Det analoga marknätet släcktes för flera år sedan. Det digitala marknätet som Boxer sänder i finns kvar.
Det fria marknätet, alltså SVT och TV4, kräver även det en digitalbox. Vissa TV-modeller har inbyggd box men annars får man köpa en sådan.

Förlåt! Trött som jag var försvann ordet analog. De analoga marksändningarna försvann helt -08 och sedan dess behöver man en box för att kunna se på tv. På sina håll kan/kunde man se längre men är inget man kan räkna med. https://sv.wikipedia.org/wiki/Marksänd_digital-TV_i_Sverige man behöver alltså inte fiber men man behöver en box.

Jag läste att de flesta nyare tv apparater har inbyggd digitalbox och fick för mig att denna har det. Vi har haft den i lägenheten och då gjorde vi samma sak - satte antennkabeln i väggen och kan se alla fria kanaler. Får försöka googla specifikationer för tvn men vet inte riktigt vad jag ska titta efter...

Men om vi alltså ska köpa en box för att se de fria kanalerna, då behöver vi inte skaffa något kort eller abonnemang? Hur fungerar det i allmänhet, behöver man något särskilt? Inte Internet väl? Har aldrig brytt mig om att köpa och använda digitalbox eftersom vi alltid haft 1 2 4 osv samt använder streamtjänster hemma. Sitter både antenn och parabol på huset med diverse sladdar som förra ägaren satt dit.

Köp en inomhusantenn, den blr stå nära ett fönster, för man kan nehöva vrida och vända lote på den för att hitta kanaler. Och har du en ganska ny tv så är den säkert utrustad med digitalbox. Våran 3 år gamla extratv, en billog variant, har inbyggd box.

Köp en inomhusantenn, den blr stå nära ett fönster, för man kan nehöva vrida och vända lote på den för att hitta kanaler. Och har du en ganska ny tv så är den säkert utrustad med digitalbox. Våran 3 år gamla extratv, en billog variant, har inbyggd box.
Kollade nu och den ska ha inbyggd DVB-C och DVB-T... men läste nånstans att det ska vara DVB-T2? Fattar ingenting :) Tvn är mer än 3 år gammal men vet inte exakt då det var sambons pappa som köpte den. 5-7 år kanske.

Då har du ingen box i tv:n, och får nog inte ens in kanalerna med box. Har en svag aning om att vi dividerade om det där när vi köpte vår lilla extra tv. Att det måste vara T2 för att få in markkanalerna.

Då har du ingen box i tv:n, och får nog inte ens in kanalerna med box. Har en svag aning om att vi dividerade om det där när vi köpte vår lilla extra tv. Att det måste vara T2 för att få in markkanalerna.
Jag läste att det bara är hd kanalerna man inte kan få in utan t2 men att SVT:s sd utbud och 4an ska gå med vanlig dvb t men det kanske inte stämmer då? Men om jag inte kan få in kanaler ens med box, hur ska jag göra för att se tv då? Kan man inte köpa en box som stöder t2? Tvn har ju funkat utan hjälpmedel fram tills igår :laugh::banghead:

Någon som vet om det finns något forum där folk är experter på sånt här? Eller någon butik där de kan mycket? Känner ingen som vet något...

När ni får tillfälle, se till att antennkabeln - både den mellan tv och uttag och den från uttaget upp till själva antennen - är fräscha. Kolla sedan att antennen är fräsch och hel, och att den är riktad så optimalt som möjligt mot den sändare som är aktuell i ert område numera. Info om sändarplaceringar finns på https://www.teracom.se/privat/ . Sen funkar nog flera kanaler. :)

När ni får tillfälle, se till att antennkabeln - både den mellan tv och uttag och den från uttaget upp till själva antennen - är fräscha. Kolla sedan att antennen är fräsch och hel, och att den är riktad så optimalt som möjligt mot den sändare som är aktuell i ert område numera. Info om sändarplaceringar finns på https://www.teracom.se/privat/ . Sen funkar nog flera kanaler. :)
Tack för tipset! Får ta tag i det när andan faller på.

åh vi har samma problem!

när vi bodde i lägenhet funkade det med kabel från com hem rakt in i tvn. vi har också DVB-T men inte 2. vi har en box i tvn man kan stoppa in ett kort i (då är det väl en box där?).

vi har köpt en "digitalantenn" vilket ska räcka enligt butiken. men likfan funkar det inte.

Jag köpte en billig box när vi flyttade till hus så vi fick in gratiskanalerna. Tror jag köpte den på kjell&co. Var ingen stor summa iallafall :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka